Niezależnie od tego, czy czujesz się zmęczony i masz mało energii, czy właśnie dopada Cię smutna jesienna aura, nie bój się, mamy dla Ciebie ratunek. Jedzenie to świetny sposób na jesienną chandrę, ponieważ zaspokojenie głodu może pomóc zrównoważyć twoje złe samopoczucie. Pamiętaj tylko, by było to coś zdrowego i pełnowartościowego. Według ostatnich badań opublikowanych w American Journal of Psychiatry ludzie, którzy jedzą przetworzoną żywność, faktycznie są narażeni na większe ryzyko obniżenia nastroju i depresji niż ci, którzy trzymają się zdrowszej diety. Jakość pokarmu ma więc ogromne znaczenie! Oto produkty, które musisz mieć pod ręką, by nie dać się jesiennej chandrze.

Z tekstu dowiesz się:

  • co jeść jesienią,
  • jak radzić sobie z jesienną chandrą.

Jesienna chandra to nic innego jak spadek nastroju i widoczny brak optymizmu, który dopada Cię wraz z pogorszeniem się pogody i zmniejszeniem natężenia światła dziennego. Twój zegar biologiczny po ciepłych i jasnych miesiącach przeżywa szok. Z tego powodu możesz zaobserwować np. kłopoty ze snem, koncentracją, większą apatię i brak sił witalnych. Tak właśnie wygląda chandra. Objawy na dłuższą metę są mocno wyniszczające, a Ty z każdym dniem czujesz się coraz gorzej.

Z jednej strony to dość naturalne zjawisko, z drugiej – nie oznacza to, że musisz mu się poddać bez walki. Zobacz, co na jesienną chandrę zadziała tak, że szybko odzyskasz chęć do życia.

Sposoby na jesienną chandrę, czyli co warto jeść jesienią

W pierwszej kolejności zajmiemy się oczywiście… jedzeniem. Jak radzić sobie z jesienną chandrą dzięki diecie składającej się z produktów, które są Twoimi jesiennymi sprzymierzeńcami? Oto krótka lista:

1. Produkty pełnoziarniste

„Badania pokazują, że węglowodany złożone mogą poprawiać nastrój, ponieważ zwiększają w mózgu poziom serotoniny, która poprawia nasze ogólne samopoczucie” – mówi Kristin Kirkpatrick, dietetyk i kierownik ds. odnowy biologicznej z kliniki Cleveland Clinic w Ohio. W diecie na jesienną chandrę stawiaj więc na pełnoziarniste produkty, kasze, płatki i otręby owsiane, makarony oraz na pieczywo z pełnego przemiału. Połączenie brązowego ryżu z fasolą również może być świetnym sposobem na zwiększenie poziomu serotoniny w Twoim organizmie.

2. Aromatyczne potrawy

Dietę na jesienną chandrę warto rozbudować o rozgrzewające przyprawy, które nadadzą smaku potrawom. Idealne będą do tego czosnek, imbir, chili, goździki, kurkuma, majeranek, rozmaryn, oregano, cynamon, mieszanki curry oraz rozgrzewający kardamon. Znajdziesz je w kilku naszych daniach, przygotowanych specjalnie z myślą o chłodniejszych miesiącach! Curry, laksa, dahl – jeśli zobaczysz je w propozycji jesiennego menu, to koniecznie skorzystaj!

3. Rozgrzewające napoje

Nic tak nie pomaga na jesienną chandrę jak kubek ciepłej herbaty z miodem i korzennymi przyprawami. Dobrym ratunkiem mogą okazać się też ziołowe napary np. z tymianku, cytryny i miodu bądź z kurkumy z imbirem, pieprzem, miodem i cytryną. Nie tylko rozgrzewają, ale też chronią przed przeziębieniem. Miód jest tutaj bardzo istotny, ma bowiem właściwości antybakteryjne, co jesienią może być na wagę złota. Pamiętaj tylko, że miodu nie powinno się rozpuszczać w gorącej wodzie. Wtedy traci on swoje cenne właściwości. Odczekaj chwilę, aby woda ostygła i dopiero osłódź napar miodem.

4. Gorzka czekolada, zielona i biała herbata

Skąd takie połączenie? Otóż w tych czterech produktach znajdziesz substancję zwaną katechiną, która poprawia ukrwienie mózgu, wpływając przez to na nasze samopoczucie oraz koncentrację. Pamiętaj, że katechiny nie znajdziesz jednak w mlecznej tabliczce, bo substancja jest z niej usuwana w początkowym etapie produkcji. Co więcej, magnez obecny w gorzkiej czekoladzie może pomóc opanować emocje i przywrócić harmonię ciała.

5. Warzywa i owoce

Koniecznie o nich pamiętaj! Dodadzą Ci dodatkowej porcji energii, witamin oraz niezbędnych składników mineralnych. Witaminę C, tak ważną jesienią, znajdziesz w kiszonej kapuście, pomidorach, kalafiorze i czerwonej papryce. W poszczególnych daniach w menu czy po prostu jako zdrowa przekąska między posiłkami – warzywa i owoce świetnie sprawdzą się w tej roli.

6. Zdrowe tłuszcze

Aby ryzyko pogorszenia się humoru było mniejsze, pamiętaj o włączeniu do diety produktów bogatych w kwasy omega-3. Będą to oleje roślinne (rzepakowy, sojowy, lniany) oraz orzechy, kiełki zbóż, a także ziarna rzepaku i lnu. Tłuste ryby oraz owoce morza również są dobrym źródłem kwasów omega-3 i należy wyróżnić tu przede wszystkim łososia, śledzie, sardynki i dorsza. Zwróć również uwagę na coraz częściej pojawiające się na rynku produkty wzbogacane o kwasy tłuszczowe omega-3.

Jesienna chandra – sposoby inne niż dieta

Dieta na jesienną chandrę to nie wszystko. Weź także pod uwagę:

  • Aktywność fizyczną

Ruch to zdrowie! Nawet kilkanaście minut dziennie może zdziałać cuda! Z kolei wieczorne rozciąganie się ułatwi zasypianie.

  • Drobne przyjemności

Zasługujesz na to, co najlepsze, i każdego dnia z pewnością zapracowujesz sobie nawet na drobną nagrodę. To może być wyjście do kina, wieczór z książką czy wyjście ze znajomymi. Popraw sobie humor tak, jak potrafisz najlepiej!

  • Delegowanie zadań

Nie da się zrobić wszystkiego, zwłaszcza wtedy, gdy nie masz siły na nic. Oddaj część domowych obowiązków bliskim lub zdecyduj się np. na małe wsparcie w kuchni w postaci cateringu. Dostępne w naszej ofercie rodzaje diet z pewnością zaspokoją Twoje potrzeby i uwolnią Cię od godzin spędzanych na zakupach czy w kuchni

Wiesz co? Możesz walczyć z jesienną chandrą! Grunt to świadomość, że chandra nie jest dana raz na zawsze, a Ty masz cały wachlarz prostych narzędzi, dzięki którym będziesz się cieszyć dobrym nastrojem przez cały rok – mimo jesiennej pluchy czy mniejszej dawce światła słonecznego. Odpowiednia dieta, ruch i otoczenie siebie opieką. Śmiało! Możesz sobie na to pozwolić!

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BiałystokBudzyńGrudziądzKościanLęborkPiotrków TrybunalskiPłockPoznańŚroda WielkopolskaTychy

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.