Kochana Basiu, bardzo dziękuję Ci za ostatnią jogę. Skończyłam zmęczona, ale jednocześnie niezwykle rozluźniona. Całe moje ciało przyjemnie mrowi, a jednocześnie ogarnia mnie teraz duży spokój i jasność myśli.

To jedna z wielu wiadomości, którą dostałam po ostatniej jodze na żywo, którą prowadzę we wtorki na moim Instagramie.

Często po zajęciach, niezależnie od tego czy są na sali, czy online, dostaję takie właśnie głosy – moi uczniowie piszą, jak fantastycznie się czują i że nie mogą doczekać się na kolejną jogę. 

Dla mnie największym sukcesem jest jednak to, kiedy ten dobry nastrój, a przede wszystkim pogłębioną świadomość ciała i oddechu oraz zdolność samoobserwacji, zabieracie poza matę, do codziennego życia. Pod wieloma względami to właśnie jest sedno naszej praktyki.

Głos badaczy

Na pytanie DLACZEGO JOGA? zarówno nauczyciele, jak i uczniowie podkreślają, że oprócz oczywistych korzyści fizycznych (zwiększenie siły mięśni i elastyczności ciała oraz poprawienie funkcji układu oddechowego i sercowo-naczyniowego), praktyka jogi to dobry sposób na radzenie sobie ze stresem i na poprawę humoru. Coraz więcej badań potwierdza, że lepsze samopoczucie po jodze to nie tylko nasze subiektywne odczucia.

Badania, prowadzone na całym świecie, dotyczą m. in. korzyści płynących z wspomagania się jogą w terapii lęku, problemów ze snem, z przewlekłym bólem, depresji i schizofrenii, a także zespołu stresu pourazowego (PTSD), czy nawet zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych.

Krótko mówiąc, istnieją sugestywne dowody na to, że joga, medytacja i pranajama (ćwiczenia oddechowe) mogą utrzymać nas w lepszym nastroju.

Jak to działa?

Kiedy ćwiczymy techniki angażujące jednocześnie ciało i umysł, takie jak joga (i wchodzące w jej skład nie tylko ćwiczenia fizyczne – asany, ale też uważność na oddechu i medytację), wpływamy na aktywność mózgu w regionach, które są zaangażowane w redukcję stresu psychicznego, a w konsekwencji wyciszenie współczulnej gałęzi autonomicznego układu nerwowego, a pobudzenie przywspółczulnej (czego skutkiem jest np. zmniejszenie częstości akcji serca, zwiększenie funkcji odpornościowych i poprawienie wydajności trawienia i rozluźnienie mięśni).

Mówiąc prościej – czujemy się bardziej rozluźnieni i zregenerowani na wielu poziomach: „w ciele” i „w głowie”.

Uważność zmienia mózg

Ponadto, joga, praktykowana z szacunkiem do ciała, w atmosferze bez rywalizacji,  uczy nas bycia w chwili obecnej i akceptowania siebie i naszych doświadczeń, a to pierwszy krok do zmiany tego na czym się koncentrujemy w codziennym życiu.

Medytacja uczy nas z kolei, jak stać się życzliwym, wewnętrznym obserwatorem naszych myśli, jak rozpoznawać myśli negatywne lub irracjonalne. Dzięki tym praktykom możemy z czasem przebudować nas sposób myślenia na bardziej wspierający nasze szczęście i dobrostan.

Znajdź praktykę odpowiednią dla siebie

Piękne jest to, że nie musisz być doświadczonym joginem, aby czerpać z jogi. Nawet nowicjusze deklarują poprawę nastroju po zejściu z maty.  Chociaż to regularna i konsekwentna praktyka przyniesie długoterminowe korzyści. 

Na przykład przegląd ponad ośmiu badań z udziałem 300 osób z 2018 roku wykazał, że joga może zmniejszać wysoki poziom lęku, ale tylko krótkoterminowo.

Wcześniejsze badanie z 2013 roku wykazało więcej korzyści w przypadku lęku, gdy interwencje obejmowały co najmniej 10 sesji jogi. 

Jeśli więc miałabym zostawić Cię z jedną radą, to brzmiałaby ona: po prostu jak najczęściej wchodź na matę, a najlepiej zostaw ją rozłożoną na środku pokoju, tak żeby jak najmniej wysiłku wymagało od Ciebie zrobienie tych kilku miłych ruchów w synchronizacji z oddechem.

Możesz ruszać się po swojemu, albo korzystać z zasobów Internetu, na przykład z mojej jogi na lepszy humor:

Im więcej czasu poświęcasz na ruch w przyjaźni z ciałem, im bardziej jesteś uważny i obecny, tym łatwiej przychodzi Ci rozpoznawanie myśli, przekonań, posiłków, pozycji, osób i sytuacji, które Ci nie służą.

Zrób pierwszy krok do lepszego nastroju już teraz i wskakuj na matę, ninja!

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
kobieta na diecie 1500 kcal Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020
Mężczyzna je przed treningiem na siłowni Food

Co jeść przed treningiem, aby nie czuć się ociężałym? Wybierz swój posiłek!

Zastanawiasz się, co jeść przed treningiem na masę, a co na redukcji? Na pewno wielokrotnie słyszałeś, że dieta stanowi 80% sukcesu – pozostałe 20% to trening. Jak jednak połączyć jedno z drugim tak, żeby mieć zadowalające efekty? Co zjeść przed treningiem, żeby mieć dużo siły i energii, bez uczucia ciężkości w żołądku?

12.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
KoszalinMurowana GoślinaPiłaPobiedziskaPoznańPszczynaRadomSzamotułyTomaszów MazowieckiWarszawa

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.