Bombardujące nas zewsząd reklamy suplementów diety recytują wciąż te same objawy: wzdęcia, gazy, przelewanie w jelitach – nie powinieneś jeść produktów mlecznych! Ale zanim poddasz się diagnozie koncernów farmaceutycznych, samodzielnie przyjrzyj się bliżej tematowi diety bez nabiału.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie są objawy nietolerancji laktozy,
  • czym zastąpić mleko na diecie bez nabiału,
  • jakie są negatywne skutki jedzenia nabiału,
  • dlaczego medycyna chińska zaleca dietę beznabiałową.

Wiedziałeś, że alergia na mleko a nietolerancja laktozy to dwa różne schorzenia, wymagające stosowania innych zaleceń dietetycznych?

Alergia na białko mleka krowiego to reakcja autoimmunologiczna organizmu pojawiająca się w chwili kontaktu z alergenem. Jeśli po zjedzeniu owsianki na mleku dostajesz wysypki, mamy złą wiadomość – jest spora szansa, że masz alergię. A to oznacza konieczność całkowitego wyeliminowania z diety produktów mlecznych! Nie uratują Cię nawet produkty bez laktozy.

Z kolei nietolerancja laktozy wynika z niedoboru enzymu laktazy, którego rolą jest rozkładanie laktozy na cukry proste: glukozę i galaktozę. W praktyce chodzi o to, że Twój organizm nie potrafi jej strawić. Dolegliwości gastryczne pojawiają się wtedy dlatego, że niestrawiony cukier (laktoza) boleśnie fermentuje w Twoich jelitach. Dobra wiadomość jest taka, że prawdopodobnie tolerujesz pozostałe białka mleka. Dlatego możesz odetchnąć z ulgą – zamiana tradycyjnych produktów mlecznych na te bez laktozy powinna załatwić sprawę.

Dieta bez nabiału a nietolerancja laktozy

Nietolerancja laktozy (zdjęcie)

Puszysty sernik, kremowe lody, pizza z podwójnym serem – najpierw rozpływają się w ustach, a później… wzdymają brzuch. Znasz ten scenariusz? To jeden z objawów nietolerancji laktozy. Warto pamiętać, że podobne objawy dają też inne choroby i nietolerancje, dlatego przed zastosowaniem diety bez nabiału, skonsultuj się z lekarzem i wykonaj stosowne badania.

Objawy nietolerancji pojawiają się najczęściej po kilku lub nawet kilkunastu godzinach od zjedzenia nabiału i zwykle są to:

  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • bóle brzucha,
  • gazy,
  • kolki,
  • uczucie „przelewania się” w jelitach.

Dieta bez nabiału – co jeść?

Diety bez laktozy (zdjęcie)

Dla wielu osób diagnoza nietolerancji laktozy lub alergii na mleko oznacza wyrok: konieczność zrezygnowania z ulubionych produktów tj. ser, mleko, jogurty, a co za tym idzie – lodów, cheeseburgerów czy czekolady. Zanim jednak zakujesz się w kajdany dietetycznych obostrzeń, przyjrzyj się dostępnym w niemal każdym sklepie produktom roślinnym, które świetnie zastępują produkty mleczne.

Dieta beznabiałowa czym zastąpić mleko?

Co można jeść na diecie, w której produkty mleczne są zakazane? W tabelce poniżej znajdziesz zamienniki roślinne, które stosujemy w NTFY, przygotowując posiłki do diety bez nabiału Less Gluten & Dairy Free.


NABIAŁ ROŚLINNY ODPOWIEDNIK
Mleko Napoje roślinne: migdałowe, ryżowe, owsiane, sojowe, kokosowe
Jogurt Wegański jogurt kokosowy z dodatkiem probiotycznych kultur bakterii wzbogacony o witaminy D2, B12 i wapń
Masło Oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej kokosowy
Posiłek diety pudełkowej: Orzechowo - kokosowe trufle mocy (zdjęcie)
Orzechowo – kokosowe trufle mocy.

Wapń w diecie bez nabiału

Gdy eliminujeszs z diety nabiał, często boisz się o niedobory wapnia w diecie. Niepotrzebnie!  Okazuje się, że przy odpowiednio zbilansowanej diecie bez nabiału, bogatej w pełne ziarna, nasiona, orzechy, rośliny strączkowe, zielone warzywa i suszone owoce jesteś w stanie zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie na wapń. Sam zobacz nasze propozycje i przepisy z diety bez nabiału Less Gluten & Dairy Free. W pięciu posiłkach masz aż 5 produktów bogatych w wapń: ziarna, rośliny strączkowe, orzechy, owoce świeże i suszone.


POSIŁEK DANIE PRODUKTY BOGATE W WAPŃ
Śniadanie Jaglanka z suszoną śliwką w czekoladzie, pomarańczą i orzechami Laskowymi Orzechy laskowe
Drugie śniadanie Smoothie z buraka, banana, pomarańczy, maliny i imbiru Pomarańcze
Obiad Łosoś z bazyliowym pesto, ryż czarny z suszonymi pomidorami i brokułami Ryż czarny
Podwieczorek Trufle mocy Suszone daktyle
Kolacja Curry z batatami, ciecierzycą, szpinakiem, orzechami nerkowca i makaronem ryżowym Ciecierzyca
Danie diety pudełkowej: Curry z batatami i szpinakiem (zdjęcie)
Curry z batatami, ciecierzycą, szpinakiem i orzechami nerkowca na mleku kokosowym z makaronem ryżowym.

Negatywne skutki jedzenia nabiału

Negatywne skutki zdrowotne jedzenia nabiału widać też u osób niecierpiących na nietolerancję laktozy czy alergię na mleko krowie. Produkty mleczne i ich przetwory są ciężkostrawne. Dlatego nie powinieneś ich spożywać w nadmiernej ilości, jeśli cierpisz na choroby układu pokarmowego (np. zespół jelita drażliwego czy refluks). Jeśli nie masz problemów zdrowotnych, a ciekawi Cię dieta bez nabiału, albo zauważyłeś pogorszenie stanu cery, spróbuj odstawić nabiał na jakiś czas. Jest spora szansa, że taka dieta będzie Ci służyć, jeśli tylko zadbasz o zastąpienie produktów mlecznych pełnowartościowymi produktami roślinnymi w dobrze zbilansowanych posiłkach.


Dieta bez nabiału w medycynie chińskiej

Zwykle w kwestii porad żywieniowych słuchasz się lekarzy i dietetyków. Czy wiesz, jak do tematu spożywania produktów mlecznych odnosi się medycyna niekonwencjonalna?

Według zaleceń medycyny chińskiej nadmierne spożywanie produktów mlecznych jest jednym z czynników sprzyjającym gromadzeniu się w organizmie śluzu. Zalegający w ciele śluz jest przyczyną wielu przewlekłych schorzeń, które trudno wyleczyć tradycyjnymi metodami. Najczęstszymi objawami nagromadzonego śluzu są zapalenia zatok, częste przeziębienia, astma, alergie, zaparcia, nadwaga czy język obłożony nalotem. Jednym ze sposobów na skuteczne oczyszczenie organizmu ze śluzu jest dieta beznabiałowa i włączenie do codziennych rytuałów aktywności fizycznej, która przyspiesza ten proces.

Jaglanka śliwka w czekoladzie z pomarańczą i orzechami laskowymi (zdjęcie)
Jaglanka śliwka w czekoladzie na mleku migdałowym z pomarańczą i orzechami laskowymi.

Życie bez mleka – przestaw się na dietę bez nabiału

Konieczność zrezygnowania z produktów mlecznych to nie koniec świata! Dieta przy nietolerancji laktozy nie musi oznaczać samych wyrzeczeń. Z pewnością łatwiej jej przestrzegać, kiedy ktoś pilnuje tego za Ciebie. Dlatego masz nas! Codziennie komponujemy dla Ciebie zbilansowane i pyszne posiłki, w których zastępujemy produkty mleczne pysznymi, roślinnymi zamiennikami. Wystarczy skorzystać z kalkulatora dietetycznego i zamówić dietę Less Gluten & Dairy Free o odpowiedniej dawce kalorycznej.

Pamiętaj, że konsekwentne trzymanie się diety bez nabiału przy nietolerancji lub uczuleniu daje gwarancję ulgi i pozbycia się raz na zawsze nieprzyjemnych dolegliwości układu pokarmowego.


Źródła:

  1. Bożena Przyjemska „Z daleka od mleka”, Białystok 2015
  2. “Odżywianie dla zdrowia” Paul Pitchford
  3. Wiesława Skrzypczak, „Dieta eliminacyjna bez mleka – czym zastąpić nabiał”, AlergiaPokarmowa.pl http://www.alergiapokarmowa.pl/dieta-eliminacyjna-bez-mleka-czym-zastapic-nabial/
  4. Joanna Dronka, „Nietolerancja laktozy. Objawy nietolerancji laktozy, dieta i leczenie”, DietaEliminacyjna.pl https://www.dietaeliminacyjna.pl/nietolerancja-laktozy-objawy-nietolerancji-laktozy-dieta-leczenie/
  5. Monika Majewska, „Nietolerancja laktozy – przyczyny, objawy i leczenie” Poradnik Zdrowie https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/nietolerancja-laktozy-przyczyny-objawy-i-leczenie-aa-Jxej-swH8-dkvJ.html
  6. https://bodbam.pl/sluz-nierozpoznana-przyczyna-przewleklych-schorzen/

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BytomGdańskGorzów WielkopolskiGostyńMysłowicePłockPszczynaRadomSłupskŚroda Wielkopolska

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.