Nadmiar kilogramów to problem, który spędza sen z powiek wielu z nas. Niestety, nadwaga i otyłość coraz częściej dotykają osób w każdym wieku. Nadwaga nie jest wyłącznie problemem wizualnym – nadmiar kilogramów wiąże się z rozwojem licznych chorób, takich jak insulinooporność, cukrzyca czy choroby sercowo-naczyniowe. W jaki sposób sprawdzić, czy nasza masa ciała jest w normie? Czy wskaźnik BMI to parametr, którym warto się sugerować? Jak wyliczyć BMI? Sprawdź to razem z ekspertami z NTFY!

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest BMI,
  • BMI – jak obliczyć wskaźnik,
  • w jaki sposób catering dietetyczny pomoże Ci osiągnąć idealną masę ciała.

Nieprawidłowa dieta, nadmiar kalorii i jedzenie przetworzonej żywności powodują, że borykamy się z nadmiarem kilogramów. W parze z otyłością idą liczne choroby metaboliczne oraz choroby serca. W jaki sposób sprawdzić, czy problem dotyczy również Ciebie?

Prawidłowe BMI – czym jest?

BMI (ang. body mass index) to wskaźnik masy ciała, który określa stosunek masy ciała do wzrostu. Dzięki niemu możesz sprawdzić, czy Twoja masa ciała jest w normie, czy jednak cierpisz na niedowagę, nadwagę lub otyłość.

Wskaźnik BMI nie jest idealnym narzędziem, ponieważ nie bierze pod uwagę takich czynników jak masa mięśniowa czy rzeczywista zawartość tkanki tłuszczowej.

Warto więc zapamiętać, że idealna waga po prostu nie istnieje! Dwie różne osoby o tym samym wzroście i wadze mogą wyglądać zupełnie inaczej. Wynika to z różnej zawartości tkanki mięśniowej, poziomu tkanki tłuszczowej, otłuszczenia organów wewnętrznych oraz budowy ciała. W przypadku osób, które intensywnie trenują, wskaźnik BMI może być nieco zakłamany, ponieważ mięśnie ważą więcej niż tłuszcz

Mimo to wartość BMI pozwala zidentyfikować potencjalne problemy z nadwagą u wielu osób i rozpoznać problem na tyle wcześnie, tak, aby nie doprowadzić do otyłości czy rozwoju innych chorób.

Jak obliczyć BMI – wzór

Aby wyliczyć swój wskaźnik BMI, musisz się zważyć i zmierzyć, a następnie podstawić uzyskane dane pod poniższy wzór:

BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m) × wzrost (m)

(masa ciała podana w kilogramach podzielona na wzrost pomnożony do kwadratu podany w metrach)

Gotowe! Znasz swój wskaźnik masy ciała! No dobrze, ale co zrobić z tą wiedzą? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przygotowała skalę, która pozwala przyporządkować wyliczony wskaźnik BMI do konkretnego zakresu:  

  • <18,5 – niedowaga,
  • 18,5-24,9 – prawidłowa masa ciała,
  • 25,0-29,9 – nadwaga,
  • 30,0-34,9 – otyłość I stopnia,
  • 35,0-39,9 – otyłość II stopnia,
  • ≥ 40,0 – otyłość III stopnia.

Wiedząc, w której z kategorii BMI się mieścisz, możesz zacząć modyfikować swoją dietę tak, aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Redukcja, budowanie masy mięśniowej, a może utrzymanie aktualniej masy ciała?

Jeżeli nie wiesz, ile kalorii powinieneś przyjmować, aby zrzucić zbędne kilogramy, nabrać masy mięśniowej lub utrzymać masę ciała, nasz kalkulator diet przyjdzie Ci z pomocą!

BMI – normy a właściwy sposób odżywiania

Jeśli Twój wskaźnik BMI sugeruje, że najwyższy czas, żeby zadbać o swoją dietę i treningi, ale nie do końca wiesz, jak się do tego zabrać, spróbuj skorzystać z diety pudełkowej.

Diety od Nice To Fit You pomogą Ci się rozprawić z nadmiarem kilogramów raz na zawsze!

W NTFY wszystkie posiłki są komponowane przez zespół dietetyków, tak abyś osiągnął swój cel, jedząc smacznie, zdrowo i zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem kalorycznym. Decydując się na konkretną dietę w NTFY, podajesz nam swoje zapotrzebowanie kaloryczne, cel żywieniowy, a także określasz dietę, która wydaje Ci się najbardziej zbliżona do Twoich potrzeb i preferencji. Nie musisz jednak być uwiązany do jednej opcji przez cały okres trwania diety – w swoim panelu klienta możesz do woli lawirować między różnymi jadłospisami.

Zapomnij o nudnych sałatkach i tęsknocie za pizzą – wylicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne zgodne z Twoim wskaźnikiem BMI i ciesz się dietą dostosowaną do Twoich upodobań. Skorzystaj z oferty NTFY i ciesz się piękną sylwetką!