„Na straganie w dzień targowy…” – od małego na każdym kroku słyszałeś, że trzeba jeść więcej warzyw. I słusznie! Warzywa zawierają mnóstwo witamin, błonnika i przeciwutleniaczy, które działają antynowotworowo i przeciwzapalne. Są też dobrym źródłem węglowodanów i kwasów organicznych. Warto też, oczywiście, jeść warzywa na odchudzanie. Nie brzmi to przekonująco? Dowiedz się, jak jeść więcej warzyw, zwłaszcza jeśli do tej pory jadałeś je głównie w postaci frytek.

Z tekstu dowiesz się:

  • od czego zacząć wprowadzanie warzyw do diety,
  • jak jeść więcej warzyw, jeśli nie przepadasz za ich smakiem,
  • jak jeść warzywa w formie przekąsek,
  • z jakich trików skorzystać, aby jeść więcej warzyw na co dzień.

Jak jeść warzywa? Chociaż większość z nich jest dostępna przez cały rok, niektóre mamy szansę zjeść tylko w sezonie. Korzystaj więc zwłaszcza z majowych szparagów i czerwcowego bobu! Nie tylko osiągają wtedy pełnię swojego smaku, ale też są też znacznie zdrowsze!

Łatwo powiedzieć – trudniej zrobić. Co gdy chcesz wprowadzić warzywa do diety, ale nie bardzo się orientujesz, jak przyrządzić bób i jak jeść szparagi? Wszystko w swoim czasie!

Warzywa na diecie – jak zacząć?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, ile warzyw tak naprawdę należy jeść. Otóż według zaleceń WHO odpowiednia dzienna porcja warzyw i owoców dla dorosłego człowieka to ok. 400 g, co powinno się przekładać na trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców.

Jak jeść warzywa?

Przede wszystkim – muszą się one znaleźć w naszych domach. Dlatego powinieneś popracować nad nawykiem ich regularnego kupowania. Na początku wybieraj po prostu te, które lubisz. Później zastanowisz się, co możesz z nich przygotować. Najważniejsze, żebyś zawsze miał je pod ręką.

Skoro już się zaopatrzyłeś w warzywa, czas na uwzględnienie ich w jadłospisie.

Jednym ze sposobów na zwiększenie ilości warzyw w diecie jest po prostu dodawanie ich do ulubionych dań. Jeśli jednak do tej pory żywiłeś się głównie przetworzonym jedzeniem, nie łudź się, że od razu pochłoniesz talerz ugotowanych na parze brokułów i brukselek.

Przy wprowadzaniu większej ilości warzyw na diecie, jak i przy innych zmianach, również sprawdzi się metoda małych kroków. Zamień więc ulubiony dip serowy na guacamole z cebulą i pomidorami. Ta zamiana przetworzonych tłuszczów trans na zdrowe tłuszcze nienasycone będzie ogromną korzyścią dla Twojego zdrowia. Kanapka z żółtym serem to Twoja codzienność? Dorzuć do niej garść rzodkiewek albo obraną marchewkę, którą będziesz mógł chrupać, przegryzając kanapkę. Szpinak kojarzy Ci się z obiadową katorgą z dzieciństwa? Użyj go jako nadzienia do naleśników! Kochasz frytki (zresztą, kto nie kocha…)? Możesz przygotować je samodzielnie w domu, i to nie tylko z ziemniaków, ale też z cukinii, batatów czy marchewek (to dobry pomysł, zwłaszcza jeśli zastanawiasz się, jak utrzymać opaleniznę na dłużej – te warzywa temu sprzyjają!). Dodaj do nich łyżkę oliwy z oliwek i ulubione przyprawy, a następnie upiecz w piekarniku.

Warzywa na diecie – co gdy nie lubię smaku warzyw?

Kolejnym świetnym sposobem na przemycenie warzyw do codziennej diety są koktajle i smoothie. Zawierają mnóstwo witaminy C i błonnika! Warzywa warto dodawać do nich stopniowo, żeby smak nie zniechęcił Cię od samego początku. Dobrze sprawdzi się tu zielenina, taka jak jarmuż czy szpinak. Duża garść liści dodana do szklanki owocowego smoothie nie zmieni smaku, a za to zwiększy jego wartość odżywczą. Kiedy już pokochasz szpinakowe smoothie, możesz zacząć eksperymentować, dodając ogórek, pietruszkę, seler, marchewkę, a nawet brokuły!

Masz nawyk podjadania? Warzywa na odchudzanie będą jak znalazł!

Lubisz małe przekąski między posiłkami? Zamień codziennego czekoladowego batonika na pudełko świeżych warzyw i owoców. Po pewnym czasie okaże się, że marchewka czy papryka też potrafią być naprawdę smaczne!

Słyszysz: „brownie z batatów”, myślisz: „nigdy w życiu!”? Najwidoczniej nie próbowałeś zdrowych słodkości stworzonych przez NTFY! Nasi dietetycy słyną z przebiegłości i mają swoje sposoby na wszystkich warzywnych niejadków. Z chęcią zaserwują Ci więc takie cuda jak czekoladowy chlebek z cukinii czy ciasto szpinakowe. Spróbuj, a przekonasz się, że smak tych warzyw w słodkich, pysznych ciastach nie jest wyczuwalny. Nie dość, że zastąpią Ci one sklepowe słodycze, to pomogą też przemycić do diety sporą ilość warzyw. Możesz też spróbować upiec takie ciasto sam! W internecie jest mnóstwo przepisów na ciasta z pomidorów, kalafiora, cukinii czy buraków.

Warzywne dodatki na co dzień – wyrób w sobie zdrowe nawyki

W sezonie grillowym warto zarezerwować dla warzyw specjalne miejsce na ruszcie. Jako dodatek do mięsa świetnie sprawdzą się grillowana cukinia, bakłażan czy papryka. Możesz też pomyśleć o wykonaniu keczupu własnej roboty.

Lubisz stołować się w knajpach? Postaraj się wybierać dania z dodatkiem warzyw. Może niekoniecznie muszą to być wyłącznie liście sałaty z kroplą dressingu, ale warto zwracać uwagę na dodatki warzywne, które bywają bardzo atrakcyjne.

Jeśli Twoją główną przeszkodą na drodze do jedzenia większej ilości warzyw jest brak czasu lub niechęć do gotowania, postaw na catering dietetyczny z wyborem menu. Warto upewnić się jednak, że w danej ofercie jest wystarczająca ilość warzyw. Jeśli przykładowe menu obejmuje takie pozycje jak np. warzywne pasty z dodatkami, owocowo-warzywne smoothie czy wegeburgery z buraków lub kalafiora, możesz być spokojny – Twoja dieta będzie bogata w warzywa.

Jak jeść więcej warzyw? Małe kroczki robią dużą różnicę!

Jak widać, wprowadzenie większej ilości warzyw do codziennej diety nie jest trudne. Wystarczy chcieć i zacząć kombinować. Jeśli nie przepadasz za gotowaniem, i to była główna przyczyna, dla której do tej pory ich nie jadłeś, zdecyduj się na catering dietetyczny z dowozem, który Ci to ułatwi. Nie musisz od razu zostawać wegetarianinem (choć nasza dieta Veggy jest przepyszna i zbilansowana). Po prostu wzbogać codzienne posiłki w warzywa, które nie tylko są pełne smaku, ale też witamin i błonnika, niezbędnych w zbilansowanej diecie.

Źródła:

  1. „Wartości odżywcze i zdrowotne owoców i warzywa” Instytut Ogrodnictwa, Skierniewice 2017
  2. http://www.inhort.pl/files/program_wieloletni/PW_2015_2020_IO/spr_2017/3.5_2017_Broszura_Wartosci_odzywcze_i_zdrowotne_owocow_i_warzyw.pdf
  3. „Prozdrowotne właściwości owoców, warzyw i ich przetworów” Ewelina Gwóźdź, Piotr Gębczyński
  4. http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2016/02/pf_2015_268-271.pdf
wegetarianizm a dieta aplikacja do wyboru menu posilkow Blog

Dieta dla wegetarian – korzystaj z kilku wariantów i układaj swoje własne menu każdego dnia!

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową, ale myślisz, że ogranicza Cię wegetarianizm? Poznaj nasz catering dietetyczny i komponuj menu spośród wielu wariantów! Nie jesz mięsa, ale lubisz zróżnicowane smaki? Najesz się zdrowo i bezmięsnie. Wegetarianie uwielbiają naszą dietę Veggy! Odstaw mięso i ryby jeśli tylko masz na to ochotę - z nami masz wybór… i to największy na rynku...

23.02.2021
sniadania tluszczowo bialkowe ntfy Blog

Dla kogo jest dieta białkowo-tłuszczowa? Poznaj nasz wariant Less Carb

Zastanawiasz się nad dietą białkowo-tłuszczową? Dowiedz się, na czym ona polega i dla kogo będzie odpowiednia. Chcesz schudnąć? Jeżeli planujesz ograniczyć węglowodany i zwiększyć ilość białka oraz tłuszczów w diecie to nasz wariant diety pudełkowej Less Carb będzie dla Ciebie idealny! Wypróbuj catering dopasowany do Ciebie, wybieraj posiłki i ilość dań dziennie.

18.02.2021
5 posilkow dziennie zdrowa dieta nice to fit you Blog

Jesz 5 posiłków dziennie? Sam dobierz własne menu!

Chcesz jeść 5 posiłków dziennie, ale nie odpowiada Ci zestaw dań w ramach diety pudełkowej? Sprawdź catering z wyborem menu! W Nice To Fit You masz możliwość pełnej personalizacji diety. Możesz jeść to co chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz. Niczego nie nakazujemy, a pozwalamy na wszystko! Ty wybierasz, my gotujemy! Ile posiłków dziennie jeść? Jaki jest najzdrowszy tryb codziennej diety?

17.02.2021
zdieta redukcyjna Blog

Dieta redukcyjna 2000, 2500, 3000 kcal? Tak, to możliwe! Ułóż swoje spersonalizowane menu.

Dzięki diecie pudełkowej możesz dopasować swoją dietę redukcyjną do indywidualnych potrzeb. Sprawdź, jak personalizować menu. Zobacz ile kalorii potrzebujesz dzięki naszemu kalkulatorowi diet i zacznij realizować swoje cele żywieniowe już od jutra! Posiadamy diety dopasowane do Twojego stylu życia. Chcesz schudnąć? A może nabrać masy mięśniowej? Jaką dietę wybrać? Nice To Fit You!

15.02.2021
duzo blonnika w zdrowych sokach nice to fit you natura cold press Health

W czym jest błonnik? U nas to Ty decydujesz, co jesz!

Błonnik pokarmowy to niezbędny element prawidłowo skonstruowanej, zdrowej diety. Dowiedz się, w jakich produktach go znajdziesz. Jak ułożyć dietę opartą o produkty bogate w błonnik? Dlaczego jest on tak istotny i czy może pomóc w utracie wagi? Sprawdź proste zasady jak wprowadzić błonnik do swoich codziennych rytuałów i pozbądź się zaparć oraz problemów z wypróżnianiem!

04.02.2021
jak obliczyc makro na redukcji mniej weglowodanow Health

Prawidłowe makro dzięki diecie Less Carb – zapewnimy Ci odpowiednią ilość makroskładników

Less Carb to dieta dla osób, które chcą przyjmować mniej węgli, a więcej białka i tłuszczów. Sprawdź, na czym dokładnie polega. Jaka jest najskuteczniejsza dieta dla Ciebie? Posiadamy łatwy w obsłudze kalkulator kaloryczny. Nasze dietetyczki doskonale wiedzą jak zbalansować mikro i makro składniki w zdrowej diecie, aby stała się Twoim stylem życia i przyjemnością.

03.02.2021
zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow Blog

Witaminy, a zdrowie człowieka – najważniejsze pytania

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

02.02.2021
Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021
Dlaczego warto jeść śniadanie? Health

Dlaczego warto jeść śniadanie? Poznaj skutki niejedzenia śniadań

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – to cała prawda! Choć każdy posiłek jest bardzo istotny dla organizmu, śniadania stanowią podstawę naszego zdrowego trybu życia i diety.

25.01.2021
posegregowane dania obliczone i zaplanowane w zdrowym ciele zdrowy duch Blog

Jak z diety zrobić styl życia?

Chcesz prowadzić zdrowy styl życia, ale nie wiesz jak? Zdradzamy zasady zdrowego stylu życia i podpowiadamy, jak stać się zdrowszym i bardziej aktywnym. Pamiętaj, że w zdrowym ciele - zdrowy duch. W życiu najważniejszy jest balans, a żadne ekstrema nie są dobre. Zdobądź zdrowie, smukłą sylwetkę, dobre samopoczucie oraz odnajdź wewnętrzny spokój. To możliwe… i nie aż takie trudne.

21.01.2021

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BrzegGostyńKielceKutnoLublinMysłowiceOpoleRogoźnaTęgoborzeWielopole

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.