• data 07.06.2022
  • 7 min czytania
  • Ocena 5.00

Czym powinny wyróżniać się obiady na upały i jak nawodnić organizm latem?

Zbliżająca się fala letnich upałów każdemu daje się we znaki. Aby uniknąć negatywnych oznak przegrzania, warto zadbać o odpowiednią dietę na lato. W jaki sposób powinniśmy się odżywiać, kiedy za oknem jest gorąco i jak nawodnić organizm?

Poradnik nawadniajacy obiad na lato zdrowie nawodnienie

Dieta na lato – co jeść i pić w czasie upałów?

Zbliżająca się fala letnich upałów każdemu daje się we znaki. Aby uniknąć negatywnych oznak przegrzania, warto zadbać o odpowiednią dietę na lato. W jaki sposób powinniśmy się odżywiać, kiedy za oknem jest gorąco i jak nawodnić organizm?

Obiad na upały – dlaczego powinien być inny niż zimą?

Przebywanie na zewnątrz, kiedy termometry pokazują 30 i więcej kresek naraża Twój organizm na skutki związane z nadmiernym przegrzaniem organizmu (tzw. hipertermia). Nie ma ona nic wspólnego z przyjemnym opalaniem się w promieniach słońca i jest potencjalnie niebezpieczna dla zdrowia, a nawet życia. Jak rozpoznać przegrzanie organizmu?

  • odwodnienie

Poza tak oczywistymi objawami, jak uczucie pragnienia, czy ciemniejszy niż zwykle kolor moczu, odwodnienie skutkuje zaburzeniami równowagi i koncentracji, bólem głowy, wzrostem poziomu kortyzolu, czy spadkiem wydolności fizycznej. Jeżeli chcesz go uniknąć, zadbaj, aby obiad na upały był lekki i dostarczał organizmowi dużej ilości świeżych, orzeźwiających składników jak warzywa i owoce. Mają w sobie dużo wody!

  • brak apetytu

Z pewnością zauważyłeś, że w upalne dni jesz znacznie mniej chętnie niż zimą. Wynika to ze zwiększonej ilości krwi przepływającej przez naczynia krwionośne w skórze i zmniejszenia jej przepływu w układzie pokarmowym.  W ten sposób następuje szybsze odparowanie ciepła ciepła na zewnątrz. Niestety unikając jedzenia możesz doprowadzić do niedoboru makroskładników i elektrolitów. Przygotowując obiad na upały, staraj się spożywać potrawy, które nie obciążą niepotrzebnie przewodu pokarmowego – jedz zupy, pij smoothies i spożywaj płynny nabiał. W ten sposób dbasz o odpowiednią gęstość energetyczną posiłków.

Pamiętaj, że kiedy czujesz pragnienie lub mdłości na widok jedzenia, na ogół jest za późno i doszło już do przegrzania organizmu. Dlatego obiad na upały planuj z wyprzedzeniem i kontroluj stan nawodnienia.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Dla kobiet

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły

Jak nawodnić organizm latem?

O to, jak nawodnić organizm podczas upałów, powinniśmy martwić się wszyscy. Niewystarczające spożycie płynów dotyka jednak w największym stopniu osoby młode oraz te w podeszłym wieku. Dlatego to one powinny w szczególności pamiętać o prawidłowym ułożeniu diety.

Na pytanie „jak nawodnić organizm?” większość z nas intuicyjnie odpowiada – pijąc wodę! Warto jednak pamiętać, że sama woda nie niesie ze sobą żadnej wartości energetycznej i nie jest w stanie zastąpić Ci pełnowartościowego posiłku. Na szczęście są na to sposoby:

  • jedz warzywa, które pomagają uregulować nawodnienie. Doskonale sprawdzą się ogórki, pomidory, czy papryka;
  • Zamień przesłodzone desery na pyszne i orzeźwiające owoce w dowolnej postaci – najwięcej wody zawierają arbuzy, melony, ananasy i jabłka. Przy okazji pomogą wyrównać gospodarkę elektrolitową i zawierają przeciwutleniacze;
  • unikaj napojów o działaniu diuretycznym – alkohol, a nawet mocna kawa i herbata wspierają odwodnienie;
  • nie spożywaj ciężkich i tłustych potraw – obciążają one układ pokarmowy i długo się wchłaniają;
  • Posiłki bogate w białko jedz rano lub wieczorem – proteiny wyróżniają się silną termogenezą poposiłkową;
  • postaw na spersonalizowaną dietę pudełkową – dobierz kaloryczność diety i poszczególne posiłki tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i ograniczeniom.

Osoby trenujące na wolnym powietrzu (np. biegacze, kolarze, triathloniści) powinni uwzględnić w swoim odżywianiu dodatkową porcję wody (nawet 800 ml na godzinę wysiłku), a także żele lub batony (bez kofeiny!). Dodatkowy zastrzyk energii pomoże zachować skupienie podczas ćwiczeń i oszczędzi glikogen mięśniowy. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się także tabletki z solą i elektrolitami.

Najprostszym sposobem na nawodnienie jest obserwacja dłoni. Jeżeli Twoje palce puchną, oznacza to, że organizm otrzymuje jej za mało i chroni te zasoby, którymi dysponuje.

Jak powinna wyglądać dieta na lato?

W Nice To Fit You chcemy być z Tobą przez cały rok, dlatego przygotowaliśmy specjalne diety na lato. Bez względu na to, czy wybierasz menu dla aktywnych ProActive, czy wolisz klasyczne posiłki Daily, możesz liczyć na lekkie, ale sycące dania. Mamy dla Ciebie konkretne przykłady:

  • Wieloowocowe smoothie z jabłek, truskawek, bananów i orzeźwiającej mięty – dostępne w diecie LG&DF;
  • Lekka Fit tarta mars od MrFit trenera – dostępna w diecie ProActive;
  • Sycący łosoś z pomidorowym pesto, ryż jaśminowy, sałatka z rukolą i sosem winegret – dostępny w diecie LG&DF;
  • Malinowy jogurt z płatkami migdałów i herbatnikową kruszonką – dostępny w diecie Classic;
  • Pizza ze szparagami, cukinią i ricottą – dostępna w diecie Foodie.

Każda z naszych kompozycji została zaprojektowana przez wykwalifikowanych dietetyków i przygotowana przez sztab doświadczonych kucharzy wyłącznie ze świeżych składników.

Brzmi pysznie? To tylko kilka propozycji naszej diety na lato! Oferujemy Ci 7 różnych menu i aż 35 posiłków do wyboru każdego dnia. Posiłki serwujemy w jednej z kilku gramatur – od S do XL w zależności od Twojego zapotrzebowania energetycznego. Sam wybierasz, kiedy potrzebujesz dodatkowej energii, a kiedy chcesz się ograniczać.

Przekonaj się, że dieta na lato to znacznie więcej niż tylko świeże owoce i nie rezygnuj z potraw, które kochasz. Jedz je nadal, ale w wersji na upały.

Nice To Fit You – dieta, z którą wszystko można

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Glow Up

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 76,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Super 50 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 86,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Bibliografia:

    https://dietetycy.org.pl/co-jesc-w-upaly/

    https://dietetycy.org.pl/jedzenie-na-upaly/

    https://www.healthline.com/health/beat-the-heat#what-to-eat

    https://dietetycy.org.pl/zaburzenia-elektrolitowe/

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: