Niezależnie od tego, czy czujesz się zmęczony i masz mało energii czy właśnie dopada cię smutna, jesienna aura, nie bój się, mamy na to ratunek. Zaspokojenie głodu może pomóc zrównoważyć twoje złe samopoczucie, ale pamiętaj by było to coś zdrowego i pełnowartościowego. Według ostatnich badań opublikowanych w American Journal of Psychiatry, ludzie, którzy jedzą przetworzoną żywność faktycznie są narażeni na większe ryzyko obniżenia nastroju i depresji niż ci, którzy trzymają się zdrowszej diety. Jakość pokarmu ma znaczenie! Oto produkty, które musisz mieć blisko siebie by nie dać się jesiennej chandrze.

Pełnoziarniste produkty

„Badania pokazują, że węglowodany mogą poprawiać nastrój, ponieważ zwiększają chemiczną serotoninę mózgu, która poprawia nasze ogólne samopoczucie.” – mówi Kristin Kirkpatrick, dietetyk i kierownik ds. Odnowy biologicznej z kliniki Cleveland Clinic w Ohio. Stawiaj na pełnoziarniste produkty, kasze, płatki i otręby owsiane, makarony oraz na pieczywo z pełnego przemiału. Brązowy ryż i fasola również będą stanowić świetne połączenie zwiększające serotoninę.

Aromatyczne potrawy

Jesienną porą warto zaopatrzyć się w rozgrzewające przyprawy, które nadadzą pobudzającego smaku potrawom. Idealne będą czosnek, imbir, chili, goździki, kurkuma, majeranek, rozmaryn, oregano, cynamon, mieszanki curry oraz jednocześnie rozgrzewający jak i słodki kardamon.

Rozgrzewające napoje

Nic tak nie pomaga jak kubek ciepłej herbaty z miodem i korzennymi przyprawami. Dobrym ratunkiem mogą okazać się też ziołowe napary np. z tymianku, cytryny i miodu bądź z kurkumy z imbirem, pieprzem, miodem i cytryną. Nie tylko rozgrzewają, ale i chronią od przeziębienia. Miód jest tutaj bardzo istotny, bowiem ma właściwości antybakteryjne, co jesienią może być na wagę złota.

Gorzka czekolada, zielona i biała herbata, czerwone, wytrawne wino

Skąd takie połączenie? Otóż w tych czterech wymienionych produktach znajdziesz substancję zwaną epikatechiną, która poprawia ukrwienie mózgu wpływając przez to na nasze samopoczucie oraz koncentrację. Pamiętaj, że epikatechiny nie znajdziesz w słodkiej, mlecznej tabliczce, bo substancja jest z niej usuwana w początkowym etapie produkcji. Co więcej, magnez obecny w gorzkiej czekoladzie może pomóc opanować emocje i przywrócić harmonię ciała.

Warzywa i owoce

O nich nie należy zapominać. Dodadzą ci dodatkowej porcji energii, witamin oraz niezbędnych składników mineralnych. Witaminę C, tak szczególnie ważną jesienią, znajdziesz w kiszonej kapuście, pomidorach, kalafiorze i czerwonej papryce. Brokuły skutecznie zmniejszą ochotę na słodycze, ograniczą lęki oraz bezsenność. Zaś rośliny strączkowe mają działanie przeciwdepresyjne i złagodzą objawy dopadającej cię chandry.

Zdrowe tłuszcze

Aby ryzyko pogorszenia humoru było mniejsze warto pamiętać o włączeniu do diety produktów bogatych w kwasy omega-3. Będą to oleje roślinne (rzepakowy, sojowy, lniany) oraz orzechy, kiełki zbóż, a także ziarna rzepaku i lnu. Tłuste ryby oraz owoce morze również są dobrym źródłem kwasów omega-3 i należy wyróżnić tu łososia, śledzie, sardynki i dorsza. Warto zwrócić również uwagę na coraz częściej pojawiające się na rynku produkty wzbogacane o kwasy tłuszczowe omega-3, m.in. jogurty i sery, batony zbożowe, pieczywo.