Jak zadbać o opaleniznę - NTFY

Skóra muśnięta słońcem to cel, do którego dążysz przez wszystkie słoneczne miesiące. W końcu dzięki niej wyglądasz zdrowiej i zgrabniej! Chcesz, żeby ten stan trwał jak najdłużej? Zastanawiasz się, jak utrzymać opaleniznę przez dłuższy czas? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie małą podpowiedź: jest aż pięć warzyw (poza marchewką!), które pomogą Ci się dłużej cieszyć opaloną skórą.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak powstaje opalenizna,
  • co jeść, żeby dłużej się cieszyć opaloną skórą,
  • jak się opalać rozsądnie.

Jak powstaje opalenizna?

Przebywanie na słońcu poprawia samopoczucie, dlatego tak to lubimy. Codzienna dawka słońca jest niezbędna do życia: promienie słoneczne sprawiają, że czujesz się zrelaksowany i spokojniejszy. Zwłaszcza na urlopie chętnie korzystasz z dobrodziejstw promieni słonecznych i spędzasz czas na opalaniu – nawet wtedy, gdy nie leżysz plackiem na leżaku. Opalenizna to też naturalna ochrona organizmu przed oddziaływaniem szkodliwego promieniowania UV. Ciemniejszy pigment, który tak kochamy, to tak naprawdę reakcja obronna naszej skóry. Niektórzy z nas po kontakcie ze słońcem doświadczają jedynie zaczerwienienia, a u innych skóra przybiera piękny oliwkowy odcień.

Za te różnice odpowiada naturalny barwnik skóry – melanina. I to właśnie o jej odpowiedni poziom musisz zadbać, aby utrzymać opaleniznę na dłużej.

Jak to zrobić?

Jedz bataty na przedłużenie opalenizny

Słodkie ziemniaki zyskują coraz większą popularność, i słusznie. Wśród warzyw to właśnie one zawierają najwięcej β-karotenu, czyli prowitaminy A, będącej bardzo silnym przeciwutleniaczem. Chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz sprawia, że skóra nabiera zdrowego odcienia i staje się bardziej elastyczna. Jest to bardzo dobra ochrona przed fotostarzeniem, na które narażasz się przy każdym kontakcie ze słońcem.

Jeśli chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej, zadbaj o to, by w Twojej diecie nie zabrakło tej prowitaminy. A skoro już przy diecie jesteśmy, to wychodzimy z założenia, że jedzenie nie może być nudne, dlatego proponujemy:

  • pieczone frytki z batatów,
  • burgera z batatów z dodatkiem czerwonej fasoli,
  • pizzę na spodzie ze słodkich ziemniaków.
Jak utrzymać opaleniznę - Jarmuż - NTFY

Jak utrzymać opaleniznę? Wybieraj jarmuż

Jarmuż to odmiana kapusty o zielonych lub fioletowych liściach. Jest bogatym źródłem witamin A, E, K, C oraz magnezu, wapnia i żelaza. Spożywanie posiłków z jarmużem sprzyja produkcji melaniny i przyczynia się do utrzymania sprężystej skóry pełnej blasku. Nie przepadasz za jarmużem na surowo? Spróbuj go w formie:

  • koktajlu warzywno-owocowego,
  • chipsów,
  • kremowej zupy.

Dla opalenizny zaprzyjaźnij się z soją

Jak zatrzymać opaleniznę na dłużej - soja

Soja jest bardzo popularna w krajach azjatyckich. Stanowi doskonały zamiennik mięsa, ponieważ zawiera dużą ilość białka. Jest ona również bogatym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych, głównie potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza. Jednak – jeśli chodzi o utrzymanie opalenizny na dłużej – w soi ważna jest wysoka zawartość tyrozyny. Ten aminokwas jest niezbędny do produkcji kolagenu, czyli białka zapewniającego skórze elastyczność i sprężystość. Ponadto tyrozyna bierze udział w syntezie melaniny. Dlatego dieta osoby chcącej utrzymać opaleniznę na dłużej powinna zawierać produkty sojowe. Soję możesz wkomponować do swojej diety w postaci:

  • tofu – na przykład w sosie orzechowym z imbirem,
  • kotletów sojowych,
  • budyniu przygotowywanego na napoju sojowym.

W walce o opaloną skórę postaw na brokuły

Jak zadbać o opaleniznę - NTFY

Na pewno zastanawiasz się, co takiego znajdziesz w brokułach, że pomogą Ci utrzymać opaleniznę na dłużej. Otóż, poza potężną dawką karotenoidów, warzywo to zawiera selen. Co prawda w większych ilościach występuje on również w mięsie, rybach, nabiale czy pieczywie, ale to właśnie brokuły stoją na podium wśród warzyw zawierających ten pierwiastek. Selen wpływa na jędrność skóry i utrzymanie pięknego odcienia opalenizny. Bierze aktywny udział w regeneracji komórek naskórka, które zostały uszkodzone przez słońce. Stanowi również składnik enzymów i wykazuje silne działanie przeciwutleniające – razem z witaminą E chroni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Dodatkowo selen jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy i wpływa na odpowiednie funkcjonowanie układu odpornościowego. Pojawiają się doniesienia, że ten pierwiastek może także redukować ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.

Nie masz pomysłu na brokuły? Spróbuj:

  • placków z brokułami,
  • sałatki z surowym brokułem,
  • brokułowej pasty kanapkowej.

Pamiętaj o ogórkach

5 warzyw, które pomogą utrzymać opaleniznę na dłużej

Kontakt z wysoką temperaturą zawsze sprzyja utracie wody. Opalanie zaburza równowagę hydrolipidową skóry, więc zarówno podczas opalania, jak i później zadbaj o odpowiednie nawodnienie. Spośród wszystkich warzyw to właśnie ogórki zawierają najwięcej tego składnika – aż 96% ich masy to woda. Stanowią więc idealną niskokaloryczną przekąskę, zwłaszcza wtedy, gdy masz problem z wypijaniem większych ilości płynów. Dodatkowo jeśli zdecydujesz się na ich kiszoną wersję, dostarczysz organizmowi naturalnych probiotyków i witaminy C, która wzmocni działanie przeciwutleniające karotenoidów. Jeśli więc chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej, jedz ogórki.

Możesz przygotować z nich:

  • pyszną sałatkę, na przykład grecką,
  • orzeźwiające ogórkowe smoothie,
  • słupki warzywne, idealne do hummusu.

Rozsądek to podstawa

Opalanie budzi w nas pozytywne emocje, a pamiątka z wakacji w postaci pięknego odcienia skóry jest przez nas wszystkich bardzo pożądana. Żeby nasza opalenizna utrzymała się na dłużej, najlepiej będzie, jeśli zadbasz o dietę oraz nawodnienie już przed wakacjami. Nawilżona skóra będzie się piękniej opalała i efekt ten nie zniknie po chwili. Pamiętaj tylko, że wyłącznie zachowanie umiaru jest gwarancją zdrowia i pięknego wyglądu przez długie lata. Staraj się więc korzystać ze słońca z należytą rozwagą.

Przeczytaj także:


Źródła:

Ochrona skóry przed negatywnymi skutkami promieniowania UV – Beata Stanisz, Farm Pol, 2009

http://ptf.content-manager.pl/pub/File/FP/5_2009/10%20%20ochrona%20skory.pdf

Witamina słońca – Magdalena Kozłowska, Prace Instytutu Elektrotechniki 2008

Portal dietetycy.org https://dietetycy.org.pl/jarmuz-wlasciwosci/

Program edukacyjny „Wybieram wodę” http://www.wybieramwode.pl/artykuly/czy-wiesz-ile-wody-zawieraja-warzywa

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jakie-skladniki-znajduja-sie-w-soi-https://zasadyzywienia.pl/tyrozyna.html

Portal Medycyna Praktyczna https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/74852,selen


Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
GdyniaGliwiceGostyninKielcePiotrków TrybunalskiPobiedziskaŚroda WielkopolskaSzczecinWałbrzychWrocław

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.