zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

z artykułu dowiesz się:

  • czy można przedawkować wit C
  • co ma najwięcej witaminy C
  • w czym jest witamina D
  • czy można przedawkować wit D
  • w czym jest witamina A i B
  • Witaminy, a dieta pudełkowa Nice To Fit You

Zacznijmy od tego czym są witaminy. Z definicji SJP dowiemy się, że witamina to organiczny związek chemiczny niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów życiowych zachodzących w organizmie, występujący głównie w pożywieniu, biorący udział w regulacji metabolizmu. B1 to pierwsza odkryta witamina w 1913 roku, przez polskiego biochemika Kazimierza Funka. Ze względu na rozpuszczalność – witaminy – dzielą się na  te rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K oraz rozpuszczalne w wodzie, między innymi B i C. 

Czy można przedawkować wit C

Witamina C (Wit C) zwana również kwasem askorbinowym odpowiedzialna jest w organizmie za odporność. Jedna z najchętniej i najczęściej przyjmowanych witamin w okresie jesienno-zimowym. Owoce i warzywa są najlepszym źródłem witaminy C. Cytrusy takie jak: pomarańcza, kiwi, cytryna, grejpfrut oraz warzywa: brokuły, kalafior, brukselka i czerwona papryka są bogatymi naturalnymi źródłami witaminy C. Czy można przedawkować wit c? Jej przedawkowanie z pokarmu jest praktycznie niemożliwe. Podczas suplementacji jest trochę inaczej – przyjmowanie dużych dawek wit C w formie tabletek może spowodować wystąpienie objawów przedawkowania w postaci zaburzeń ze strony układu pokarmowego, bólu brzucha oraz wysypki. Co ma najwięcej witaminy C? Najwięcej znajdziemy jej w…cytrynie? Nie! W Papryce żółtej! (ok. 180 mg), nieco mniej w czerwonej (ok, 130 mg), a najmniej w zielonej (ok. 80 mg). 

Ciekawostka: sok z 1 cytryny zaspokaja aż ok. 35% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. 1 pomarańcza to aż 5.5 wyciśniętych cytryn, a 1 żółta papryka to… aż 16 wyciśniętych cytryn!

zdrowe posilki na caly dzien zapakowane do torby diety na dowoz nice to fit you

W czym jest witamina D

Czym jest witamina D? Jest to grupa “steroidowych organicznych związków”. Do najważniejszych witamin z tej grupy zaliczane są witamina D3 i D2. Jak już wiemy, witamina D należy do tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Pełni w organizmie bardzo istotne role – pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu ma ogromny wpływ na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i niemowląt, oraz na ich odpowiednią gęstość. Witamina D może zapobiegać nadciśnieniu, chorobom serca, alergii, anemii oraz cukrzycy. Produkowana jest w skórze lub dostarczana wraz z dietą. Zbilansowana dieta realizuje zaledwie ok 20 proc. zapotrzebowania na tę witaminę. Produkty, które zawierają witaminę D to przede wszystkim tłuste, morskie ryby! 

  • węgorz świeży (ok 1210 IU / 100 g)
  • śledź w oleju (ok 800 IU /100 g)
  • gotowany/pieczony łosoś (ok 530 IU / 100 g)
  • śledź marynowany (ok 475 IU / 100 g)
  • ryby z puszki (ok 201 IU / 100 g)
  • grzyby shitake (ok 100 IU / 100g)
  • żółtko jaja (ok 50 IU / żółtko)
  • masło (ok 60 IU / 100 g)
  • ser żółty (ok 7,6–28 IU / 100 g)
  • mleko krowie ( ok 1 IU / 100ml)

Witaminę D należy suplementować! Niestety badania pokazują, że w całej Europie deficyt witaminy D jest zjawiskiem bardzo powszechnym. Niedobór witaminy D występuje u osób w każdej grupie wiekowej i może dotyczyć nawet 90-95% populacji! Maksymalne dopuszczalne dobowe dawki witaminy D dla populacji osób zdrowych wg. European Food Safety Authority są następujące: dorośli i seniorzy z prawidłową masą ciała oraz kobiety ciężarne i karmiące piersią: 4000 IU / dobę otyli dorośli oraz otyli seniorzy: 10 000 IU / dobę.

Czy można przedawkować wit D? Jak już sobie powiedzieliśmy – zbilansowana i odpowiednia dieta to zaledwie 20% dziennego (uśrednionego) zapotrzebowania. Większość populacji wykazuje niedobór witaminy D. Nawet całodzienna ekspozycja na słońce w dzisiejszych warunkach powietrzno – smogowych nie grozi przedawkowaniem. W normalnych warunkach witaminy D nie da się przedawkować, chyba, że przez dłuższy czas codziennie będziemy przyjmować jej dawkę ok. 100 000 IU. Nie należy natomiast bagatelizować tego zagadnienia, przedawkowanie wit D jest realne i niekorzystne dla zdrowia.

zdrowe soki owoce oraz warzywa pelne witamin z cateringiem nice to fit you

W czym jest witamina A i B

Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W organizmie witamina ta magazynowana jest wątrobie i tkance tłuszczowej. Jest ona jedną z najwcześniej odkrytych witamin w historii medycyny, ale już znacznie wcześniej, jeszcze przed odkryciem tej witaminy, skutki jej niedoboru (kurza lub zmierzchowa ślepota) zaleczali starożytni Rzymianie i Grecy, a nawet Egipcjanie. W czym jest witamina A? Zawartość witaminy A jest największa w: produktach pochodzenia zwierzęcego – szczególnie wątróbce wołowej, ale także jajach, mleku, rybach (m.in. śledziu, łososiu i tuńczyku) oraz czerwonych, pomarańczowych i zielonych warzywach i owocach – duże ilości witaminy w postaci beta-karotenu znajdziemy m.in. w batatach, szpinaku, marchwi i dyni. 

W czym jest witamina B? Witaminy z grupy B są to witaminy rozpuszczalne w wodzie. Nie są wytwarzane i magazynowane w organizmie – należy pamiętać o ich regularnym dostarczaniu z pożywieniem lub suplementowaniu. Witamina B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B11 i B12) występują w produktach zbożowych, głównie pełnoziarnistym lub razowym pieczywie. W grubych kaszach: gryczanej i jęczmiennej oraz pęczaku. W płatkach owsianych. W suchych nasionach: fasoli, grochu i ciecierzycy. W drożdżach oraz mięsie – głównie wieprzowym.

Witaminy, a dieta pudełkowa Nice To Fit You

Jedząc z nami nie musisz martwić się o witaminy. Nie potrzeba szukać co zawiera dużo żelaza czy magnezu, potasu, fosforu itd. Sztab naszych Dietetyczek, Kucharzy oraz Logistyczny – codziennie pracuje z uśmiechem na twarzy, aby dieta pudełkowa, która ląduje na Twoim talerzu była zdrowa, zbilansowana oraz świeża. Ty wybierasz, my gotujemy.

Dodaj komentarz

Kliknij by ocenić

Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021
Dlaczego warto jeść śniadanie? Health

Dlaczego warto jeść śniadanie? Poznaj skutki niejedzenia śniadań

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – to cała prawda! Choć każdy posiłek jest bardzo istotny dla organizmu, śniadania stanowią podstawę naszego zdrowego trybu życia i diety.

25.01.2021
10 przypraw na trawienie Blog

Jak z diety zrobić styl życia?

Chcesz prowadzić zdrowy styl życia, ale nie wiesz jak? Zdradzamy zasady zdrowego stylu życia i podpowiadamy, jak stać się zdrowszym i bardziej aktywnym. Pamiętaj, że w zdrowym ciele - zdrowy duch. W życiu najważniejszy jest balans, a żadne ekstrema nie są dobre. Zdobądź zdrowie, smukłą sylwetkę, dobre samopoczucie oraz odnajdź wewnętrzny spokój. To możliwe… i nie aż takie trudne.

21.01.2021
Lunchbox na każdy dzień do pracy lub szkoły Food

Lunchbox na każdy dzień tygodnia – dlaczego warto wybrać elastyczną dietę pudełkową?

Aby cieszyć się ładną sylwetką i dobrym zdrowiem, nie musisz jeść 5 posiłków dziennie. W diecie najważniejsze to, aby dopasować ją do swoich potrzeb. Zobacz, jak łatwo skomponować dietę pudełkową z uwzględnieniem 3 lub 4 posiłków.

18.01.2021
Health

Dieta matki karmiącej. Co można jeść, karmiąc piersią, a czego unikać?

Nie wiesz, co jeść, a czego nie jeść podczas karmienia piersią? Podpowiadamy, jak wygląda dieta matki karmiącej. Poznaj też listę produktów niewskazanych. Połóg to czas pełen emocji - radości, miłości, ale i zmęczenia, dla organizmu i psychiki. Sprawdź jak się odżywiać karmiąc piersią, aby nie popełnić niezdrowych błędów.

13.01.2021
jak zadbac o diete po porodzie dziewczyna sie usmiecha ntfy Health

Jak zadbać o dietę po porodzie?

Zastanawiasz się, jak pogodzić macierzyństwo z dietą? Podpowiadamy, co jeść po porodzie, żeby odbudować siły! Dieta po ciąży wciąż wpływa na Twoje maleństwo, ale przede wszystkim ma być zdrowa dla Ciebie - matki. Tylko będąc odpowiednio i zdrowo odżywioną będziesz miała pełnię sił do prawidłowego rozwoju swojego dziecka.

12.01.2021
Para ogląda najlepsze seriale podczas kolacji Lifestyle

TOP 10 najlepszych seriali idealnych do kolacji

Po ciężkim dniu pracy czekasz na wieczór, kiedy będziesz mógł zjeść coś pysznego i obejrzeć ulubiony program? Sprawdź nasze propozycje top seriali, które warto obejrzeć – szczególnie przy dobrym jedzeniu.

11.01.2021
rodzina sie usmiecha zdrowo je posilki catering nice to fit you dziecko usmiech Blog

Jak planować zbilansowane posiłki dla całej rodziny

Planujesz zadbać o zdrowie swoich bliskich? Tygodniowe menu zaplanowane z góry pomaga organizować swój dzień przy większej liczbie osób. Podpowiadamy, jak układać menu na tydzień. Rodzina to odpowiedzialność, a zdrowa i zbilansowana dieta to podstawa zdrowia. Jesteśmy tym, co jemy - zgadzasz się z tym zdaniem? My wierzymy, że tak jest.

08.01.2021
Jak radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach? Food

Jak radzić sobie ze stresem? Sprawdzone sposoby, które pomogą Ci się uporać z emocjami w trudnych sytuacjach

Gdy dorastamy, stopniowo uczymy się kontrolować emocje i panować nad wywoływanymi przez nie zachowaniami. Ale jak opanować stres w szczególnie trudnej sytuacji? Sprawdź, czy można zawczasu przygotować się do stawienia mu czoła

04.01.2021
Dieta z dostawą do domu, biura lub innego miejsca Food

Dieta z dowozem do domu i nie tylko. Wybierz najbardziej elastyczne rozwiązanie dopasowane do swoich potrzeb

Dieta pudełkowa jest wygodna dla zabieganych i tych, którzy nie mają pomysłu na to, co gotować, aby jeść zdrowo. Obawiasz się jednak, że po wykupieniu diety będziesz musiał codziennie czekać w domu na przyjazd dostawcy? Jeśli wybierzesz Nice To Fit You, dostarczymy Twoją dietę gdziekolwiek chcesz.

28.12.2020
sok z witaminami niedobory Health

Jak poprawić niedobory witamin dietą?

Suplementacja… wszędzie suplementacja! Telewizja, radio, sklepy spożywcze, markety budowlane, apteki, stacje benzynowe… wszędzie! Ten na to, ten na tamto, na koncentrację, na szczupłą sylwetkę, na dobre samopoczucie. Etykiety supli obiecują nam prawie dosłownie bogactwo, szczęśliwe, spełnione życie i zdrowe dzieci… Dlaczego tak się dzieje? Jak się przed tym bronić?

25.12.2020
Lifestyle

Czy warto robić cheat day w swojej diecie?

Kto nigdy nie zastanawiał się o cheat day'u będąc na diecie - niech pierwszy rzuci kamieniem. Komu nie marzy się pyszna pizza prosto z pieca lub jakiś soczysty burger? Zazwyczaj najbardziej smakuje nam to, co najmniej zdrowe, np. fast foody - często przez wysoką zawartość tłuszczu i cukru.

24.12.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
GdyniaJelenia GóraJurkówKaliszKielceKostrzynŚremStary SączTychyWałbrzych

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.
4.8
Opinie konsumenckie Google