Jeszcze niedawno ze smakiem zjadałeś jogurty, sery, kefiry i wiele innych produktów mlecznych, a teraz czujesz się po nich źle. Miewasz wzdęcia, bóle, a nawet wysypkę. Zastanawiasz się, jak to możliwe? Okazuje się, że alergia na mleko może ujawnić się w każdym wieku. Niezależnie od tego, czy znasz swój problem od lat, czy dopiero zaczynasz się z nim zmagać – nie załamuj się! Uczulenie to nie wyrok, a bez mleka można jeść równie smacznie. Nasza dieta Less Gluten & Dairy Free jest na to najlepszym dowodem!

Z tekstu dowiesz się:

  • czym różni się alergia na mleko krowie od nietolerancji laktozy,
  • jakie bywają objawy uczulenia na mleko,
  • jaką dietę wybrać, aby mieć gwarancję smacznych posiłków bez nabiału w składzie.

Mleko krowie występuje w wielu produktach spożywczych, a jego białka są jedną z najczęściej uczulających substancji. Jeśli zauważysz u siebie objawy uczulenia na mleko, reaguj szybko – odwiedź lekarza i zdiagnozuj swój problem. Dieta bez nabiału to dziś żaden problem, ale najpierw warto upewnić się, co tak naprawdę Ci dolega.

Uczulenie na mleko a nietolerancja – czym się różnią?

Na początku chcemy rozwiać wszelkie wątpliwości związane z różnicą pomiędzy alergią na białko mleka krowiego a nietolerancją laktozy. Te dwa pojęcia bywają mylone, tymczasem oznaczają różne reakcje organizmu na wypicie mleka lub zjedzenie produktu z grupy nabiału.

  • Jeśli po zjedzeniu kanapki z twarożkiem, lodów, pizzy z podwójnym serem czy pysznego sernika czujesz się wzdęty i ociężały – z dużym prawdopodobieństwem cierpisz na nietolerancję laktozy. To oznacza, że Twój organizm nie ma zdolności do rozłożenia cukru mlekowego na dwa cukry proste, czyli glukozę i galaktozę.
  • Jeżeli natomiast po tej samej kanapce czy lodach w krótkim czasie zauważysz u siebie na przykład wysypkę – to prawdopodobnie znak uczulenia na mleko krowie, czyli alergii. Z medycznego punktu widzenia masz do czynienia z autoimmunologiczną reakcją organizmu, która dotyczy białek zawartych w mleku. Jest odpowiedzią układu odpornościowego na uczulający czynnik. Więcej o objawach alergii na mleko przeczytasz w dalszej części artykułu.

Niezależnie od tego, jakie reakcje zauważysz u siebie po wypiciu mleka czy zjedzeniu jogurtu, warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu. Jeśli doktor stwierdzi, że Twoje dolegliwości są spowodowane nietolerancją lub uczuleniem, skieruje Cię na specjalistyczne testy alergologiczne. W przypadku potwierdzenia u Ciebie nietolerancji laktozy, z powodzeniem będziesz mógł zastępować produkty mleczne ich odpowiednikami bez tego składnika. Jeżeli jednak okaże się, że masz alergię na mleko, powinieneś całkowicie wykluczyć je z diety i zastąpić pokarmy, w których występuje, bezpiecznymi dla Twojego zdrowia odpowiednikami.

Alergia na mleko – objawy uczulenia

Alergia na mleko daje często symptomy ze strony układu pokarmowego, dlatego łatwo pomylić ją z nietolerancją. Jest to jednak przypadłość poważniejsza, która powoduje także inne objawy, np.:

  • alergiczne reakcje skórne – wysypka, pokrzywka, swędzenie skóry, atopowe zapalenie skóry,
  • inne – kaszel, kichanie, katar, nawracające stany zapalne gardła, zaburzenia układu moczowego, zapalenie spojówek, bóle mięśniowe i stawowe, migreny, zaburzenia snu.

Objawy alergii na mleko warto znać, aby jak najszybciej zgłosić się do lekarza i dopasować swoją dietę do nowej sytuacji. Ale gdy już to zrobisz, szybko zapomnisz o nieprzyjemnościach. Jeśli jesteś bezmlecznym nowicjuszem, samodzielne układanie odpowiedniego jadłospisu z pewnością zajęłoby Ci dużo czasu. Jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc!

Pożegnaj objawy uczulenia na mleko z odpowiednią dietą!

Martwisz się, że będzie Ci bardzo brakowało ulubionych serków, serniczków i innych mlecznych smakołyków? Nie wiesz, jak zabrać się za układanie nowej diety? Na szczęście nie musisz robić tego samodzielnie.

Wybierz nasz catering dietetyczny i dietę Less Gluten & Dairy Free. Nie ma w niej nabiału, na który masz alergię, ale postaramy się wynagrodzić Ci ten brak! Nasi kucharze nieraz zaskoczą Cię zróżnicowaniem posiłków w ramach tej diety i tym, jak wiele smakowitości da się przygotować bez kropli mleka.

Jeśli zastanawiasz się, czym zastępujemy nabiał, spieszymy z odpowiedzią i podajemy przykłady:

  • mleko – zamiast niego dostaniesz dania przygotowane z użyciem napojów roślinnych, m. in. migdałowego, ryżowego, owsianego czy kokosowego,
  • jogurt – zamiast naturalnego z białkiem mleka krowiego, używamy wersji wegańskich – sojowej i kokosowej (wzbogaconych o wapń i żywe kultury bakterii).

W tej diecie nie ma pszenicy ani innych produktów zawierających gluten. Nie znajdziesz również nabiału. Jeśli jednak masz uczulenie na mleko, ale nie zauważyłeś kłopotów z trawieniem glutenu, nie musisz z niego rezygnować. W ramach swojego pakietu masz do wyboru 15, 20 lub nawet 25 opcji posiłków każdego dnia. To oznacza, że jeśli najdzie Cię chęć na solidną porcję makaronu lub kanapkę bez sera, z łatwością wymienisz jeden ze swoich bazowych posiłków na wybrany wariant z innej diety. Przed zaakceptowaniem zmiany w swoim panelu klienta sprawdź listę alergenów dania, które masz na oku. Jeśli brak w nim nabiału – droga wolna!

Alergia na mleko to nie koniec świata! Wypróbuj naszą dietę bez nabiału. Gwarantujemy, że jeśli będziesz trzymać się jej konsekwentnie, nieprzyjemne dolegliwości na pewno nie wrócą.