Białko sojowe dla mężczyzn – ten temat budzi wiele kontrowersji. Spożywanie soi wpływa na panów negatywnie, a może nie ma powodu do obaw i warto włączyć do diety produkty sojowe? A może to ilość ma w tym przypadku największe znaczenie? W artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości na ten temat!

Z tekstu dowiesz się:

  • jak włączyć białko sojowe do diety wegetariańskiej,
  • jak soja działa na zdrowie mężczyzn,
  • czy fitoestrogeny w soi wpływają niekorzystnie na poziom hormonów.

Mężczyźni często unikają jedzenia soi w obawie przed negatywnym działaniem zawartych w niej fitoestrogenów. Te związki swoją budową przypominają żeńskie hormony płciowe, dlatego niektóre źródła sugerują, że soja nie jest wskazana dla panów. Sprawdź, jak jest naprawdę.

Białko sojowe dla mężczyzn i kobiet na diecie wegetariańskiej  

Dieta wegetariańska zyskuje coraz więcej zwolenników zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. W związku z tym wzrasta także zainteresowanie produktami, które będą źródłem wartościowego białka w przypadku rezygnacji z mięsa. Soja sprawdza się w tej roli idealnie! Produkty sojowe dostarczą Ci także sporej ilości witamin z grupy B czy błonnika pokarmowego – to cenne składniki, którymi warto wzbogacać dietę.

Soja świetnie sprawdzi się w postaci nasion jako dodatek do gulaszu czy zupy. Z pewnością posmakują Ci też zrobione z niej klopsiki, pasty kanapkowe i wiele innych pyszności. Jeśli soja w tej formie Cię nie przekonuje, sięgnij po tofu lub jogurt sojowy, a także spróbuj zastąpić mleko krowie napojem sojowym. Mieszkańcy krajów azjatyckich doceniają również smak sojowej pasty miso czy tempehu – Ty też koniecznie sprawdź, czy je polubisz.

Wiele różnorodnych potraw z użyciem soi znajdziesz w naszej diecie Veggy. Zamów swój catering dietetyczny i poznawaj nowe smaki, nie tracąc czasu na gotowanie czy wizyty w restauracjach! Wyzwania związane z dietą wegetariańską wyzwalają w naszych kucharzach ogromne pokłady kreatywności, więc przygotowywanie przez nich dania wege są różnorodne, niebanalne i wysoko oceniane przez użytkowników. Ciesz się smakiem kuchni roślinnej i miej pewność, że Twoja dieta jest doskonale zbilansowana.

Soja – wpływ na zdrowie mężczyzn

Przeciwnicy soi dla mężczyzn twierdzą, że izoflawony, które swoją budową przypominają żeńskie hormony płciowe (estrogeny), negatywnie wpływają na męską płodność. Dodatkowo sugerują, że męskie ciało wskutek jedzenia produktów sojowych może nabrać bardziej kobiecych cech.

Jeśli już słyszałeś lub usłyszysz od kogoś takie informacje, nie daj się przekonać bez sprawdzenia wiarygodności tych słów. Prawda jest bowiem nieco inna. Związki zawarte w soi niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników i wpływają korzystnie na profil lipidowy. Silne działanie przeciwutleniające izoflawonów sojowych obniża więc ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów (zwłaszcza nowotworu prostaty) czy cukrzycy. Mają również pozytywny wpływ na stan Twoich kości. Soja ma więc dobroczynne działanie, o czym warto pamiętać, wybierając diety.

posiłek z tofu
Soja najczęściej spotykana jest pod postacią tofu, tempehu czy napojów roślinnych.

Soja a mężczyźni – groźne fitoestrogeny?

W literaturze medycznej znajdziesz opisy jednostkowych przypadków negatywnego wpływu soi na mężczyzn. Prawdopodobnie to właśnie one przyczyniły się do powstania złej opinii na temat tej rośliny. Pierwszym z nich jest historia 60-letniego mężczyzny, u którego wystąpiły zaburzenia funkcji seksualnych oraz przerost gruczołów piersiowych. Pojawiły się one jednak w wyniku spożywania aż 12 szklanek napoju sojowego dziennie.

Kolejnym opisanym przypadkiem jest historia 19-latka, którego dieta składała się prawie wyłącznie z soi i jej przetworów. Wystąpiły u niego podobne objawy jak w pierwszym przypadku, nie doszło jednak do rozwoju ginekomastii. Obaj mężczyźni spożywali około 360 mg izoflawonów sojowych dziennie. Dla porównania – średnie spożycie tych substancji w krajach azjatyckich, w których dieta obfituje w soję, wynosi od 25 do 50 mg dziennie. Za całkowicie bezpieczną uważa się dawkę nawet do 100 mg na dobę.

W praktyce dietetycy przyjmują jednak, że mężczyźni bez szkody dla zdrowia mogą spożywać od dwóch do czterech porcji produktów sojowych dziennie (za porcję uznaje się 250 ml napoju sojowego, 100 g tofu lub 30 g suchych nasion soi). To oznacza, że jeśli tylko stawiasz na zbilansowany jadłospis i nie przesadzasz z dzienną dawką soi, nie grozi Ci żaden z efektów ubocznych działania izoflawonów.

Z naszą dietą nie musisz się martwić o odpowiednią ilość soi ani żadnych innych składników – wszystkimi wyliczeniami zajmiemy się my. Pamiętaj, że aby ułożyć idealny dla Ciebie jadłospis (nie tylko wegetariański), powinniśmy wiedzieć o Tobie jak najwięcej. Zacznij więc od wyliczenia swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego za pomocą kalkulatora diet.

Soja, podobnie jak inne nasiona roślin strączkowych, jest bardzo dobrym źródłem białka i może stanowić zamiennik mięsa w dietach roślinnych. Wiesz już, że nie ma żadnych podstaw, by obawiać się jej spożywania w codziennych posiłkach. Pamiętaj, że prawidłowo zbilansowana dieta jest bogata w różnorodne produkty. To właśnie urozmaicenie posiłków jest kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Źródła:

  1. https://ncez.pl/abc-zywienia-/fakty-i-mity/soja-dla-mezczyzn—–jesc-czy-nie-jesc-
  2. https://www.damianparol.com/soja-i-testosteron/
  3. https://dietetycy.org.pl/fitoestrogeny/
Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BiałystokBudzyńGdańskGdyniaLublinPszczynaSłupskŚremWarszawaZabrze

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.