Jak radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach?

Emocje towarzyszą nam już od pierwszych chwil życia. Gdy dorastamy, stopniowo uczymy się je kontrolować i panować nad wywoływanymi przez nie zachowaniami. Jednak w sytuacjach stresowych często zapominamy o powściągliwości. Jak opanować stres w trudnej sytuacji? Czy można zawczasu przygotować się do stawienia mu czoła?

Z tekstu dowiesz się:

  • jak codzienne nawyki pomagają w walce ze stresem,
  • w jaki sposób dieta może obniżyć poziom stresu,
  • jak radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach.

Nie istnieją ani dobre, ani złe emocje. Można je tylko podzielić na te pożądane i niepożądane albo łatwiejsze i trudniejsze. Każda emocja doskonale pokazuje, co się z nami dzieje. Jeśli jednak nie potrafimy zapanować nad nią w stresie, to znaczy, że nie radzimy sobie z daną sytuacją. Na gorąco, tzn. w trudnych dla nas chwilach, nie sposób się uczyć, jak radzić sobie ze stresem. W takich momentach potrzebne jest bowiem szybkie działanie, które pozwoli rozładować napięcie. Jednak okresy pomiędzy stresowymi sytuacjami to doskonała okazja do wprowadzenia nawyków ułatwiających walkę z intensywnymi emocjami.

Jak się nie stresować? Zadbaj o zdrowe nawyki

Wyeliminowanie stresu z życia codziennego jest właściwie niemożliwe. Można natomiast pracować nad swoimi reakcjami na trudne sytuacje. Aby jednak przynosiło to efekty, potrzebna jest regularna praca nad sobą – swoimi nawykami i przyzwyczajeniami.

Wprowadzenie zdrowych nawyków może znacznie poprawić Twoje samopoczucie. Dbaj więc o siebie i swoje ciało, a w ten sposób zatroszczysz się także o swoją kondycję psychiczną i spokój. Jak dbać o zdrowie za pomocą wdrożenia właściwych nawyków? Sprawdź:

  • Wysypiaj się. Kładź się spać o w miarę regularnych porach. Staraj się nie przeciągać także porannego wstawania. Zadbaj o higienę snu, tzn. nie korzystaj z elektroniki bezpośrednio przed spaniem i wietrz sypialnię.
  • Ruszaj się. Zadbaj o swoją aktywność fizyczną. Postaraj się przynajmniej raz dziennie udać na krótki spacer. W trakcie pracy wykonuj ćwiczenia rozciągające i oddechowe. Kilka razy w tygodniu przeprowadź też krótki trening – na siłowni, świeżym powietrzu lub w domu.
  • Znajdź czas na zainteresowania. Nawet w najbardziej napiętym harmonogramie dnia warto znaleźć czas na przyjemności. Czytanie książek, robienie zdjęć, szydełkowanie, malowanie – bez  względu na to, co wybierzesz, odnalezienie prawdziwej pasji może poprawić Twoje nastawienie do życia.
  • Bądź w kontakcie z bliskimi. W czasach, gdy kontakty z ludźmi są ograniczone do minimum, bardzo ważna jest troska o relacje z bliskimi. Odzywaj się do swoich znajomych, przyjaciół i rodziny za pośrednictwem komunikatorów, wysyłajcie sobie zdjęcia, filmiki itp.
  • Odżywiaj się zdrowo. Jedz o regularnych porach. Staraj się wykluczyć ze swojej diety lub znacznie ograniczyć wysoko przetworzone produkty, zwłaszcza fast foody. W ciągu dnia pij wodę.

Dowiedz się, jak się zdrowo odżywiać, dzięki naszemu poradnikowi.

Dieta a stres. Jak sobie poradzić ze stresem dzięki odpowiedniemu żywieniu

Czy wiesz, że odpowiednia dieta może znacznie obniżyć poziom stresu? Zwróć więc uwagę nie tylko na to, jak jesz, ale też co jesz. W walce ze stresem skuteczne bywają bowiem niektóre składniki zawarte w posiłkach. Zobacz, o które konkretnie produkty chodzi:

  • Witaminy z grupy B – wzmacniają system nerwowy, dodają energii, a nawet łagodzą stany lękowe. Znajdziesz je w kaszach i fasoli (B1), brokułach, kapuście i razowym pieczywie (B2) oraz drobiu i rybach (B6).
  • Flawonoidy – chronią komórki przed działaniem wolnych rodników i mają wpływ na układ nerwowy. Flawonoidy są zawarte w świeżych warzywach i owocach, zwłaszcza w jabłkach, cytrusach, selerze naciowym czy kapuście.
  • Magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego i pracę mózgu, uspokaja, a także usprawnia procesy myślenia. Magnez jest zawarty m.in. w kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, grochu, szpinaku oraz gorzkiej czekoladzie.

Jak ułożyć dietę, która będzie zawierała wszystkie potrzebne składniki? Żeby to sobie ułatwić, możesz skorzystać z diet Nice To Fit You. Dzięki nim nie będziesz musiał się stresować (!) przygotowaniem posiłków. Możesz mieć także pewność, że każdy z proponowanych przez nas posiłków został zbilansowany pod kątem składników odżywczych i witamin, również tych, które pomagają w walce ze stresem.

Co na stres? Jak rozładować stres w trudnych sytuacjach?

Gdy dopada Cię stres, a wraz z nim różne emocje – złość, rezygnacja, panika – wyłącza się racjonalne myślenie. Im dłużej będziesz się skupiać na emocjach i zapętlać myśli wokół problemu, tym trudniej będzie Ci się z nim uporać. Przypomnij sobie, co zazwyczaj robią dzieci, gdy targają nimi trudne emocje: płaczą, krzyczą i rzucają przedmiotami.

My, dorośli, zwykle nie robimy już takich rzeczy, ale jeśli tylko mamy taką możliwość – dlaczego nie spróbować? Oczywiście nie polecamy krzyczeć na przełożonego w pracy ani tym bardziej rzucać w niego zszywaczem. Pamiętaj jednak, że płacz czy krzyknięcie w domu mogą się okazać bardzo oczyszczające. Wraz z nimi uwolnisz najsilniejsze emocje. Co robić dalej? Sprawdź:

  • Odsuń się na chwilę od problemu. Jeśli stres jest związany z Twoim zajęciem, a pracujesz w trybie home office, odejdź na chwilę od komputera. Przejdź się po mieszkaniu, spójrz przez okno.
  • Weź kilka głębokich wdechów i wydechów. W ten sposób uspokoisz swoje myśli i dotlenisz organizm.
  • Zmierz się z problemem na chłodno. Zapoznaj się z uwagami przełożonego, przeczytaj jeszcze raz e-mail lub przemyśl rozmowę, którą ostatnio odbyłeś. Zastanów się, jak możesz rozwiązać problem, i stwórz plan dalszego działania.

Pamiętaj też, że warto znaleźć swój indywidualny sposób na radzenie sobie z emocjami w sytuacjach stresowych. Uspokaja Cię muzyka? Nuć pod nosem swoje ulubione kawałki lub włącz playlistę z przebojami ukochanego zespołu. A może wolisz z kimś porozmawiać? Zadzwoń do bliskiej Ci osoby i wyrzuć z siebie wszystko, co leży Ci na sercu.

Jak się nie stresować? To pytanie wymaga małej modyfikacji. Pytanie: jak się stresować i wyjść z tego cało?, brzmi zdecydowanie lepiej. Sposobów na radzenie sobie ze stresem jest mnóstwo i tylko od Ciebie zależy, które z nich zechcesz wprowadzić w życie. Część z nich możesz wdrażać na co dzień, dzięki czemu zadbasz o swój komfort psychiczny. Dzięki innym nauczysz się działać racjonalnie, gdy dopadnie Cię większy stres.

Dodaj komentarz

Kliknij by ocenić

Dieta z dostawą do domu, biura lub innego miejsca Food

Dieta z dowozem do domu i nie tylko. Wybierz najbardziej elastyczne rozwiązanie dopasowane do swoich potrzeb

Dieta pudełkowa jest wygodna dla zabieganych i tych, którzy nie mają pomysłu na to, co gotować, aby jeść zdrowo. Obawiasz się jednak, że po wykupieniu diety będziesz musiał codziennie czekać w domu na przyjazd dostawcy? Jeśli wybierzesz Nice To Fit You, dostarczymy Twoją dietę gdziekolwiek chcesz.

28.12.2020
sok z witaminami niedobory Health

Jak poprawić niedobory witamin dietą?

Suplementacja… wszędzie suplementacja! Telewizja, radio, sklepy spożywcze, markety budowlane, apteki, stacje benzynowe… wszędzie! Ten na to, ten na tamto, na koncentrację, na szczupłą sylwetkę, na dobre samopoczucie. Etykiety supli obiecują nam prawie dosłownie bogactwo, szczęśliwe, spełnione życie i zdrowe dzieci… Dlaczego tak się dzieje? Jak się przed tym bronić?

25.12.2020
Lifestyle

Czy warto robić cheat day w swojej diecie?

Kto nigdy nie zastanawiał się o cheat day'u będąc na diecie - niech pierwszy rzuci kamieniem. Komu nie marzy się pyszna pizza prosto z pieca lub jakiś soczysty burger? Zazwyczaj najbardziej smakuje nam to, co najmniej zdrowe, np. fast foody - często przez wysoką zawartość tłuszczu i cukru.

24.12.2020
Lifestyle

SMART START – w diecie pudełkowej. Tradycyjnie.

Poznajcie się. Do naszej oferty jakiś czas temu dodaliśmy nowość! Pakiet START i wariant diety SMART komponowaliśmy z myślą o początkujących w świecie diet pudełkowych oraz o tych, którzy kochają domowe smaki. Od dzisiaj macie jeszcze większy wybór!

23.12.2020
Pudełkowa dieta dla sportowców Food

Dieta sportowca też może być smaczna. Poznaj nasz wariant Active

Uwielbiasz spędzać czas w aktywny sposób? Sport stanowi ważną część Twojego życia? Aby osiągnąć oczekiwane efekty, potrzebny jest nie tylko dobrze dobrany plan treningowy, ale też odpowiedni sposób żywienia. Dieta sportowców musi być bogata w tłuszcze i białka, a zawierać mniej węglowodanów.

21.12.2020
zdjęcie dziewczyna je marchewkę uśmiecha się - jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Blog

Jak dietą wpływać na dobre samopoczucie?

Jakie rzeczy wpływają na dobre samopoczucie? Żyjemy w czasach ogromnego natłoku informacji (tzw. szumu informacyjnego lub jak kto woli [dez]informacyjnego). Celebrujemy w Social Mediach takie dni jak najbardziej depresyjny “Blue Monday”, a temat szeroko rozumianej depresji i złego samopoczucia, jako codziennej rzeczywistości wielu, został przez internet bardzo spopularyzowany.

15.12.2020
Fit desery – pakiet Plus i Super+ Food

Fit desery w pakiecie Plus 30 i Super 35 – poznaj słodycze proteinowe i zakochaj się w nich!

Chcesz jeść zdrowo albo schudnąć parę kilogramów, ale nie potrafisz sobie odmówić słodyczy? Na szczęście wcale nie musisz z nich rezygnować. Wystarczy, że przestawisz się na desery bez cukru lub po prostu zdrowsze wersje łakoci, które będą wliczone w Twój dzienny plan kaloryczny.

14.12.2020
Kobieta jedząca w pośpiechu jako przykład złych nawyków żywieniowych Blog

5 kroków do zmiany nawyków żywieniowych. U nas masz wybór i możesz jeść to, na co masz ochotę!

Aby zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę, powinieneś uważać na to, co jesz. Równie ważne jest to, jak często zaglądasz do lodówki oraz jak szybko jesz. Na co dzień trudno planować posiłki, robić zakupy, gotować, a potem pilnować stałych pór jedzenia. Na szczęście możesz wybrać dietę pudełkową.

07.12.2020
Ekologiczne trendy dietetyczne Lifestyle

Nowości na talerzu! Jak nowe trendy wpływają na postrzeganie rzeczywistości?

Na świecie pojawiają się nowe trendy, które mają duży wpływ na nasze życie. Pomyśl chociażby o tym, jak przez lata zmieniała się moda czy – w szerszej perspektywie – podejście do zakupów. Dziś, zwłaszcza w trakcie pandemii, kluczową rolę odgrywają zakupy online. Dotyczy to nie tylko ubrań, ale też jedzenia.

03.12.2020
Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BiaławodaBydgoszczGosprzydowaGrudziądzKargowaKoszalinNowy TomyślPoznańZabrzeZgłobice

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.
4.8
Opinie konsumenckie Google