Niezależnie od tego, czy czujesz się zmęczony i masz mało energii, czy właśnie dopada Cię smutna jesienna aura, nie bój się, mamy dla Ciebie ratunek. Jedzenie to świetny sposób na jesienną chandrę, ponieważ zaspokojenie głodu może pomóc zrównoważyć twoje złe samopoczucie. Pamiętaj tylko, by było to coś zdrowego i pełnowartościowego. Według ostatnich badań opublikowanych w American Journal of Psychiatry ludzie, którzy jedzą przetworzoną żywność, faktycznie są narażeni na większe ryzyko obniżenia nastroju i depresji niż ci, którzy trzymają się zdrowszej diety. Jakość pokarmu ma więc ogromne znaczenie! Oto produkty, które musisz mieć pod ręką, by nie dać się jesiennej chandrze.

Z tekstu dowiesz się:

  • co jeść jesienią,
  • jak radzić sobie z jesienną chandrą.

Jesienna chandra to nic innego jak spadek nastroju i widoczny brak optymizmu, który dopada Cię wraz z pogorszeniem się pogody i zmniejszeniem natężenia światła dziennego. Twój zegar biologiczny po ciepłych i jasnych miesiącach przeżywa szok. Z tego powodu możesz zaobserwować np. kłopoty ze snem, koncentracją, większą apatię i brak sił witalnych. Tak właśnie wygląda chandra. Objawy na dłuższą metę są mocno wyniszczające, a Ty z każdym dniem czujesz się coraz gorzej.

Z jednej strony to dość naturalne zjawisko, z drugiej – nie oznacza to, że musisz mu się poddać bez walki. Zobacz, co na jesienną chandrę zadziała tak, że szybko odzyskasz chęć do życia.

Sposoby na jesienną chandrę, czyli co warto jeść jesienią

W pierwszej kolejności zajmiemy się oczywiście… jedzeniem. Jak radzić sobie z jesienną chandrą dzięki diecie składającej się z produktów, które są Twoimi jesiennymi sprzymierzeńcami? Oto krótka lista:

1. Produkty pełnoziarniste

„Badania pokazują, że węglowodany złożone mogą poprawiać nastrój, ponieważ zwiększają w mózgu poziom serotoniny, która poprawia nasze ogólne samopoczucie” – mówi Kristin Kirkpatrick, dietetyk i kierownik ds. odnowy biologicznej z kliniki Cleveland Clinic w Ohio. W diecie na jesienną chandrę stawiaj więc na pełnoziarniste produkty, kasze, płatki i otręby owsiane, makarony oraz na pieczywo z pełnego przemiału. Połączenie brązowego ryżu z fasolą również może być świetnym sposobem na zwiększenie poziomu serotoniny w Twoim organizmie.

2. Aromatyczne potrawy

Dietę na jesienną chandrę warto rozbudować o rozgrzewające przyprawy, które nadadzą smaku potrawom. Idealne będą do tego czosnek, imbir, chili, goździki, kurkuma, majeranek, rozmaryn, oregano, cynamon, mieszanki curry oraz rozgrzewający kardamon. Znajdziesz je w kilku naszych daniach, przygotowanych specjalnie z myślą o chłodniejszych miesiącach! Curry, laksa, dahl – jeśli zobaczysz je w propozycji jesiennego menu, to koniecznie skorzystaj!

3. Rozgrzewające napoje

Nic tak nie pomaga na jesienną chandrę jak kubek ciepłej herbaty z miodem i korzennymi przyprawami. Dobrym ratunkiem mogą okazać się też ziołowe napary np. z tymianku, cytryny i miodu bądź z kurkumy z imbirem, pieprzem, miodem i cytryną. Nie tylko rozgrzewają, ale też chronią przed przeziębieniem. Miód jest tutaj bardzo istotny, ma bowiem właściwości antybakteryjne, co jesienią może być na wagę złota. Pamiętaj tylko, że miodu nie powinno się rozpuszczać w gorącej wodzie. Wtedy traci on swoje cenne właściwości. Odczekaj chwilę, aby woda ostygła i dopiero osłódź napar miodem.

4. Gorzka czekolada, zielona i biała herbata

Skąd takie połączenie? Otóż w tych czterech produktach znajdziesz substancję zwaną katechiną, która poprawia ukrwienie mózgu, wpływając przez to na nasze samopoczucie oraz koncentrację. Pamiętaj, że katechiny nie znajdziesz jednak w mlecznej tabliczce, bo substancja jest z niej usuwana w początkowym etapie produkcji. Co więcej, magnez obecny w gorzkiej czekoladzie może pomóc opanować emocje i przywrócić harmonię ciała.

5. Warzywa i owoce

Koniecznie o nich pamiętaj! Dodadzą Ci dodatkowej porcji energii, witamin oraz niezbędnych składników mineralnych. Witaminę C, tak ważną jesienią, znajdziesz w kiszonej kapuście, pomidorach, kalafiorze i czerwonej papryce. W poszczególnych daniach w menu czy po prostu jako zdrowa przekąska między posiłkami – warzywa i owoce świetnie sprawdzą się w tej roli.

6. Zdrowe tłuszcze

Aby ryzyko pogorszenia się humoru było mniejsze, pamiętaj o włączeniu do diety produktów bogatych w kwasy omega-3. Będą to oleje roślinne (rzepakowy, sojowy, lniany) oraz orzechy, kiełki zbóż, a także ziarna rzepaku i lnu. Tłuste ryby oraz owoce morza również są dobrym źródłem kwasów omega-3 i należy wyróżnić tu przede wszystkim łososia, śledzie, sardynki i dorsza. Zwróć również uwagę na coraz częściej pojawiające się na rynku produkty wzbogacane o kwasy tłuszczowe omega-3.

Jesienna chandra – sposoby inne niż dieta

Dieta na jesienną chandrę to nie wszystko. Weź także pod uwagę:

  • Aktywność fizyczną

Ruch to zdrowie! Nawet kilkanaście minut dziennie może zdziałać cuda! Z kolei wieczorne rozciąganie się ułatwi zasypianie.

  • Drobne przyjemności

Zasługujesz na to, co najlepsze, i każdego dnia z pewnością zapracowujesz sobie nawet na drobną nagrodę. To może być wyjście do kina, wieczór z książką czy wyjście ze znajomymi. Popraw sobie humor tak, jak potrafisz najlepiej!

  • Delegowanie zadań

Nie da się zrobić wszystkiego, zwłaszcza wtedy, gdy nie masz siły na nic. Oddaj część domowych obowiązków bliskim lub zdecyduj się np. na małe wsparcie w kuchni w postaci cateringu. Dostępne w naszej ofercie rodzaje diet z pewnością zaspokoją Twoje potrzeby i uwolnią Cię od godzin spędzanych na zakupach czy w kuchni

Wiesz co? Możesz walczyć z jesienną chandrą! Grunt to świadomość, że chandra nie jest dana raz na zawsze, a Ty masz cały wachlarz prostych narzędzi, dzięki którym będziesz się cieszyć dobrym nastrojem przez cały rok – mimo jesiennej pluchy czy mniejszej dawce światła słonecznego. Odpowiednia dieta, ruch i otoczenie siebie opieką. Śmiało! Możesz sobie na to pozwolić!