zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

z artykułu dowiesz się:

  • czy można przedawkować wit C
  • co ma najwięcej witaminy C
  • w czym jest witamina D
  • czy można przedawkować wit D
  • w czym jest witamina A i B
  • Witaminy, a dieta pudełkowa Nice To Fit You

Zacznijmy od tego czym są witaminy. Z definicji SJP dowiemy się, że witamina to organiczny związek chemiczny niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów życiowych zachodzących w organizmie, występujący głównie w pożywieniu, biorący udział w regulacji metabolizmu. B1 to pierwsza odkryta witamina w 1913 roku, przez polskiego biochemika Kazimierza Funka. Ze względu na rozpuszczalność – witaminy – dzielą się na  te rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K oraz rozpuszczalne w wodzie, między innymi B i C. 

Czy można przedawkować wit C

Witamina C (Wit C) zwana również kwasem askorbinowym odpowiedzialna jest w organizmie za odporność. Jedna z najchętniej i najczęściej przyjmowanych witamin w okresie jesienno-zimowym. Owoce i warzywa są najlepszym źródłem witaminy C. Cytrusy takie jak: pomarańcza, kiwi, cytryna, grejpfrut oraz warzywa: brokuły, kalafior, brukselka i czerwona papryka są bogatymi naturalnymi źródłami witaminy C. Czy można przedawkować wit c? Jej przedawkowanie z pokarmu jest praktycznie niemożliwe. Podczas suplementacji jest trochę inaczej – przyjmowanie dużych dawek wit C w formie tabletek może spowodować wystąpienie objawów przedawkowania w postaci zaburzeń ze strony układu pokarmowego, bólu brzucha oraz wysypki. Co ma najwięcej witaminy C? Najwięcej znajdziemy jej w…cytrynie? Nie! W Papryce żółtej! (ok. 180 mg), nieco mniej w czerwonej (ok, 130 mg), a najmniej w zielonej (ok. 80 mg). 

Ciekawostka: sok z 1 cytryny zaspokaja aż ok. 35% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. 1 pomarańcza to aż 5.5 wyciśniętych cytryn, a 1 żółta papryka to… aż 16 wyciśniętych cytryn!

zdrowe posilki na caly dzien zapakowane do torby diety na dowoz nice to fit you

W czym jest witamina D

Czym jest witamina D? Jest to grupa “steroidowych organicznych związków”. Do najważniejszych witamin z tej grupy zaliczane są witamina D3 i D2. Jak już wiemy, witamina D należy do tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Pełni w organizmie bardzo istotne role – pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu ma ogromny wpływ na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i niemowląt, oraz na ich odpowiednią gęstość. Witamina D może zapobiegać nadciśnieniu, chorobom serca, alergii, anemii oraz cukrzycy. Produkowana jest w skórze lub dostarczana wraz z dietą. Zbilansowana dieta realizuje zaledwie ok 20 proc. zapotrzebowania na tę witaminę. Produkty, które zawierają witaminę D to przede wszystkim tłuste, morskie ryby! 

  • węgorz świeży (ok 1210 IU / 100 g)
  • śledź w oleju (ok 800 IU /100 g)
  • gotowany/pieczony łosoś (ok 530 IU / 100 g)
  • śledź marynowany (ok 475 IU / 100 g)
  • ryby z puszki (ok 201 IU / 100 g)
  • grzyby shitake (ok 100 IU / 100g)
  • żółtko jaja (ok 50 IU / żółtko)
  • masło (ok 60 IU / 100 g)
  • ser żółty (ok 7,6–28 IU / 100 g)
  • mleko krowie ( ok 1 IU / 100ml)

Witaminę D należy suplementować! Niestety badania pokazują, że w całej Europie deficyt witaminy D jest zjawiskiem bardzo powszechnym. Niedobór witaminy D występuje u osób w każdej grupie wiekowej i może dotyczyć nawet 90-95% populacji! Maksymalne dopuszczalne dobowe dawki witaminy D dla populacji osób zdrowych wg. European Food Safety Authority są następujące: dorośli i seniorzy z prawidłową masą ciała oraz kobiety ciężarne i karmiące piersią: 4000 IU / dobę otyli dorośli oraz otyli seniorzy: 10 000 IU / dobę.

Czy można przedawkować wit D? Jak już sobie powiedzieliśmy – zbilansowana i odpowiednia dieta to zaledwie 20% dziennego (uśrednionego) zapotrzebowania. Większość populacji wykazuje niedobór witaminy D. Nawet całodzienna ekspozycja na słońce w dzisiejszych warunkach powietrzno – smogowych nie grozi przedawkowaniem. W normalnych warunkach witaminy D nie da się przedawkować, chyba, że przez dłuższy czas codziennie będziemy przyjmować jej dawkę ok. 100 000 IU. Nie należy natomiast bagatelizować tego zagadnienia, przedawkowanie wit D jest realne i niekorzystne dla zdrowia.

zdrowe soki owoce oraz warzywa pelne witamin z cateringiem nice to fit you

W czym jest witamina A i B

Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W organizmie witamina ta magazynowana jest wątrobie i tkance tłuszczowej. Jest ona jedną z najwcześniej odkrytych witamin w historii medycyny, ale już znacznie wcześniej, jeszcze przed odkryciem tej witaminy, skutki jej niedoboru (kurza lub zmierzchowa ślepota) zaleczali starożytni Rzymianie i Grecy, a nawet Egipcjanie. W czym jest witamina A? Zawartość witaminy A jest największa w: produktach pochodzenia zwierzęcego – szczególnie wątróbce wołowej, ale także jajach, mleku, rybach (m.in. śledziu, łososiu i tuńczyku) oraz czerwonych, pomarańczowych i zielonych warzywach i owocach – duże ilości witaminy w postaci beta-karotenu znajdziemy m.in. w batatach, szpinaku, marchwi i dyni. 

W czym jest witamina B? Witaminy z grupy B są to witaminy rozpuszczalne w wodzie. Nie są wytwarzane i magazynowane w organizmie – należy pamiętać o ich regularnym dostarczaniu z pożywieniem lub suplementowaniu. Witamina B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B11 i B12) występują w produktach zbożowych, głównie pełnoziarnistym lub razowym pieczywie. W grubych kaszach: gryczanej i jęczmiennej oraz pęczaku. W płatkach owsianych. W suchych nasionach: fasoli, grochu i ciecierzycy. W drożdżach oraz mięsie – głównie wieprzowym.

Witaminy, a dieta pudełkowa Nice To Fit You

Jedząc z nami nie musisz martwić się o witaminy. Nie potrzeba szukać co zawiera dużo żelaza czy magnezu, potasu, fosforu itd. Sztab naszych Dietetyczek, Kucharzy oraz Logistyczny – codziennie pracuje z uśmiechem na twarzy, aby dieta pudełkowa, która ląduje na Twoim talerzu była zdrowa, zbilansowana oraz świeża. Ty wybierasz, my gotujemy.

wegetarianizm a dieta aplikacja do wyboru menu posilkow Blog

Dieta dla wegetarian – korzystaj z kilku wariantów i układaj swoje własne menu każdego dnia!

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową, ale myślisz, że ogranicza Cię wegetarianizm? Poznaj nasz catering dietetyczny i komponuj menu spośród wielu wariantów! Nie jesz mięsa, ale lubisz zróżnicowane smaki? Najesz się zdrowo i bezmięsnie. Wegetarianie uwielbiają naszą dietę Veggy! Odstaw mięso i ryby jeśli tylko masz na to ochotę - z nami masz wybór… i to największy na rynku...

23.02.2021
sniadania tluszczowo bialkowe ntfy Blog

Dla kogo jest dieta białkowo-tłuszczowa? Poznaj nasz wariant Less Carb

Zastanawiasz się nad dietą białkowo-tłuszczową? Dowiedz się, na czym ona polega i dla kogo będzie odpowiednia. Chcesz schudnąć? Jeżeli planujesz ograniczyć węglowodany i zwiększyć ilość białka oraz tłuszczów w diecie to nasz wariant diety pudełkowej Less Carb będzie dla Ciebie idealny! Wypróbuj catering dopasowany do Ciebie, wybieraj posiłki i ilość dań dziennie.

18.02.2021
5 posilkow dziennie zdrowa dieta nice to fit you Blog

Jesz 5 posiłków dziennie? Sam dobierz własne menu!

Chcesz jeść 5 posiłków dziennie, ale nie odpowiada Ci zestaw dań w ramach diety pudełkowej? Sprawdź catering z wyborem menu! W Nice To Fit You masz możliwość pełnej personalizacji diety. Możesz jeść to co chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz. Niczego nie nakazujemy, a pozwalamy na wszystko! Ty wybierasz, my gotujemy! Ile posiłków dziennie jeść? Jaki jest najzdrowszy tryb codziennej diety?

17.02.2021
zdieta redukcyjna Blog

Dieta redukcyjna 2000, 2500, 3000 kcal? Tak, to możliwe! Ułóż swoje spersonalizowane menu.

Dzięki diecie pudełkowej możesz dopasować swoją dietę redukcyjną do indywidualnych potrzeb. Sprawdź, jak personalizować menu. Zobacz ile kalorii potrzebujesz dzięki naszemu kalkulatorowi diet i zacznij realizować swoje cele żywieniowe już od jutra! Posiadamy diety dopasowane do Twojego stylu życia. Chcesz schudnąć? A może nabrać masy mięśniowej? Jaką dietę wybrać? Nice To Fit You!

15.02.2021
duzo blonnika w zdrowych sokach nice to fit you natura cold press Health

W czym jest błonnik? U nas to Ty decydujesz, co jesz!

Błonnik pokarmowy to niezbędny element prawidłowo skonstruowanej, zdrowej diety. Dowiedz się, w jakich produktach go znajdziesz. Jak ułożyć dietę opartą o produkty bogate w błonnik? Dlaczego jest on tak istotny i czy może pomóc w utracie wagi? Sprawdź proste zasady jak wprowadzić błonnik do swoich codziennych rytuałów i pozbądź się zaparć oraz problemów z wypróżnianiem!

04.02.2021
jak obliczyc makro na redukcji mniej weglowodanow Health

Prawidłowe makro dzięki diecie Less Carb – zapewnimy Ci odpowiednią ilość makroskładników

Less Carb to dieta dla osób, które chcą przyjmować mniej węgli, a więcej białka i tłuszczów. Sprawdź, na czym dokładnie polega. Jaka jest najskuteczniejsza dieta dla Ciebie? Posiadamy łatwy w obsłudze kalkulator kaloryczny. Nasze dietetyczki doskonale wiedzą jak zbalansować mikro i makro składniki w zdrowej diecie, aby stała się Twoim stylem życia i przyjemnością.

03.02.2021
Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021
Dlaczego warto jeść śniadanie? Health

Dlaczego warto jeść śniadanie? Poznaj skutki niejedzenia śniadań

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – to cała prawda! Choć każdy posiłek jest bardzo istotny dla organizmu, śniadania stanowią podstawę naszego zdrowego trybu życia i diety.

25.01.2021
posegregowane dania obliczone i zaplanowane w zdrowym ciele zdrowy duch Blog

Jak z diety zrobić styl życia?

Chcesz prowadzić zdrowy styl życia, ale nie wiesz jak? Zdradzamy zasady zdrowego stylu życia i podpowiadamy, jak stać się zdrowszym i bardziej aktywnym. Pamiętaj, że w zdrowym ciele - zdrowy duch. W życiu najważniejszy jest balans, a żadne ekstrema nie są dobre. Zdobądź zdrowie, smukłą sylwetkę, dobre samopoczucie oraz odnajdź wewnętrzny spokój. To możliwe… i nie aż takie trudne.

21.01.2021
Lunchbox na każdy dzień do pracy lub szkoły Food

Lunchbox na każdy dzień tygodnia – dlaczego warto wybrać elastyczną dietę pudełkową?

Aby cieszyć się ładną sylwetką i dobrym zdrowiem, nie musisz jeść 5 posiłków dziennie. W diecie najważniejsze to, aby dopasować ją do swoich potrzeb. Zobacz, jak łatwo skomponować dietę pudełkową z uwzględnieniem 3 lub 4 posiłków.

18.01.2021

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
KostrzynŁososina DolnaPłockSkierniewiceSopotSzarówSzczecinTymowaWarszawaZielona Góra

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.