Większość z nas na myśl o imbirze od razu widzi go w rozgrzewającej herbacie popijanej w czasie choroby, bądź jako dodatek do sushi, gdzie występuje w zamarynowanej wersji. Jednak imbir to nie tylko pyszny dodatek do wielu potraw, ma też wiele zalet zdrowotnych i powinien być elementem codziennej diety.

Zawiera gingerol, substancję o silnych właściwościach leczniczych oraz ma unikalny zapach i smak pochodzący z naturalnych olejków. Jest blisko spokrewniony z kurkumą, kardamonem i galangalem. Imbir najczęściej stosowany jest podczas gotowania, jako świeży, suszony lub sproszkowany, ale czasem znajdziesz go również w kosmetykach. Dlaczego warto włączyć go do diety?

1. Łagodzi nudności i dba o jamę ustną

Imbir może pomóc na poranne mdłości, jest też zalecany dla kobiet w ciąży i równie świetnie sprawdzi się w walce z chorobą lokomocyjną. „W randomizowanym badaniu klinicznym uczestnicy, którym podano imbir, stwierdzili, że jest on równie skuteczny jak leki przeciw nudnościom” – mówi Maya Feller, dietetyk specjalizująca się w zdrowym żywieniu zapobiegającym chorobom przewlekłym. Wystarczy przyrządzić z niego najprostszy napar, a niestrawność i bóle brzucha zostaną złagodzone. Ponadto odkażające i odświeżające działanie imbiru zadba o miły zapach w ustach i zmniejszy infekcje.

2. Wspomaga trawienie

Imbir może pomóc złagodzić problemy trawienne. Wspomaga przewód pokarmowy pobudzając jelita i stymulując rozpad cząstek pokarmów. Ta aktywność pomaga w transporcie żywności i innych substancji z jelit. W ten sposób zmniejsza się szansa na wystąpienie niestrawności i bólów brzucha, a tłuszcze są szybciej metabolizowane.

3. Łagodzi ból mięśni, zwiększa odporność

Imbir ma również właściwości przeciwzapalne, dzięki czemu pomaga w walce z przeziębieniem i może zmniejszać ból mięśni. Obniża stężenie glukozy we krwi, co oznacza, że może odgrywać dużą rolę w łagodzeniu powikłań cukrzycy i zmniejszyć ryzyko wystąpienie chorób serca. Jest szczególnie wskazany dla osób, które regularnie ćwiczą bądź wykonują wzmożone aktywności fizyczne. Może również skutecznie obniżać poziom cholesterolu LDL i redukować utlenianie, zwiększając w ten sposób odporność.

4. Pod każdą postacią da ci zdrowotne korzyści

Bez znaczenia czy lubisz dodawać spore ilości imbiru podczas gotowania azjatyckich potraw, czy wystarcza ci kubek herbaty imbirowej, okazuje się, że każda postać, pod którą będziesz go używać ma korzyści zdrowotne. Marynowany ma dodatkową zaletę – jest bogaty w probiotyki. Jednak kupując imbir w słoiczku, zwróć uwagę na listę składników i zweryfikuj czy nie ma tam zbyt dużo niepotrzebnie dodanych cukrów i sodu. Mimo, że sól jest niezbędnym składnikiem marynowanego imbiru, to zwróć uwagę na jej ilość oraz na sztuczne konserwanty i barwniki. Natomiast kandyzowany będzie świetny do ssania dla osób, które miewają rozstroje żołądka, ale tu również należy wybierać tylko ten z niewielką ilością cukru.

imbir w kuchni

5. Nieekologiczny też ma masę właściwości

Jeśli w swojej diecie stawiasz na organiczne produkty, a imbir nie będzie szalenie drogi, wybierz ekologiczny. Jednakże, jego dobre oczyszczenie, umycie i obranie ze skórki w zupełności wystarczy by móc cieszyć się z jego zdrowotnych właściwości.

6. Wszechstronny w kuchni

Dzięki temu, że imbir występuje w tak wielu formach – od sproszkowanego do marynowanego – to poza wrzucaniem go do herbaty z łatwością możesz użyć go też na wiele innych sposobów. Od zup, mięs i potraw z ryb po warzywa z grilla, marynaty, a także sałatki i dipy, które dzięki jego dodatkowi na pewno szybko nabiorą orientalnego smaku. Możesz również postawić na słodkości i dodać imbir do maślanych ciasteczek, bułeczek czy zdrowych, zbożowych batoników. Pole do popisu jest spore!

7. Wpływa na funkcje mózgu i chroni przed chorobą Alzheimera

Stres oksydacyjny i przewlekłe stany zapalne mogą przyspieszyć proces starzenia. Uważa się, że należą one do głównych czynników wywołujących chorobę Alzheimera i związany z wiekiem spadek funkcji poznawczych. Niektóre badania sugerują, że przeciwutleniacze i związki bioaktywne występujące w imbirze mogą hamować reakcje zapalne zachodzące w mózgu. W badaniu przeprowadzonym na 60 kobietach w średnim wieku wykazano, że ekstrakt z imbiru poprawia czas reakcji i pamięć roboczą.

Jak widzisz, imbir to prawdziwe bogactwo wartości odżywczych! W dodatku jest powszechnie dostępny, niedrogi i dobrze podkręca smak potraw. W sezonie przeziębień musisz mieć go w swojej kuchni!