Skóra muśnięta słońcem to cel, do którego dążysz przez wszystkie słoneczne miesiące. W końcu dzięki niej wyglądasz zdrowiej i zgrabniej! Chcesz, żeby ten stan trwał jak najdłużej? Zastanawiasz się, jak utrzymać opaleniznę przez dłuższy czas? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie małą podpowiedź: jest aż pięć warzyw (poza marchewką!), które pomogą Ci się dłużej cieszyć opaloną skórą.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak powstaje opalenizna,
  • co jeść, żeby dłużej się cieszyć opaloną skórą,
  • jak się opalać rozsądnie.

Jak powstaje opalenizna?

Przebywanie na słońcu poprawia samopoczucie, dlatego tak to lubimy. Codzienna dawka słońca jest niezbędna do życia: promienie słoneczne sprawiają, że czujesz się zrelaksowany i spokojniejszy. Zwłaszcza na urlopie chętnie korzystasz z dobrodziejstw promieni słonecznych i spędzasz czas na opalaniu – nawet wtedy, gdy nie leżysz plackiem na leżaku. Opalenizna to też naturalna ochrona organizmu przed oddziaływaniem szkodliwego promieniowania UV. Ciemniejszy pigment, który tak kochamy, to tak naprawdę reakcja obronna naszej skóry. Niektórzy z nas po kontakcie ze słońcem doświadczają jedynie zaczerwienienia, a u innych skóra przybiera piękny oliwkowy odcień.

Za te różnice odpowiada naturalny barwnik skóry – melanina. I to właśnie o jej odpowiedni poziom musisz zadbać, aby utrzymać opaleniznę na dłużej.

Jak to zrobić?

Jedz bataty na przedłużenie opalenizny

Słodkie ziemniaki zyskują coraz większą popularność, i słusznie. Wśród warzyw to właśnie one zawierają najwięcej β-karotenu, czyli prowitaminy A, będącej bardzo silnym przeciwutleniaczem. Chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz sprawia, że skóra nabiera zdrowego odcienia i staje się bardziej elastyczna. Jest to bardzo dobra ochrona przed fotostarzeniem, na które narażasz się przy każdym kontakcie ze słońcem.

Jeśli chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej, zadbaj o to, by w Twojej diecie nie zabrakło tej prowitaminy. A skoro już przy diecie jesteśmy, to wychodzimy z założenia, że jedzenie nie może być nudne, dlatego proponujemy:

  • pieczone frytki z batatów,
  • burgera z batatów z dodatkiem czerwonej fasoli,
  • pizzę na spodzie ze słodkich ziemniaków.
Jak utrzymać opaleniznę - Jarmuż - NTFY

Jak utrzymać opaleniznę? Wybieraj jarmuż

Jarmuż to odmiana kapusty o zielonych lub fioletowych liściach. Jest bogatym źródłem witamin A, E, K, C oraz magnezu, wapnia i żelaza. Spożywanie posiłków z jarmużem sprzyja produkcji melaniny i przyczynia się do utrzymania sprężystej skóry pełnej blasku. Nie przepadasz za jarmużem na surowo? Spróbuj go w formie:

  • koktajlu warzywno-owocowego,
  • chipsów,
  • kremowej zupy.

Dla opalenizny zaprzyjaźnij się z soją

Jak zatrzymać opaleniznę na dłużej - soja

Soja jest bardzo popularna w krajach azjatyckich. Stanowi doskonały zamiennik mięsa, ponieważ zawiera dużą ilość białka. Jest ona również bogatym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych, głównie potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza. Jednak – jeśli chodzi o utrzymanie opalenizny na dłużej – w soi ważna jest wysoka zawartość tyrozyny. Ten aminokwas jest niezbędny do produkcji kolagenu, czyli białka zapewniającego skórze elastyczność i sprężystość. Ponadto tyrozyna bierze udział w syntezie melaniny. Dlatego dieta osoby chcącej utrzymać opaleniznę na dłużej powinna zawierać produkty sojowe. Soję możesz wkomponować do swojej diety w postaci:

  • tofu – na przykład w sosie orzechowym z imbirem,
  • kotletów sojowych,
  • budyniu przygotowywanego na napoju sojowym.

W walce o opaloną skórę postaw na brokuły

Jak zadbać o opaleniznę - NTFY

Na pewno zastanawiasz się, co takiego znajdziesz w brokułach, że pomogą Ci utrzymać opaleniznę na dłużej. Otóż, poza potężną dawką karotenoidów, warzywo to zawiera selen. Co prawda w większych ilościach występuje on również w mięsie, rybach, nabiale czy pieczywie, ale to właśnie brokuły stoją na podium wśród warzyw zawierających ten pierwiastek. Selen wpływa na jędrność skóry i utrzymanie pięknego odcienia opalenizny. Bierze aktywny udział w regeneracji komórek naskórka, które zostały uszkodzone przez słońce. Stanowi również składnik enzymów i wykazuje silne działanie przeciwutleniające – razem z witaminą E chroni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Dodatkowo selen jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy i wpływa na odpowiednie funkcjonowanie układu odpornościowego. Pojawiają się doniesienia, że ten pierwiastek może także redukować ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.

Nie masz pomysłu na brokuły? Spróbuj:

  • placków z brokułami,
  • sałatki z surowym brokułem,
  • brokułowej pasty kanapkowej.

Pamiętaj o ogórkach

5 warzyw, które pomogą utrzymać opaleniznę na dłużej

Kontakt z wysoką temperaturą zawsze sprzyja utracie wody. Opalanie zaburza równowagę hydrolipidową skóry, więc zarówno podczas opalania, jak i później zadbaj o odpowiednie nawodnienie. Spośród wszystkich warzyw to właśnie ogórki zawierają najwięcej tego składnika – aż 96% ich masy to woda. Stanowią więc idealną niskokaloryczną przekąskę, zwłaszcza wtedy, gdy masz problem z wypijaniem większych ilości płynów. Dodatkowo jeśli zdecydujesz się na ich kiszoną wersję, dostarczysz organizmowi naturalnych probiotyków i witaminy C, która wzmocni działanie przeciwutleniające karotenoidów. Jeśli więc chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej, jedz ogórki.

Możesz przygotować z nich:

  • pyszną sałatkę, na przykład grecką,
  • orzeźwiające ogórkowe smoothie,
  • słupki warzywne, idealne do hummusu.

Rozsądek to podstawa

Opalanie budzi w nas pozytywne emocje, a pamiątka z wakacji w postaci pięknego odcienia skóry jest przez nas wszystkich bardzo pożądana. Żeby nasza opalenizna utrzymała się na dłużej, najlepiej będzie, jeśli zadbasz o dietę oraz nawodnienie już przed wakacjami. Nawilżona skóra będzie się piękniej opalała i efekt ten nie zniknie po chwili. Pamiętaj tylko, że wyłącznie zachowanie umiaru jest gwarancją zdrowia i pięknego wyglądu przez długie lata. Staraj się więc korzystać ze słońca z należytą rozwagą.

Przeczytaj także:


Źródła:

Ochrona skóry przed negatywnymi skutkami promieniowania UV – Beata Stanisz, Farm Pol, 2009

http://ptf.content-manager.pl/pub/File/FP/5_2009/10%20%20ochrona%20skory.pdf

Witamina słońca – Magdalena Kozłowska, Prace Instytutu Elektrotechniki 2008

Portal dietetycy.org https://dietetycy.org.pl/jarmuz-wlasciwosci/

Program edukacyjny „Wybieram wodę” http://www.wybieramwode.pl/artykuly/czy-wiesz-ile-wody-zawieraja-warzywa

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jakie-skladniki-znajduja-sie-w-soi-https://zasadyzywienia.pl/tyrozyna.html

Portal Medycyna Praktyczna https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/74852,selen