Jak radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach?

Emocje towarzyszą nam już od pierwszych chwil życia. Gdy dorastamy, stopniowo uczymy się je kontrolować i panować nad wywoływanymi przez nie zachowaniami. Jednak w sytuacjach stresowych często zapominamy o powściągliwości. Jak opanować stres w trudnej sytuacji? Czy można zawczasu przygotować się do stawienia mu czoła?

Z tekstu dowiesz się:

  • jak codzienne nawyki pomagają w walce ze stresem,
  • w jaki sposób dieta może obniżyć poziom stresu,
  • jak radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach.

Nie istnieją ani dobre, ani złe emocje. Można je tylko podzielić na te pożądane i niepożądane albo łatwiejsze i trudniejsze. Każda emocja doskonale pokazuje, co się z nami dzieje. Jeśli jednak nie potrafimy zapanować nad nią w stresie, to znaczy, że nie radzimy sobie z daną sytuacją. Na gorąco, tzn. w trudnych dla nas chwilach, nie sposób się uczyć, jak radzić sobie ze stresem. W takich momentach potrzebne jest bowiem szybkie działanie, które pozwoli rozładować napięcie. Jednak okresy pomiędzy stresowymi sytuacjami to doskonała okazja do wprowadzenia nawyków ułatwiających walkę z intensywnymi emocjami.

Jak się nie stresować? Zadbaj o zdrowe nawyki

Wyeliminowanie stresu z życia codziennego jest właściwie niemożliwe. Można natomiast pracować nad swoimi reakcjami na trudne sytuacje. Aby jednak przynosiło to efekty, potrzebna jest regularna praca nad sobą – swoimi nawykami i przyzwyczajeniami.

Wprowadzenie zdrowych nawyków może znacznie poprawić Twoje samopoczucie. Dbaj więc o siebie i swoje ciało, a w ten sposób zatroszczysz się także o swoją kondycję psychiczną i spokój. Jak dbać o zdrowie za pomocą wdrożenia właściwych nawyków? Sprawdź:

  • Wysypiaj się. Kładź się spać o w miarę regularnych porach. Staraj się nie przeciągać także porannego wstawania. Zadbaj o higienę snu, tzn. nie korzystaj z elektroniki bezpośrednio przed spaniem i wietrz sypialnię.
  • Ruszaj się. Zadbaj o swoją aktywność fizyczną. Postaraj się przynajmniej raz dziennie udać na krótki spacer. W trakcie pracy wykonuj ćwiczenia rozciągające i oddechowe. Kilka razy w tygodniu przeprowadź też krótki trening – na siłowni, świeżym powietrzu lub w domu.
  • Znajdź czas na zainteresowania. Nawet w najbardziej napiętym harmonogramie dnia warto znaleźć czas na przyjemności. Czytanie książek, robienie zdjęć, szydełkowanie, malowanie – bez  względu na to, co wybierzesz, odnalezienie prawdziwej pasji może poprawić Twoje nastawienie do życia.
  • Bądź w kontakcie z bliskimi. W czasach, gdy kontakty z ludźmi są ograniczone do minimum, bardzo ważna jest troska o relacje z bliskimi. Odzywaj się do swoich znajomych, przyjaciół i rodziny za pośrednictwem komunikatorów, wysyłajcie sobie zdjęcia, filmiki itp.
  • Odżywiaj się zdrowo. Jedz o regularnych porach. Staraj się wykluczyć ze swojej diety lub znacznie ograniczyć wysoko przetworzone produkty, zwłaszcza fast foody. W ciągu dnia pij wodę.

Dowiedz się, jak się zdrowo odżywiać, dzięki naszemu poradnikowi.

Dieta a stres. Jak sobie poradzić ze stresem dzięki odpowiedniemu żywieniu

Czy wiesz, że odpowiednia dieta może znacznie obniżyć poziom stresu? Zwróć więc uwagę nie tylko na to, jak jesz, ale też co jesz. W walce ze stresem skuteczne bywają bowiem niektóre składniki zawarte w posiłkach. Zobacz, o które konkretnie produkty chodzi:

  • Witaminy z grupy B – wzmacniają system nerwowy, dodają energii, a nawet łagodzą stany lękowe. Znajdziesz je w kaszach i fasoli (B1), brokułach, kapuście i razowym pieczywie (B2) oraz drobiu i rybach (B6).
  • Flawonoidy – chronią komórki przed działaniem wolnych rodników i mają wpływ na układ nerwowy. Flawonoidy są zawarte w świeżych warzywach i owocach, zwłaszcza w jabłkach, cytrusach, selerze naciowym czy kapuście.
  • Magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego i pracę mózgu, uspokaja, a także usprawnia procesy myślenia. Magnez jest zawarty m.in. w kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, grochu, szpinaku oraz gorzkiej czekoladzie.

Jak ułożyć dietę, która będzie zawierała wszystkie potrzebne składniki? Żeby to sobie ułatwić, możesz skorzystać z diet Nice To Fit You. Dzięki nim nie będziesz musiał się stresować (!) przygotowaniem posiłków. Możesz mieć także pewność, że każdy z proponowanych przez nas posiłków został zbilansowany pod kątem składników odżywczych i witamin, również tych, które pomagają w walce ze stresem.

Co na stres? Jak rozładować stres w trudnych sytuacjach?

Gdy dopada Cię stres, a wraz z nim różne emocje – złość, rezygnacja, panika – wyłącza się racjonalne myślenie. Im dłużej będziesz się skupiać na emocjach i zapętlać myśli wokół problemu, tym trudniej będzie Ci się z nim uporać. Przypomnij sobie, co zazwyczaj robią dzieci, gdy targają nimi trudne emocje: płaczą, krzyczą i rzucają przedmiotami.

My, dorośli, zwykle nie robimy już takich rzeczy, ale jeśli tylko mamy taką możliwość – dlaczego nie spróbować? Oczywiście nie polecamy krzyczeć na przełożonego w pracy ani tym bardziej rzucać w niego zszywaczem. Pamiętaj jednak, że płacz czy krzyknięcie w domu mogą się okazać bardzo oczyszczające. Wraz z nimi uwolnisz najsilniejsze emocje. Co robić dalej? Sprawdź:

  • Odsuń się na chwilę od problemu. Jeśli stres jest związany z Twoim zajęciem, a pracujesz w trybie home office, odejdź na chwilę od komputera. Przejdź się po mieszkaniu, spójrz przez okno.
  • Weź kilka głębokich wdechów i wydechów. W ten sposób uspokoisz swoje myśli i dotlenisz organizm.
  • Zmierz się z problemem na chłodno. Zapoznaj się z uwagami przełożonego, przeczytaj jeszcze raz e-mail lub przemyśl rozmowę, którą ostatnio odbyłeś. Zastanów się, jak możesz rozwiązać problem, i stwórz plan dalszego działania.

Pamiętaj też, że warto znaleźć swój indywidualny sposób na radzenie sobie z emocjami w sytuacjach stresowych. Uspokaja Cię muzyka? Nuć pod nosem swoje ulubione kawałki lub włącz playlistę z przebojami ukochanego zespołu. A może wolisz z kimś porozmawiać? Zadzwoń do bliskiej Ci osoby i wyrzuć z siebie wszystko, co leży Ci na sercu.

Jak się nie stresować? To pytanie wymaga małej modyfikacji. Pytanie: jak się stresować i wyjść z tego cało?, brzmi zdecydowanie lepiej. Sposobów na radzenie sobie ze stresem jest mnóstwo i tylko od Ciebie zależy, które z nich zechcesz wprowadzić w życie. Część z nich możesz wdrażać na co dzień, dzięki czemu zadbasz o swój komfort psychiczny. Dzięki innym nauczysz się działać racjonalnie, gdy dopadnie Cię większy stres.

przyprawy poprawiajace trawienie Lifestyle

10 przypraw przyspieszających metabolizm

Niektóre przyprawy nie tylko dodają smaku daniom, ale także wpływają dobrze na układ trawienny. Sprawdź, co stosować do potraw, aby przyspieszyć trawienie. Czy stosowanie przypraw na poprawę metabolizmu to hit czy mit? Czy od przypraw można schudnąć? Skąd wzięły się przyprawy i jak kluczową rolę w historii odgrywały od dziesiątek tysięcy lat - dowiedz się czytając ten artykuł.

03.03.2021
co jesc przy cukrzycy Health

Co jeść przy cukrzycy?

Chorujesz na cukrzycę i musisz trzymać dietę? Dowiedz się, co można jeść przy cukrzycy i jak skomponować zdrowy i smaczny jadłospis. Jeżeli nie masz czasu codziennie planować zdrowych posiłków, robić zakupów, zmywać - zaoszczędź nawet 8 godzin tygodniowo i jedz zdrowo oraz zapobiegaj postępowaniu choroby.

01.03.2021
wegetarianizm a dieta aplikacja do wyboru menu posilkow Blog

Dieta dla wegetarian – korzystaj z kilku wariantów i układaj swoje własne menu każdego dnia!

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową, ale myślisz, że ogranicza Cię wegetarianizm? Poznaj nasz catering dietetyczny i komponuj menu spośród wielu wariantów! Nie jesz mięsa, ale lubisz zróżnicowane smaki? Najesz się zdrowo i bezmięsnie. Wegetarianie uwielbiają naszą dietę Veggy! Odstaw mięso i ryby jeśli tylko masz na to ochotę - z nami masz wybór… i to największy na rynku...

23.02.2021
sniadania tluszczowo bialkowe ntfy Blog

Dla kogo jest dieta białkowo-tłuszczowa? Poznaj nasz wariant Less Carb

Zastanawiasz się nad dietą białkowo-tłuszczową? Dowiedz się, na czym ona polega i dla kogo będzie odpowiednia. Chcesz schudnąć? Jeżeli planujesz ograniczyć węglowodany i zwiększyć ilość białka oraz tłuszczów w diecie to nasz wariant diety pudełkowej Less Carb będzie dla Ciebie idealny! Wypróbuj catering dopasowany do Ciebie, wybieraj posiłki i ilość dań dziennie.

18.02.2021
5 posilkow dziennie zdrowa dieta nice to fit you Blog

Jesz 5 posiłków dziennie? Sam dobierz własne menu!

Chcesz jeść 5 posiłków dziennie, ale nie odpowiada Ci zestaw dań w ramach diety pudełkowej? Sprawdź catering z wyborem menu! W Nice To Fit You masz możliwość pełnej personalizacji diety. Możesz jeść to co chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz. Niczego nie nakazujemy, a pozwalamy na wszystko! Ty wybierasz, my gotujemy! Ile posiłków dziennie jeść? Jaki jest najzdrowszy tryb codziennej diety?

17.02.2021
zdieta redukcyjna Blog

Dieta redukcyjna 2000, 2500, 3000 kcal? Tak, to możliwe! Ułóż swoje spersonalizowane menu.

Dzięki diecie pudełkowej możesz dopasować swoją dietę redukcyjną do indywidualnych potrzeb. Sprawdź, jak personalizować menu. Zobacz ile kalorii potrzebujesz dzięki naszemu kalkulatorowi diet i zacznij realizować swoje cele żywieniowe już od jutra! Posiadamy diety dopasowane do Twojego stylu życia. Chcesz schudnąć? A może nabrać masy mięśniowej? Jaką dietę wybrać? Nice To Fit You!

15.02.2021
duzo blonnika w zdrowych sokach nice to fit you natura cold press Health

W czym jest błonnik? U nas to Ty decydujesz, co jesz!

Błonnik pokarmowy to niezbędny element prawidłowo skonstruowanej, zdrowej diety. Dowiedz się, w jakich produktach go znajdziesz. Jak ułożyć dietę opartą o produkty bogate w błonnik? Dlaczego jest on tak istotny i czy może pomóc w utracie wagi? Sprawdź proste zasady jak wprowadzić błonnik do swoich codziennych rytuałów i pozbądź się zaparć oraz problemów z wypróżnianiem!

04.02.2021
jak obliczyc makro na redukcji mniej weglowodanow Health

Prawidłowe makro dzięki diecie Less Carb – zapewnimy Ci odpowiednią ilość makroskładników

Less Carb to dieta dla osób, które chcą przyjmować mniej węgli, a więcej białka i tłuszczów. Sprawdź, na czym dokładnie polega. Jaka jest najskuteczniejsza dieta dla Ciebie? Posiadamy łatwy w obsłudze kalkulator kaloryczny. Nasze dietetyczki doskonale wiedzą jak zbalansować mikro i makro składniki w zdrowej diecie, aby stała się Twoim stylem życia i przyjemnością.

03.02.2021
zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow Blog

Witaminy, a zdrowie człowieka – najważniejsze pytania

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

02.02.2021
Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
Bielsko BiałaGnieznoGostyninKępnoKoźmin WielkopolskiLęborkPiłaStanisławiceTarnówWolsztyn

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.