Kobieta kontrolująca regularne posiłki

Być może spotkałeś się już ze stwierdzeniem, że podstawą zdrowej diety jest spożywanie 5 posiłków dziennie o regularnych porach. Ale co, jeśli nie jesteś się w stanie zmusić do drugiego śniadania czy kolacji, bo… po prostu nie jesteś głodny? Czy w takim razie powinieneś zmieniać swoje nawyki żywieniowe? Niekoniecznie. Dowiedz się, jakie są zasady regularnego spożywania posiłków.

Z tekstu dowiesz się:

  • czy konieczne jest jedzenie 5 posiłków dziennie,
  • o jakich porach najlepiej jest spożywać posiłki,
  • jak najlepiej kontrolować liczbę posiłków i ich kaloryczność.

Jeśli pierwszy posiłek jadasz w południe, później w biegu wychodzisz na lunch, a wieczorem zasiadasz do prawdziwej biesiady, z pewnością mógłbyś wprowadzić pewne zmiany i dowiedzieć się, jak zacząć jeść zdrowo. Czy jednak musi to być 5 posiłków dziennie w odstępach 2-3 godzin? Sprawdź, jakie jest stanowisko dietetyków w kontekście regularnego jedzenia.

Regularne spożywanie posiłków – koniecznie 5 razy dziennie?

Na początek rozprawmy się z mitem, że najzdrowiej jest jeść 5 posiłków dziennie. Owszem, to zalecana liczba ze względu na to, że im częściej jesz, tym rzadziej jesteś głodny. Niewielkie porcje spożywane co 2-3 godziny utrzymują Cię w stanie sytości i zapobiegają nagłym spadkom poziomu cukru we krwi. Te z kolei objawiają się napadami wilczego głodu, które kończą się podjadaniem lub jedzeniem zbyt dużych porcji (a w konsekwencji –przybieraniem na wadze).

Jeśli jednak nieustanny głód nie jest Twoim problemem, to czy powinieneś zmuszać się do jedzenia dla… zdrowia i szczupłej sylwetki? Absolutnie nie! Jeśli nie jesteś w stanie zjeść więcej niż 3 posiłki dziennie, słuchaj swojego organizmu i poprzestań na takiej liczbie! Kluczowe w tym przypadku są dwie kwestie:

  • Zapewnienie odpowiedniej kaloryczności posiłków – bez względu na to, jak często jesz, musisz dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę kalorii. Jeśli Twoje zapotrzebowanie kaloryczne wynosi 1800 kcal, to zamiast 5 posiłków po (średnio) 360 kcal – zjedz ich 3 po 600 kcal. Jak się dowiedzieć, ile kalorii jeść dziennie? Wejdź na kalkulator diet NTFY, uzupełnij dane i gotowe!
  • Regularne jedzenie – w tej sprawie dietetycy są jednogłośni. Twój organizm przyzwyczaja się do pór posiłków i odpowiednio się do nich przygotowuje. Gdy jesz o stałych godzinach, organizm na bieżąco spala dostarczaną liczbę kalorii i nie musi odkładać tłuszczu w ramach rezerwy. Długotrwały głód to z kolei sygnał dla Twojego ciała, że musi oszczędzać energię i zachować jej część na później w postaci tkanki tłuszczowej. Regularne posiłki sprzyjają też profilaktyce cukrzycy, ponieważ utrzymują stały poziom cukru we krwi i niwelują ryzyko jego gwałtownych skoków.   

Regularne posiłki – o jakich porach dnia?

Jedzenie o odpowiednich godzinach pomaga kontrolować gospodarkę węglowodanową, a w konsekwencji zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób serca i nadwagi. Dlaczego godzina posiłku ma takie znaczenie? Okazuje się, że organizm w zależności od pory dnia ma niższą lub wyższą tolerancję na glukozę. Dlatego tak ważne jest nieprzejadanie się wieczorem (kiedy grożą Ci skoki poziomu cukru) i zachowanie ok. 12-godzinnego postu między kolacją a śniadaniem (aby przygotować organizm na węglowodanowy posiłek, który pomoże Ci się obudzić).

Posiłki powinno się spożywać od tzw. biologicznego poranka (ok. 8:00) do biologicznego wieczora (ok. 20:00). Zalecane pory dla konkretnych posiłków, w zależności od godziny pobudki i pójścia spać, to:

  • śniadanie – 6:00-10:00,
  • drugie śniadanie – 2-4 godziny po śniadaniu,
  • obiad – ok. 15:00,
  • podwieczorek – 2-4 godziny po obiedzie,
  • kolacja – 17:00-20:00, nie później niż 2-3 godziny przed snem.

Oczywiście jeśli zjadasz mniej niż 5 posiłków dziennie, zadbaj o regularne godziny swoich śniadań i obiadów (oraz kolacji, jeśli je jadasz).

Jak dbać o regularne jedzenie? Z dietami pudełkowymi NTFY!

Chociaż wprowadzenie zdrowego nawyku regularnego jedzenia wydaje się trudnym zadaniem, z pewnością warto poświęcić na to trochę czasu. Ale jeśli wizja gorączkowego kontrolowania pór posiłków z zegarkiem w ręku jest zbyt stresująca, mamy na to gotowe rozwiązanie – diety pudełkowe NTFY. W końcu poręczne posiłki gotowe do zjedzenia od razu lub po podgrzaniu z pewnością zaoszczędzą Ci mnóstwo czasu – jedyne, o czym musisz pamiętać, to o zjedzeniu ich!

Tylko u nas masz nieograniczone możliwości wyboru nie tylko dań, które trafią na Twój stół, lecz także liczby posiłków. Zamiast sugerowanych 5 dań wybierz 3, zgodnie z Twoim trybem życia. Pamiętaj jednak, by przy zamawianiu diety podać wyższą kaloryczność niż Twoje dzienne zapotrzebowanie. W ten sposób Twoje 3 posiłki będą bardziej treściwe niż te same dania w zestawie złożonym z 5 posiłków. Co więcej, z NTFY nie musisz decydować się wyłącznie na jedną dietę. Oferujemy Ci aż 3 pakiety diet (Basic, Plus i Super+), w których codziennie masz do dyspozycji 15, 20 lub 25 różnych dań do wyboru. Przy takim wachlarzu opcji nie da się nudzić – całkiem prawdopodobne, że wyrobienie w sobie nawyku regularnego jedzenia okaże się Twoim najprzyjemniejszym i najłatwiej zrealizowanym celem.

wegetarianizm a dieta aplikacja do wyboru menu posilkow Blog

Dieta dla wegetarian – korzystaj z kilku wariantów i układaj swoje własne menu każdego dnia!

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową, ale myślisz, że ogranicza Cię wegetarianizm? Poznaj nasz catering dietetyczny i komponuj menu spośród wielu wariantów! Nie jesz mięsa, ale lubisz zróżnicowane smaki? Najesz się zdrowo i bezmięsnie. Wegetarianie uwielbiają naszą dietę Veggy! Odstaw mięso i ryby jeśli tylko masz na to ochotę - z nami masz wybór… i to największy na rynku...

23.02.2021
sniadania tluszczowo bialkowe ntfy Blog

Dla kogo jest dieta białkowo-tłuszczowa? Poznaj nasz wariant Less Carb

Zastanawiasz się nad dietą białkowo-tłuszczową? Dowiedz się, na czym ona polega i dla kogo będzie odpowiednia. Chcesz schudnąć? Jeżeli planujesz ograniczyć węglowodany i zwiększyć ilość białka oraz tłuszczów w diecie to nasz wariant diety pudełkowej Less Carb będzie dla Ciebie idealny! Wypróbuj catering dopasowany do Ciebie, wybieraj posiłki i ilość dań dziennie.

18.02.2021
5 posilkow dziennie zdrowa dieta nice to fit you Blog

Jesz 5 posiłków dziennie? Sam dobierz własne menu!

Chcesz jeść 5 posiłków dziennie, ale nie odpowiada Ci zestaw dań w ramach diety pudełkowej? Sprawdź catering z wyborem menu! W Nice To Fit You masz możliwość pełnej personalizacji diety. Możesz jeść to co chcesz, ile chcesz i kiedy chcesz. Niczego nie nakazujemy, a pozwalamy na wszystko! Ty wybierasz, my gotujemy! Ile posiłków dziennie jeść? Jaki jest najzdrowszy tryb codziennej diety?

17.02.2021
zdieta redukcyjna Blog

Dieta redukcyjna 2000, 2500, 3000 kcal? Tak, to możliwe! Ułóż swoje spersonalizowane menu.

Dzięki diecie pudełkowej możesz dopasować swoją dietę redukcyjną do indywidualnych potrzeb. Sprawdź, jak personalizować menu. Zobacz ile kalorii potrzebujesz dzięki naszemu kalkulatorowi diet i zacznij realizować swoje cele żywieniowe już od jutra! Posiadamy diety dopasowane do Twojego stylu życia. Chcesz schudnąć? A może nabrać masy mięśniowej? Jaką dietę wybrać? Nice To Fit You!

15.02.2021
duzo blonnika w zdrowych sokach nice to fit you natura cold press Health

W czym jest błonnik? U nas to Ty decydujesz, co jesz!

Błonnik pokarmowy to niezbędny element prawidłowo skonstruowanej, zdrowej diety. Dowiedz się, w jakich produktach go znajdziesz. Jak ułożyć dietę opartą o produkty bogate w błonnik? Dlaczego jest on tak istotny i czy może pomóc w utracie wagi? Sprawdź proste zasady jak wprowadzić błonnik do swoich codziennych rytuałów i pozbądź się zaparć oraz problemów z wypróżnianiem!

04.02.2021
jak obliczyc makro na redukcji mniej weglowodanow Health

Prawidłowe makro dzięki diecie Less Carb – zapewnimy Ci odpowiednią ilość makroskładników

Less Carb to dieta dla osób, które chcą przyjmować mniej węgli, a więcej białka i tłuszczów. Sprawdź, na czym dokładnie polega. Jaka jest najskuteczniejsza dieta dla Ciebie? Posiadamy łatwy w obsłudze kalkulator kaloryczny. Nasze dietetyczki doskonale wiedzą jak zbalansować mikro i makro składniki w zdrowej diecie, aby stała się Twoim stylem życia i przyjemnością.

03.02.2021
zdrowe jedzenie pelne witamin i makroelementow Blog

Witaminy, a zdrowie człowieka – najważniejsze pytania

Zastanawiasz się, co ma najwięcej witaminy C albo jak dostarczyć organizmowi witamin z grupy B? Przeczytaj i dowiedz się! Witaminy to bardzo ważny i nieodłączny element zbilansowanej oraz zdrowej diety. Skąd brać witaminy? Jakie dawkowanie witamin jest odpowiednie? Czy można przedawkować witaminy oraz jak dbać o zdrowie. Zapraszamy do artykułu!

02.02.2021
Jak jeść 4 posiłki dziennie, aby schudnąć? Food

Jesz 4 posiłki dziennie? Dobierz odpowiednią dietę i ułóż menu według własnych upodobań

Zdrowa dieta polega na regularnym jedzeniu. Liczba posiłków jest kwestią drugorzędną. Ważne tylko, by dobrze dopasować kaloryczność dań. Jak to zrobić przy diecie złożonej z 4 posiłków?

28.01.2021
Dlaczego warto jeść śniadanie? Health

Dlaczego warto jeść śniadanie? Poznaj skutki niejedzenia śniadań

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – to cała prawda! Choć każdy posiłek jest bardzo istotny dla organizmu, śniadania stanowią podstawę naszego zdrowego trybu życia i diety.

25.01.2021
posegregowane dania obliczone i zaplanowane w zdrowym ciele zdrowy duch Blog

Jak z diety zrobić styl życia?

Chcesz prowadzić zdrowy styl życia, ale nie wiesz jak? Zdradzamy zasady zdrowego stylu życia i podpowiadamy, jak stać się zdrowszym i bardziej aktywnym. Pamiętaj, że w zdrowym ciele - zdrowy duch. W życiu najważniejszy jest balans, a żadne ekstrema nie są dobre. Zdobądź zdrowie, smukłą sylwetkę, dobre samopoczucie oraz odnajdź wewnętrzny spokój. To możliwe… i nie aż takie trudne.

21.01.2021

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
CzęstochowaGrudziądzJelenia GóraOlsztynPoznańSierpcSzarówTarnówTęgoborzeToruń

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.