Poradnik 6 min czytania 27.09.2022

Dlaczego picie wody jest ważne i jak zadbać o nawodnienie organizmu dietą?

Średnia ocena: 5.00
NTFY
zdrowe nawodnienie organizmu dietą

Dieta nawadniająca organizm

Kiedy temperatury na zewnątrz sięgają 30°C i więcej chętnie szukamy sposobu, aby uciec przed upałem, ale zupełnie zapominamy o nawodnieniu organizmu. Dostarczenie odpowiedniej ilości płynów to warunek zdrowia i dobrego samopoczucia bez względu na wiek, stan zdrowia i kondycję. Jak nawodnić organizm dietą i o czym trzeba pamiętać?

Dlaczego nawodnienie organizmu jest ważne?

Woda stanowi niezwykle istotny składnik naszego organizmu. Ciała noworodków składają się z niej w nawet 94%, u osób dorosłych odsetek płynów sięga 60-70% i konsekwentnie spada wraz z wiekiem. Nawodnienie organizmu pozwala nam prawidłowo funkcjonować, ponieważ woda jest składnikiem niezbędnym do przebiegu wielu reakcji biochemicznych, stanowi kluczowy składnik mózgu, mięśni, organów wewnętrznych i skóry.

Odwodnienie powoduje ogromne zniszczenia w naszym ciele. Można je podzielić na cztery etapy, które różnią się między sobą objawami:

  • lekkie (ubytek wody od 2 do 4% masy ciała) – silne pragnienie, rzadsze oddawanie moczu, uczucie słabości, skurcze, bóle mięśni, gorączka;
  • umiarkowane (ubytek wody od 5 do 8% masy ciała) – senność, mrowienie, drętwienie, kończyn, drażliwość;
  • ciężkie (ubytek wody od 10 do 15% masy ciała) – drgawki, zaburzenia świadomości;
  • śmiertelne (ubytek wody powyżej 15% masy ciała).

Tak naprawdę wystarczy lekkie odwodnienie, abyś czuł silny dyskomfort. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest tym istotniejsze, że nie jesteśmy w stanie gromadzić płynów na zapas tak, jak np. tkanki tłuszczowej. O podaż wody musimy dbać wszyscy, ale szczególną uwagę na nawodnienie organizmu powinny zwrócić:

  • dzieci i młodzież;
  • osoby w podeszłym wieku;
  • kobiety w ciąży;
  • sportowcy oraz pracownicy wykonujący pracę fizyczną.

Dalsza część artykułu poniżej.

Poznaj nasze diety!

Codziennie masz dostęp do wyboru menu z diet NTFY.
Wybrana dieta domyślna przyjedzie do Ciebie wtedy, kiedy nie dokonasz zmian w menu.

Dieta Smart
Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Smart Wege
Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Daily
Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Classic
Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta 100% Vegan
100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Veggy
Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Light LG&DF
Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta ProActive
ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Keto
Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Keto+
Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Foodie
Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Jak nawodnić organizm za pomocą diety?

Wiele osób zastanawia się jak nawodnić organizm jeśli nie są w stanie przyjąć odpowiednio dużej ilości płynów dziennie. Wiele może zmienić prawidłowo ułożona dieta. Kiedy na zewnątrz panuje upał nie sięgajmy po ciężkie i tłuste posiłki, które organizm przyswaja długo i zużywa do tego duże ilości energii oraz wody. Dużo lepiej będzie uzupełnić menu o:

  • zupy i chłodniki – nie tylko nawodnią organizm, ale też pomogą dostarczyć odpowiedniej ilości kilokalorii;
  • mleko, jogurty i kefiry – są wartościowym źródłem wapnia, białka, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K), a w przypadku jogurtów i maślanek – bakterii fermentacji mlekowej, które korzystnie wpływają na naszą mikrobiotę jelitową, regenerując ją i wzmacniając;
  • delikatne herbaty ziołowe – nawadniają dużo lepiej niż herbata czarna lub kawa;
  • owoce i warzywa – bezcenne źródło witamin i minerałów, ale również wody – w cukinii jest jej 94%, w pomidorach 95%, a w zielonym ogórku aż 97%.

Jak nawodnić organizm jeśli często trenujesz? Aby jeszcze lepiej zadbać o swój organizm podczas wysiłku możesz sięgnąć po napoje izotoniczne. Są one zaprojektowane tak, aby szybko nawodnić organizm i mają stężenie zbliżone do płynów ustrojowych więc szybko się wchłaniają. Oprócz wody zawierają też węglowodany oraz witaminy. W przypadku izotoników należy jednak kontrolować ilość przyswajanych kalorii. Zawarte w nich węglowodany to przede wszystkim cukry proste, które szybko mogą zacząć odkładać się w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej.

Jeśli szukasz gotowych rozwiązań polecamy diety 100% Vegan lub Veggy Nice to Fit You. To zbilansowane jadłospisy zawierające duże ilości warzyw, które wspomogą nawadnianie organizmu.

Picie wody – jak ją wybrać i ile spożywać?

Ilość płynów jakie powinniśmy spożywać zależy od wielu czynników – płci, masy i składu ciała, aktywności fizycznej i stanu zdrowia, a także warunków atmosferycznych. W skrajnie niesprzyjających warunkach (wysoka temperatura i wilgotność powietrza) może to być nawet 3-3,5 litra wody. Warto zaznaczyć, że picie wody przynosi największe korzyści kiedy przyjmujesz niewielkie porcje regularnie. Wypicie jednorazowo dużej porcji, a następnie kilkugodzinna przerwa nie da takich samych rezultatów.

Przy piciu wody istotne jest nie tylko to, ile jej spożywasz, ale też jakie są to płyny. Na podstawie stężenia składników mineralnych można wyróżnić:

  • wody bardzo nisko zmineralizowane – zawartość soli mineralnych nie przekracza 50 mg/litr;
  • wody niskozmineralizowane – zawartość soli mineralnych nie przekracza 500 mg/litr;
  • wody średniozmineralizowane – zawartość soli mineralnych waha się między 500 a 1500 mg/litr;
  • wody wysokozmineralizowane – zawartość soli mineralnych wynosi od 1500 do nawet 4000 mg/litr.

Inny podział uwzględnia wody źródlane, stołowe i lecznicze. Te ostatnie powinny być spożywane pod nadzorem lekarza i nigdy przez długi czas, ponieważ zawierają pierwiastki potencjalnie szkodliwe (np. bar, arsen, glin).

Pamiętaj, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Wody wysokozmineralizowane nie są polecane osobom w podeszłym wieku, dzieciom oraz pacjentom cierpiącym na choroby nerek. Optymalnym rozwiązaniem zwykle będzie picie wody średniozmineralizowanej, choć w razie wątpliwości powinieneś przedyskutować tę kwestię z dietetykiem.

Nice To Fit You – dieta, z którą wszystko można

line

Smart 10

od 5600 / dzień
(za 5 posiłków) Line

10 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Dostęp do dań
z różnych diet:

do wyboru posiłki mięsne i wegetariańskie.
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Basic 20

od 6599 / dzień
(za 5 posiłków) Line

20 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Plus 35

od 7249 / dzień
(za 5 posiłków) Line

35 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Super 45

od 8249 / dzień
(za 5 posiłków) Line

45 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej

Bibliografia:

https://dietetycy.org.pl/co-jesc-w-upaly/

https://dietetycy.org.pl/odpowiednie-nawodnienie-czasie-wysilku-fizycznego/

https://dietetycy.org.pl/jak-nawadniac-organizm/

https://dietetycy.org.pl/zrodla-wody-w-diecie-czlowieka/

https://dietetycy.org.pl/woda-dlaczego-taka-wazna/

Nie czekaj, zaplanuj dietę już dzisiaj!

Wszystko, co ważne dla Ciebie w jednej aplikacji

Już tysiące zachwyconych Klientów z całej Polski doceniło funkcjonalność i szerokie możliwości, jakie daje aplikacja mobilna Nice To Fit You. Pobierz naszą apkę i tak jak oni, ciesz się jeszcze większą wygodą i dopasowaniem swojej diety pudełkowej.

NTFY.pl
Stwórz swoją dietę Zaloguj się
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.