Oficjalnie rozpoczęła się już jesień i większość z nas wróciła z wakacyjnych wyjazdów. Pamiątki stanowią nie tylko tysiące zdjęć w naszych telefonach, ale także ciemniejszy odcień skóry, którym przecież chcemy się cieszyć jak długo się da. Zastanawiasz się jak utrzymać opaleniznę na dłużej? Poniżej znajdziesz pięć warzyw (poza marchewką!), które Tobie w tym pomogą.

Jak powstaje opalenizna?

Wszyscy lubimy przebywać na słońcu, ponieważ poprawia nam to samopoczucie. Jego codzienna dawka jest nam niezbędna do życia, podobnie jak dawka witamin czy składników mineralnych. Promienie słoneczne sprawiają, że czujemy się zrelaksowani i spokojniejsi. Zwłaszcza na urlopie chcemy więc skorzystać z jego dobrodziejstw i spędzamy czas na opalaniu. Opalenizna to naturalna ochrona organizmu przed oddziaływaniem szkodliwego promieniowania UV. Ciemniejszy pigment, który tak kochamy to więc reakcja obronna naszej skóry. Niektórzy z nas po kontakcie ze słońcem doświadczają jedynie zaczerwienienia, a u innych skóra przybiera piękny oliwkowy odcień. Za te różnice odpowiada naturalny barwnik skóry, czyli melanina, więc to właśnie o jej odpowiedni poziom musimy zadbać, aby utrzymać opaleniznę na dłużej.

Jedz bataty

Słodkie ziemniaki zyskują coraz większą popularność – i słusznie. Wśród warzyw to właśnie one zawierają najwięcej beta-karotenu, czyli prowitaminy A, będącej bardzo silnym przeciwutleniaczem. Chroni ona przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz sprawia, że skóra nabiera zdrowego odcienia i staje się elastyczna. Jest to bardzo dobra ochrona przed fotostarzeniem, na które narażamy się przy każdym kontakcie ze słońcem. Jeśli chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej, zadbaj, by nie zabrakło jej w twojej diecie.

Wychodzimy z założenia, że dieta nie musi być nudna i proponujemy przygotować z batatów:

• Pieczone frytki

• Burgera z dodatkiem czerwonej fasoli

• Pizzę na spodzie ze słodkich ziemniaków

Jak utrzymać opaleniznę? Wybieraj jarmuż

Wrzesień jest miesiącem, w którym rusza sezon na jarmuż – króla warzyw. Jest to odmiana kapusty o zielonych lub fioletowych liściach, będąca bogactwem witaminy A, E, K, C oraz magnezu, wapnia i żelaza. Spożywanie posiłków z jarmużem sprzyja produkcji melaniny i przyczynia się do utrzymania sprężystej skóry pełnej blasku. Nie przepadasz za jarmużem na surowo? Spróbuj go w formie:

• Koktajlu warzywno-owocowego

• Chipsów – być może stanie się to Twoja nowa ulubiona przekąska?

• Kremowej zupy

 

 

Zaprzyjaźnij się z soją

Soja jest bardzo popularna w krajach azjatyckich. Stanowi doskonały zamiennik mięsa, ponieważ zawiera dużą ilość białka. Jest ona również bogatym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych, głównie potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza. Jednak, aby utrzymać opaleniznę na dłużej należy wybierać te nasiona ze względu na wysoką zawartość tyrozyny. Ten aminokwas jest niezbędny do produkcji kolagenu – czyli białka, zapewniającego skórze elastyczność i sprężystość. Ponadto tyrozyna bierze udział w syntezie melaniny. Dlatego dieta osoby, chcącej utrzymać opaleniznę na dłużej powinna zawierać produkty sojowe. Soję możesz wkomponować do swojej diety w postaci:

• Tofu – na przykład w sosie orzechowym z imbirem

• Kotletów sojowych

• Puddingu przygotowanego na bazie napoju sojowego

Postaw na brokuły

Na pewno zastanawiasz się co takiego znajdziesz w brokułach, że będziesz w stanie utrzymać opaleniznę na dłużej. Poza potężną dawką karotenoidów, jedząc to warzywo dostarczysz swojemu organizmowi selenu. Co prawda w większych ilościach występuje w on mięsie, rybach, nabiale, czy pieczywie, ale to właśnie brokuły stoją na podium wśród warzyw zawierających selen. Selen wpływa na jędrność skóry i utrzymanie pięknego odcienia opalenizny. Bierze aktywny udział w regeneracji komórek naskórka, które zostały uszkodzone przez słońce. Stanowi również składnik enzymów i wykazuje silne działanie przeciwutleniające – razem z witaminą E pełni ochronną rolę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Dodatkowo selen jest niezbędny do prawidłowej pracy naszej tarczycy i wpływa na odpowiednie funkcjonowanie układu odpornościowego. Pojawiają się doniesienia, że pierwiastek ten może także redukować ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory. Nie masz pomysłu na brokuły? Spróbuj:

• Placków z brokułami

• Sałatki z surowym brokułem

• Brokułowej pasty kanapkowej

Nie zapominaj o ogórkach

Kontakt z wysoką temperaturą zawsze sprzyja utracie wody. Opalanie zaburza równowagę hydrolipidową skóry, więc zarówno podczas opalania, jak i później warto zadbać o odpowiednie nawodnienie. Spośród wszystkich warzyw to właśnie ogórki zawierają w swoim składzie najwięcej tego składnika – aż 96% ich masy, to woda. Stanowią więc idealną, niskokaloryczną przekąskę, zwłaszcza jeśli masz problem z wypijaniem większych ilości płynów. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się na ich wersję kiszoną dostarczysz organizmowi naturalnych probiotyków i witaminy C, która wzmocni działanie przeciwutleniające karotenoidów. Jeśli chcesz utrzymać opaleniznę na dłużej – pamiętaj o ogórkach.

Możesz przygotować z nich

• Pyszną sałatkę, na przykład grecką

• Orzeźwiające ogórkowe smoothie

• Słupki warzywne, idealne do hummusu

Rozsądek to podstawa

Opalanie budzi w nas pozytywne emocje, a pamiątka w postaci pięknego odcienia skóry jest przez nas wszystkich bardzo pożądana. Żeby nasza opalenizna utrzymała się na dłużej najlepiej, jeśli zadbasz o dietę oraz nawodnienie już przed wakacjami. Nawilżona skóra będzie piękniej się opalała i efekt ten nie zniknie po chwili. Pamiętaj tylko, że wyłącznie zachowanie umiaru jest gwarancją zdrowia i pięknego wyglądu przez długie lata. Staraj się więc korzystać ze słońca z należytą rozwagą.



Przeczytaj także:

Jak wprowadzić do swojej diety więcej warzyw?



Źródła:

Ochrona skóry przed negatywnymi skutkami promieniowania UV – Beata Stanisz, Farm Pol, 2009

http://ptf.content-manager.pl/pub/File/FP/5_2009/10%20%20ochrona%20skory.pdf

Witamina słońca – Magdalena Kozłowska, Prace Instytutu Elektrotechniki 2008

Portal dietetycy.org https://dietetycy.org.pl/jarmuz-wlasciwosci/

Program edukacyjny „Wybieram wodę” http://www.wybieramwode.pl/artykuly/czy-wiesz-ile-wody-zawieraja-warzywa

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jakie-skladniki-znajduja-sie-w-soi-https://zasadyzywienia.pl/tyrozyna.html

Portal Medycyna Praktyczna https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/74852,selen