Gorąca herbata na przeziębienie

Rano, w południe, wieczorem – wiele osób pije herbatę kilka razy dziennie. Jesteś jedną z nich? Jeśli tak, ten artykuł jest dla Ciebie! Dowiedz się, czy herbata jest zdrowa, czy pomaga zwalczać infekcje, a może jednak szkodzi i pijąc ją, narażasz się na odwodnienie? W tym artykule rozprawiamy się z popularnymi mitami!

Z tekstu dowiesz się:

  • czy herbata to skuteczny lek na przeziębienie,
  • czy to teina w herbacie sprawia, że napar ma właściwości pobudzające,
  • czy herbata odwadnia,
  • czy napar herbaciany pomaga w odchudzaniu.

Gorący napój szczególnie zyskuje na popularności w chłodniejsze dni. Wtedy właśnie kawiarnie kuszą pysznymi, rozgrzewającymi herbatami, a Twoja kanapa jakby zachęca do chwili relaksu z parującym kubkiem i książką. Wokół herbaty krąży jednak wiele mitów. W co wierzyć, a co włożyć między bajki? Podpowiadamy!

Herbata na przeziębienie

Jeszcze niedawno herbata była traktowana jak produkt, który nie ma żadnych pozytywnych właściwości. Dziś coraz więcej osób docenia dobroczynny wpływ herbaty na organizm. Jest on związany głównie z wysoką zawartością antyoksydantów, którym eksperci przypisują działanie przeciwzapalne, funkcję poprawiania odporności oraz zmniejszania wchłaniania cholesterolu. Dodatkowo te substancje dbają o Twoje jelita, ponieważ hamują rozwój bakterii chorobotwórczych, a nawet redukują ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych i niektórych nowotworów!

Na zawartość substancji przeciwutleniających w naparze wpływa nie tylko ich ilość w liściach herbacianych, ale także sposób przygotowywania napoju, czyli:

Jaka herbata na przeziębienie będzie więc najlepsza? Którą powinieneś kupić, aby w pełni korzystać z jej właściwości leczniczych? Największa ilość pozytywnych dla Twojego zdrowia związków znajduje się w białej oraz zielonej herbacie, jednak wszystkie inne rodzaje nie pozostają daleko w tyle. To znaczy, że dowolna ciepła herbata w trakcie przeziębienia nie tylko Cię rozgrzeje, lecz także wspomoże proces wracania do zdrowia!

Herbata pobudzająca

Herbata zawdzięcza pobudzające działanie zawartości teiny, czyli herbacianego odpowiednika kofeiny. Kofeina wchłania się szybko, już w żołądku, więc osoby wrażliwe na działanie tej substancji mogą błyskawicznie poczuć efekt jej spożycia. Teina wchłaniana jest dopiero w jelitach, a jej działanie dodatkowo łagodzą inne związki zawarte w herbacie. Mimo że jej działanie pobudzające jest dużo słabsze, wciąż skutecznie wpływa na Twoje zdolności poznawcze i koncentrację. Najlepsze rezultaty uzyskasz, jeśli wybierzesz krótko parzoną herbatę, ponieważ wraz z długością zaparzania traci ona swoje właściwości.

Czy herbata odwadnia?

Tak naprawdę nie ma podstaw by sądzić, że częściowe zastąpienie wody herbatą wpłynie negatywnie na stan nawodnienia Twojego organizmu. Żeby wywołać taki efekt, musiałbyś jednak wypić nawet do 6 filiżanek naraz, a ta ilość z pewnością znacznie odbiega od porcji, po które zwykle sięgasz. Częściowe zastąpienie wody prawidłowo przygotowaną herbatą nie wywoła żadnych negatywnych konsekwencji, ale pamiętaj o umiarze. Zbyt duże ilości herbaty mogą zaburzać wchłanianie niektórych składników mineralnych.

Ile kalorii ma herbata?

Czarna herbata pobudzająca

Bardzo wiele słyszy się o odchudzających właściwościach herbaty. Na opakowaniach możemy odnaleźć sugestie o działaniu przyspieszającym efekty diety, spalającym tłuszcz, czy wspomagającym trawienie. Niestety codzienne wypijanie naparów herbacianych niewiele pomoże, jeśli nie zadbamy o właściwie zbilansowane posiłki. Chudniemy bowiem dzięki ujemnemu bilansowi energetycznemu, a nie za pomocą konkretnych składników naszego jadłospisu. Dodatkowo mieszanki dedykowane osobom będącym na diecie często mają niewiele wspólnego z prawdziwą herbatą. Są to często zioła, wykazujące działanie moczopędne z niewielkim dodatkiem herbaty – głównie zielonej oraz czerwonej. Pijąc duże ilości takich naparów faktycznie możemy więc zauważyć spadek kilogramów. Z dużym prawdopodobieństwem będzie to jednak tylko woda. 

Z pewnością bardzo wiele słyszałeś o odchudzających właściwościach herbaty. Na opakowaniach widzisz sugestie o działaniu przyspieszającym efekty diety, spalającym tłuszcz czy wspomagającym trawienie. Jeśli więc zastanawiasz się, ile kalorii ma herbata, odpowiadamy: kubek klasycznej czarnej ma wartość odżywczą zaledwie około 2 kcal. Codzienne picie naparów herbacianych niewiele jednak pomoże, jeśli nie zadbasz o właściwe zbilansowanie posiłków. Chudniesz bowiem dzięki ujemnemu bilansowi energetycznemu, a nie dzięki konkretnym składnikom jadłospisu. Dodatkowo mieszanki przeznaczone dla osób na diecie często mają niewiele wspólnego z prawdziwą herbatą. Są to zioła, które wykazują działanie moczopędne, z niewielkim dodatkiem herbaty – głównie zielonej oraz czerwonej. Bywa, że picie dużych ilości takich naparów faktycznie powoduje zrzucenie kilogramów… Z dużym prawdopodobieństwem będzie to jednak tylko woda. 

Badania wskazują, że zielona herbata wspomaga proces odchudzania, jednak takie działanie można by zaobserwować przy ogromnych, niemożliwych do uwzględnienia w codziennej diecie dawkach. Mówi się również o pozytywnym działaniu herbaty pu-erh. Faktycznie, stymuluje ona wydzielanie enzymów trawiennych i poprawia pracę Twoich jelit. Prawda jest jednak taka, że filiżanka czerwonej herbaty wypita od czasu do czasu nie wpłynie znacząco na proces redukcji masy ciała.

Herbata – na zdrowie!

Każdy rodzaj herbaty ma wielu zwolenników, którzy cenią jego walory smakowe. Wszystkie również wykazują prozdrowotne działanie, wynikające z zawartości polifenoli, czyli substancji przeciwutleniających. Spożywanie naparów traktuj więc jako element profilaktyki zdrowotnej – oczywiście w połączeniu ze zdrowym odżywianiem oraz regularną aktywnością fizyczną, dla których herbata nigdy nie będzie zastępstwem. Pamiętaj o tym, zaparzając dla siebie kolejny kubek!

Przeczytaj także nasz artykuł na temat tego, jak szybko schudnąć i jeść dokładnie to, na co masz ochotę!

Źródła:

  1. https://dietetycy.org.pl/czarna-herbata/
  2. Wpływ picia herbaty na zdrowie – aktualny stan wiedzy – R. Wierzejska, Przegl. Epidemiol. 2014
  3. Green tea, weight loss and physical activity – Y. Levy, B. Narotzki, A. Z. Reznick, Clinical Nutrition 2017
  4. Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults – T. M. Jurgens i wsp., Cochrane Database Syst Rev. 2012
Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BudzyńCzarnkówGorzów WielkopolskiGostyńJelenia GóraLublinObornikiOleśnicaRadomZabrze

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.