sok z witaminami niedobory

Suplementacja… wszędzie suplementacja! Telewizja, radio, sklepy spożywcze, markety budowlane, apteki, stacje benzynowe… wszędzie! Ten na to, ten na tamto, na koncentrację, na szczupłą sylwetkę, na dobre samopoczucie. Etykiety supli obiecują nam prawie dosłownie bogactwo, szczęśliwe, spełnione życie i zdrowe dzieci… Dlaczego tak się dzieje? Jak się przed tym bronić? Jakie witaminy brać na co dzień? Jakie są objawy niedoboru witamin? Czy w ogóle mamy niedobory witamin, tak jak producenci suplementów diety nam chcą wmówić? 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • Czym jest suplementacja
  • Dlaczego tak wiele suplementów?
  • Jakie witaminy brać na co dzień? Co suplementować?
  • Uniwersalne “pewniaki”
  • Jak poprawić niedobory witamin dietą? 
  • Witaminy, dieta, suplementacja… a Nice To Fit You
zbilansowany posilek z witaminami i suplami

Czym jest suplementacja? 

Słownik języka polskiego PWN, mówi jasno:  suplementacja «uzupełnianie diety o niezbędne witaminy i składniki mineralne». Możemy przeczytać wprost – uzupełnienie diety. Nie ważne czy chodzi o siłownię czy o zdrowie – zawsze podstawą jest zdrowa i zbilansowana dieta. Najnowsze trendy fitness mówią o proporcjach efektów na siłowni – 70% dieta, 30% ćwiczenia… a suplementy diety wliczane są w te 70%, zajmując jakieś chwalebne 3-5% całości. Nasza taką ludzką cechą jest zawsze chęć osiągnięcia jak największych korzyści przy jak najmniejszym wkładzie pracy. Dlatego zamiast zdrowo jeść, gotować sobie posiłki, brać pod uwagę bilans mikro i makro składników wolimy często zatowarować kuchenną szafkę magicznymi suplementami i udawać przed samym sobą, “że dbamy przecież o zdrowie”. A tak nie powinno się, nie wolno wręcz – ponieważ możemy sobie zrobić dużą krzywdę. 

Dlaczego tak wiele suplementów? 

Rynek suplementów diety jest bardzo słabo regulowany. Nie trzeba robić długich i kosztownych badań i testów laboratoryjnych – niski próg wejścia i dosyć spora popularność przyciągają producentów do tego segmentu rynku. Jeżeli mamy niedobory witamin to po co sięgamy? Po witaminy i suplementy! Musujące, kolorowe, słodkie, smaczne i wygodne. Najczęściej suplementy wybieramy na podstawie reklam i naszych obserwacji np. słabe paznokcie i włosy, przewlekłe zmęczenie. Mało kto robi badania poziomu witamin w organizmie. Niestety bardzo dużo produktów nie za bardzo różni się od słodyczy – ich skład to głównie aromat, cukier i trochę jakichś składników aktywnych – właśnie tych witamin. Trzeba być bardzo ostrożnym w zakupie, ponieważ najzwyczajniej w świecie marnujemy pieniądze. Nie chodzi o to, że te produkty mogą zrobić nam krzywdę, w większości pewnie nie zrobią. W ekonomii istnieje takie pojęcie jak koszty alternatywne – utracone korzyści w związku z niewykorzystaniem w najlepszy sposób dostępnych zasobów. Co to oznacza? Że jeżeli czujemy, że powinniśmy brać jakieś witaminy lub suplementy to bierzmy te dobre, dopasowane do naszych potrzeb, skuteczne – ponieważ skoro już coś wrzucamy do swojego żołądka z myślą, że dbamy o zdrowię, a faktycznie z tym zdrowiem mamy problem, to wtedy może być to dla nas ryzykowne. Trwamy w takim drobnym kłamstwie lub nieświadomości przed samym sobą, a nasz organizm może się wyjaławiać i wyjaławiać coraz bardziej. 

Jakie witaminy brać na co dzień? Co suplementować?

Jest to bardzo ciężkie pytanie, ponieważ ile ludzi tyle odpowiedzi. Jest bardzo dużo zmiennych, które mogą nam przeszkadzać i psuć nasze plany, bo nawet jeżeli bierzemy dobre suplementy, to możemy mieć problem z ich przyswajaniem przez organizm. Czemu? Bo nasza dieta nie jest właściwa. Nasz styl życia również może przeszkadzać – stres, przemęczenie, brak snu. Tak samo jak chodząc na siłownie nie wystarczy pić przedtreningówkę, jeść białko i połykać kreatynę. Musimy dbać o to co przez większość dnia, miesiąca, roku, życia trafia do naszego brzucha. Jeżeli będziemy jeść jedynie przetworzone, głęboko mrożone jedzenie z marketu lub fast food popijając słodkimi, gazowanymi napojami – nasz plan suplementacji może okazać się niewłaściwy, ponieważ będziemy mieli tak zaburzone wchłanianie, że prawie nic zdrowego nie trafi do naszego organizmu. Wchłanianie samo w sobie też jest ważne w suplementach i witaminach. Możemy brać witaminki w pięknych kolorowych opakowaniach, nawet kupione w aptece! Ale niestety ich właściwości chemiczne są takie, że praktycznie nic z nich, poza cukrem prostym się nie wchłonie. Apteki coraz bardziej przypominają sklepy wielobranżowe i ich głównym zadaniem jest zarabiać pieniądze, a nie dobro klienta. Jeżeli coś nie jest na receptę, nie jest lekiem, zawsze bezpieczniej dla nas zakładać, że może to nie działać do końca tak jak opisuje to ulotka. 

zdrowe przekąski witaminy suple jak je jesc co brac

Uniwersalne pewniaki witaminowe i suplementy

Nie jest to prawda objawiona, a jedynie zalecenie co do ogólnego trendu żywienia i sposobu życia w 2020 roku. Codziennie przyjmowanie następujących suplementów, na pewno nie powinno Ci zaszkodzić, a jest ogromna szansa, że pozytywnie wpłynie na zdrowie i samopoczucie. Pamiętaj aby kupować produkty dobrej jakości i od pewnego dostawcy, producenta. Kwas foliowy warto, aby suplementowały kobiety planujące potomstwo. Witaminy, które na pewno pozytywnie wpłyną na zdrowie każdego to jedynie witamina D. Tran, beta karoten, ekstrakt z aronii, ekstrakt z granatu, olej z rokitnika, witamina B12 – to są też dobre suplementy diety, ale zażywanie ich powinno być rozważane każdorazowo indywidualnie.

Jak poprawić niedobory witamin dietą? 

Ogólnie to można napisać – pij dużo wody, jedz warzywa i unikaj nadmiaru czerwonego mięsa. Ale to są takie ogólne ogólniki, których osoba dla której zdrowe odżywianie stanowi wyzwanie lub problem nie posłucha, a jedyne się zdołuje i zablokuje.  Nawet woda – czy mineralna, czy źródlana, powinna być składem dobrana do naszego organizmu i celu w diecie. Jeżeli naprawdę chcesz wiedzieć co powinieneś suplementować, jakie witaminy w diecie jeść, w jakich porach roku, warto udać się do specjalisty – dobrego dietetyka. Należy pamiętać, że nie dostaniesz jedynie listy magicznych tabletek, które po połknięciu zmienią Twoje zdrowie na zdrowsze. Dostaniesz zalecenia dietetyczne, podstawę żywieniową, zdrowe nawyki i rytuały itd. Same witaminy, bez tej części “od kuchni” mogą naprawdę niewiele zdziałać. Jeżeli dietetyk zobaczy nieprawidłowe wyniki badań raczej powinien sugerować konsultację z lekarzem, niż “magiczną” tabletkę.

Witaminy, dieta, suplementacja… a Nice To Fit You! 

Codziennie nasi Dietetycy we Współpracy z kucharzami pracują, aby zestawy dietetyczne dostępne w naszej ofercie uwzględniały wszelkie możliwe niedobory witamin, doskonale wiedzą, jakie witaminy brać na co dzień i jakie witaminy w diecie powinny być uwzględnione w połączeniu z odpowiednimi potrawami, ponieważ to też jest ważne, z czym te witaminy się przyjmie – chodzi o wchłanialność. Jeżeli nie masz czasu i ochoty na zrobienie “małego doktoratu internetowego” z żywienia i suplementacji, zaufaj specjalistom. Ty wybierasz, my gotujemy.

przyprawy poprawiajace trawienie Lifestyle

10 przypraw przyspieszających metabolizm

Niektóre przyprawy nie tylko dodają smaku daniom, ale także wpływają dobrze na układ trawienny. Sprawdź, co stosować do potraw, aby przyspieszyć trawienie. Czy stosowanie przypraw na poprawę metabolizmu to hit czy mit? Czy od przypraw można schudnąć? Skąd wzięły się przyprawy i jak kluczową rolę w historii odgrywały od dziesiątek tysięcy lat - dowiedz się czytając ten artykuł.

03.03.2021
co jesc przy cukrzycy Health

Co jeść przy cukrzycy?

Chorujesz na cukrzycę i musisz trzymać dietę? Dowiedz się, co można jeść przy cukrzycy i jak skomponować zdrowy i smaczny jadłospis. Jeżeli nie masz czasu codziennie planować zdrowych posiłków, robić zakupów, zmywać - zaoszczędź nawet 8 godzin tygodniowo i jedz zdrowo oraz zapobiegaj postępowaniu choroby.

01.03.2021
wegetarianizm a dieta aplikacja do wyboru menu posilkow Blog

Dieta dla wegetarian – korzystaj z kilku wariantów i układaj swoje własne menu każdego dnia!

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową, ale myślisz, że ogranicza Cię wegetarianizm? Poznaj nasz catering dietetyczny i komponuj menu spośród wielu wariantów! Nie jesz mięsa, ale lubisz zróżnicowane smaki? Najesz się zdrowo i bezmięsnie. Wegetarianie uwielbiają naszą dietę Veggy! Odstaw mięso i ryby jeśli tylko masz na to ochotę - z nami masz wybór… i to największy na rynku...

23.02.2021
sniadania tluszczowo bialkowe ntfy Blog

Dla kogo jest dieta białkowo-tłuszczowa? Poznaj nasz wariant Less Carb

Zastanawiasz się nad dietą białkowo-tłuszczową? Dowiedz się, na czym ona polega i dla kogo będzie odpowiednia. Chcesz schudnąć? Jeżeli planujesz ograniczyć węglowodany i zwiększyć ilość białka oraz tłuszczów w diecie to nasz wariant diety pudełkowej Less Carb będzie dla Ciebie idealny! Wypróbuj catering dopasowany do Ciebie, wybieraj posiłki i ilość dań dziennie.

18.02.2021
5 posilkow dziennie zdrowa dieta nice to fit you Blog

Jesz 5 posiłków dziennie? Sam dobierz własne menu!

Chcesz jeść 5 posiłków dziennie, ale nie odpowiada Ci zestaw dań w ramach diety pudełkowej? Sprawdź catering z wyborem menu! W Nice To Fit You masz możliwość pełnej personalizacji diety. Możesz jeść to co chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz. Niczego nie nakazujemy, a pozwalamy na wszystko! Ty wybierasz, my gotujemy! Ile posiłków dziennie jeść? Jaki jest najzdrowszy tryb codziennej diety?

17.02.2021
zdieta redukcyjna Blog

Dieta redukcyjna 2000, 2500, 3000 kcal? Tak, to możliwe! Ułóż swoje spersonalizowane menu.

Dzięki diecie pudełkowej możesz dopasować swoją dietę redukcyjną do indywidualnych potrzeb. Sprawdź, jak personalizować menu. Zobacz ile kalorii potrzebujesz dzięki naszemu kalkulatorowi diet i zacznij realizować swoje cele żywieniowe już od jutra! Posiadamy diety dopasowane do Twojego stylu życia. Chcesz schudnąć? A może nabrać masy mięśniowej? Jaką dietę wybrać? Nice To Fit You!

15.02.2021
duzo blonnika w zdrowych sokach nice to fit you natura cold press Health

W czym jest błonnik? U nas to Ty decydujesz, co jesz!

Błonnik pokarmowy to niezbędny element prawidłowo skonstruowanej, zdrowej diety. Dowiedz się, w jakich produktach go znajdziesz. Jak ułożyć dietę opartą o produkty bogate w błonnik? Dlaczego jest on tak istotny i czy może pomóc w utracie wagi? Sprawdź proste zasady jak wprowadzić błonnik do swoich codziennych rytuałów i pozbądź się zaparć oraz problemów z wypróżnianiem!

04.02.2021
jak obliczyc makro na redukcji mniej weglowodanow Health

Prawidłowe makro dzięki diecie Less Carb – zapewnimy Ci odpowiednią ilość makroskładników

Less Carb to dieta dla osób, które chcą przyjmować mniej węgli, a więcej białka i tłuszczów. Sprawdź, na czym dokładnie polega. Jaka jest najskuteczniejsza dieta dla Ciebie? Posiadamy łatwy w obsłudze kalkulator kaloryczny. Nasze dietetyczki doskonale wiedzą jak zbalansować mikro i makro składniki w zdrowej diecie, aby stała się Twoim stylem życia i przyjemnością.

03.02.2021
zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow Blog

Witaminy, a zdrowie człowieka – najważniejsze pytania

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

02.02.2021
Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BiałystokJasieńKłajKoźmin WielkopolskiProszówkiŚwiecieTomaszów MazowieckiTworkowaTymowaWojnicz

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.