Kobieta kontrolująca regularne posiłki

Być może spotkałeś się już ze stwierdzeniem, że podstawą zdrowej diety jest spożywanie 5 posiłków dziennie o regularnych porach. Ale co, jeśli nie jesteś się w stanie zmusić do drugiego śniadania czy kolacji, bo… po prostu nie jesteś głodny? Czy w takim razie powinieneś zmieniać swoje nawyki żywieniowe? Niekoniecznie. Dowiedz się, jakie są zasady regularnego spożywania posiłków.

Z tekstu dowiesz się:

  • czy konieczne jest jedzenie 5 posiłków dziennie,
  • o jakich porach najlepiej jest spożywać posiłki,
  • jak najlepiej kontrolować liczbę posiłków i ich kaloryczność.

Jeśli pierwszy posiłek jadasz w południe, później w biegu wychodzisz na lunch, a wieczorem zasiadasz do prawdziwej biesiady, z pewnością mógłbyś wprowadzić pewne zmiany i dowiedzieć się, jak zacząć jeść zdrowo. Czy jednak musi to być 5 posiłków dziennie w odstępach 2-3 godzin? Sprawdź, jakie jest stanowisko dietetyków w kontekście regularnego jedzenia.

Regularne spożywanie posiłków – koniecznie 5 razy dziennie?

Na początek rozprawmy się z mitem, że najzdrowiej jest jeść 5 posiłków dziennie. Owszem, to zalecana liczba ze względu na to, że im częściej jesz, tym rzadziej jesteś głodny. Niewielkie porcje spożywane co 2-3 godziny utrzymują Cię w stanie sytości i zapobiegają nagłym spadkom poziomu cukru we krwi. Te z kolei objawiają się napadami wilczego głodu, które kończą się podjadaniem lub jedzeniem zbyt dużych porcji (a w konsekwencji –przybieraniem na wadze).

Jeśli jednak nieustanny głód nie jest Twoim problemem, to czy powinieneś zmuszać się do jedzenia dla… zdrowia i szczupłej sylwetki? Absolutnie nie! Jeśli nie jesteś w stanie zjeść więcej niż 3 posiłki dziennie, słuchaj swojego organizmu i poprzestań na takiej liczbie! Kluczowe w tym przypadku są dwie kwestie:

  • Zapewnienie odpowiedniej kaloryczności posiłków – bez względu na to, jak często jesz, musisz dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę kalorii. Jeśli Twoje zapotrzebowanie kaloryczne wynosi 1800 kcal, to zamiast 5 posiłków po (średnio) 360 kcal – zjedz ich 3 po 600 kcal. Jak się dowiedzieć, ile kalorii jeść dziennie? Wejdź na kalkulator diet NTFY, uzupełnij dane i gotowe!
  • Regularne jedzenie – w tej sprawie dietetycy są jednogłośni. Twój organizm przyzwyczaja się do pór posiłków i odpowiednio się do nich przygotowuje. Gdy jesz o stałych godzinach, organizm na bieżąco spala dostarczaną liczbę kalorii i nie musi odkładać tłuszczu w ramach rezerwy. Długotrwały głód to z kolei sygnał dla Twojego ciała, że musi oszczędzać energię i zachować jej część na później w postaci tkanki tłuszczowej. Regularne posiłki sprzyjają też profilaktyce cukrzycy, ponieważ utrzymują stały poziom cukru we krwi i niwelują ryzyko jego gwałtownych skoków.   

Regularne posiłki – o jakich porach dnia?

Jedzenie o odpowiednich godzinach pomaga kontrolować gospodarkę węglowodanową, a w konsekwencji zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób serca i nadwagi. Dlaczego godzina posiłku ma takie znaczenie? Okazuje się, że organizm w zależności od pory dnia ma niższą lub wyższą tolerancję na glukozę. Dlatego tak ważne jest nieprzejadanie się wieczorem (kiedy grożą Ci skoki poziomu cukru) i zachowanie ok. 12-godzinnego postu między kolacją a śniadaniem (aby przygotować organizm na węglowodanowy posiłek, który pomoże Ci się obudzić).

Posiłki powinno się spożywać od tzw. biologicznego poranka (ok. 8:00) do biologicznego wieczora (ok. 20:00). Zalecane pory dla konkretnych posiłków, w zależności od godziny pobudki i pójścia spać, to:

  • śniadanie – 6:00-10:00,
  • drugie śniadanie – 2-4 godziny po śniadaniu,
  • obiad – ok. 15:00,
  • podwieczorek – 2-4 godziny po obiedzie,
  • kolacja – 17:00-20:00, nie później niż 2-3 godziny przed snem.

Oczywiście jeśli zjadasz mniej niż 5 posiłków dziennie, zadbaj o regularne godziny swoich śniadań i obiadów (oraz kolacji, jeśli je jadasz).

Jak dbać o regularne jedzenie? Z dietami pudełkowymi NTFY!

Chociaż wprowadzenie zdrowego nawyku regularnego jedzenia wydaje się trudnym zadaniem, z pewnością warto poświęcić na to trochę czasu. Ale jeśli wizja gorączkowego kontrolowania pór posiłków z zegarkiem w ręku jest zbyt stresująca, mamy na to gotowe rozwiązanie – diety pudełkowe NTFY. W końcu poręczne posiłki gotowe do zjedzenia od razu lub po podgrzaniu z pewnością zaoszczędzą Ci mnóstwo czasu – jedyne, o czym musisz pamiętać, to o zjedzeniu ich!

Tylko u nas masz nieograniczone możliwości wyboru nie tylko dań, które trafią na Twój stół, lecz także liczby posiłków. Zamiast sugerowanych 5 dań wybierz 3, zgodnie z Twoim trybem życia. Pamiętaj jednak, by przy zamawianiu diety podać wyższą kaloryczność niż Twoje dzienne zapotrzebowanie. W ten sposób Twoje 3 posiłki będą bardziej treściwe niż te same dania w zestawie złożonym z 5 posiłków. Co więcej, z NTFY nie musisz decydować się wyłącznie na jedną dietę. Oferujemy Ci aż 3 pakiety diet (Basic, Plus i Super+), w których codziennie masz do dyspozycji 15, 20 lub 25 różnych dań do wyboru. Przy takim wachlarzu opcji nie da się nudzić – całkiem prawdopodobne, że wyrobienie w sobie nawyku regularnego jedzenia okaże się Twoim najprzyjemniejszym i najłatwiej zrealizowanym celem.

Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
kobieta na diecie 1500 kcal Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020
Mężczyzna je przed treningiem na siłowni Food

Co jeść przed treningiem, aby nie czuć się ociężałym? Wybierz swój posiłek!

Zastanawiasz się, co jeść przed treningiem na masę, a co na redukcji? Na pewno wielokrotnie słyszałeś, że dieta stanowi 80% sukcesu – pozostałe 20% to trening. Jak jednak połączyć jedno z drugim tak, żeby mieć zadowalające efekty? Co zjeść przed treningiem, żeby mieć dużo siły i energii, bez uczucia ciężkości w żołądku?

12.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
ChorzówGnieznoInowrocławKoszalinŁódźMysłowicePłockPoznańSkierniewiceWałbrzych

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.