Słodki smak jest pierwszym, z którym zapoznajemy się zaraz po urodzeniu. Nic więc dziwnego, że cukier jest produktem, za którym przepada większość z nas. Daje nam przyjemność i wprowadza w stan błogiego relaksu. Spożywanie nadmiaru cukru przyczynia się jednak do pogorszenia stanu naszego zdrowia. Jak więc odstawić cukier, gdzie znaleźć produkty bez cukru i przejść na dietę bezcukrową? Podpowiadamy!

Z tekstu dowiesz się:

  • czy potrzebujesz cukru w diecie,
  • w jakich produktach znajdziesz korzystne dla siebie cukry,
  • jakich produktów unikać ze względu na dużą zawartość cukru,
  • jak ograniczyć cukier w codziennym menu,
  • Jakie są objawy odstawienia cukru.

Cukier w diecie – potrzebujesz go czy nie?

Węglowodany pełnią wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Stanowią one na przykład świetne źródło energii. Odpowiedni poziom cukru warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz czerwonych krwinek, które nie mogą korzystać z innych źródeł energii. Brzmi to całkiem rozsądnie, prawda? Korzystne dla Ciebie cukry w diecie znajdziesz w:

  • pełnoziarnistym pieczywie,
  • gruboziarnistych kaszach (np. kasza gryczana, pęczak),
  • płatkach i otrębach, np. owsianych,
  • brązowym ryżu,
  • razowym makaronie,
  • nasionach roślin strączkowych (np. ciecierzyca, soczewica, fasola).

Uważaj na cukry proste w diecie

Wyżej wymienionych węglowodanów potrzebujesz. Musisz jednak uważać na cukry proste w diecie. To właśnie ich spożycie (zwłaszcza w nadmiarze) negatywnie wpływa na Twoje zdrowie, ponieważ zwiększa ryzyko chorób krążenia, otyłości, cukrzycy czy nawet niektórych nowotworów.

Ile gram cukru na dzień możesz umieścić w diecie? Zaleca się, by jego dzienne spożycie nie stanowiło więcej niż 10% energii dostarczanej ogółem. Produkty, których spożycie może wpłynąć na nadmiar cukru we krwi, to:

  • słodycze,
  • wyroby cukiernicze,
  • napoje i soki,
  • miód oraz syrop klonowy.

Dowiedz się także, jak odstawić słodycze.

Cukier znajduje się także w słodzonych napojach

Sposoby na ograniczenie cukru

Pierwszym krokiem do eliminacji cukru z diety (a raczej odstawienia jego nadmiaru) jest zazwyczaj ograniczenie dosładzania – i słusznie. Żeby jednak móc oszacować, jakie jego ilości zawierają Twoje posiłki, warto przez parę dni robić dokładne notatki. Może się bowiem okazać, że nawet nie pamiętasz o cukierku zjedzonym przy biurku koleżanki z pracy, a ciastka wcale nie znikają z szafki w niewyjaśnionych okolicznościach. Skupienie się na swoim sposobie żywienia pozwoli zauważyć występujące nieprawidłowości i przyczyni się do skuteczniejszego ograniczenia cukru.

Pamiętaj też, że cukier jest obecny w większości produktów spożywczych i nie wystarczy unikać słodyczy, by go nie jeść. Producenci żywności dodają bowiem do swoich produktów cukier w różnej formie, żeby poprawić ich smak i konsystencję albo przedłużyć trwałość. Na etykietach znajdziesz takie nazwy, jak:

  • syrop glukozowo-fruktozowy, 
  • glukoza,
  • fruktoza, 
  • sacharoza.

Te substancje są dodawane oczywiście do słodkich produktów. Ich ogromne ilości znajdziemy w płatkach śniadaniowych, nabiale smakowym czy napojach owocowych.

Pamiętaj, że takim napojem jest także kreowana na zdrową woda smakowa! Producenci ukrywają cukier także w produktach, które nie kojarzą nam się ze słodyczą, np. wędlinach, marynatach, mieszankach przyprawowych, gotowych daniach czy keczupie. Czytanie etykiet podczas zakupów pozwoli Ci uniknąć ukrytego cukru dodanego i pomoże ograniczyć jego spożycie.

Cukier nie krzepi, czyli dlaczego odstawienie cukru jest ważne

Dieta bogata w cukry proste nie odznacza się wysoką wartością odżywczą. Taki sposób odżywiania się może nieść za sobą wiele przykrych konsekwencji zdrowotnych. Warto więc ograniczyć cukier, zanim pojawią się objawy chorobowe.

Rób zakupy świadomie, czytaj etykiety i wybieraj pełnowartościowe posiłki bogate w błonnik pokarmowy zamiast szybkich przekąsek jedzonych w biegu. Twój organizm na pewno się odwdzięczy.

A jeśli samodzielne pilnowanie ilości cukru w diecie Cię przeraża, to zdaj się na ekspertów. Zacznij od diety, dzięki której zaczniesz lepiej panować nad swoim menu. Spokojnie – dieta nie musi oznaczać morderczych wyrzeczeń! Nawet nie wiesz, jak łatwo znaleźć zamienniki dla cukru, by móc wciąż rozkoszować się słodkimi śniadaniami, które tak lubisz!

Ograniczenie cukru i objawy odstawienia cukru

Pamiętaj jednak, że eliminacja cukru z diety może czasem przypominać walkę z… uzależnieniem. Obserwuj więc swój organizm i reaguj, jeśli pojawi się syndrom odstawienia. Dla ułatwienia podamy Ci najczęstsze objawy odstawienia cukru, na które warto zwrócić uwagę:

  • bóle głowy (często o dużym nasileniu),
  • zniecierpliwienie,
  • brak koncentracji,
  • drgawki.

Jak widzisz, cukier ogólnie ma dość ważne znaczenie dla funkcjonowania Twojego organizmu. Jednak w nadmiarze – jak wszystko – sieje w nim duże spustoszenie. Właśnie dlatego sprawdź, czy nie dostarczasz sobie za dużo cukrów (zwłaszcza tych szkodliwych), znajdź zamienniki i poczuj się dużo lżej!

Źródła:

  1. http://www.phie.pl/pdf/phe-2011/phe-2011-2-181.pdf – Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych – Kłosiewicz- Latoszek L., Cybulska B.
  2. http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/Prezentacje/2014/slodkie_WSZECHNICA_BWR.pdf – Syropy i inne słodkie składniki żywności – czy to dobre i zdrowe zamienniki cukru? – prof. dr hab. Bożena Waszkiewicz-Robak, Wszechnica Żywieniowa SGGW
  3. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/-nie-slodki-odwyk—jak-odzwyczaic-sie-od-slodkiego-smaku- – Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia 
  4. Normy żywienia dla populacji Polski – red. Mirosław Jarosz, 2017
Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
Bielsko BiałaBydgoszczGnieznoGrudziądzKielceKoszalinOpoleSopotŚremSzczecin

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.