ucztowanie

W okresie Bożego Narodzenia mało kto liczy kalorie. Konsekwencje całkowitego luzu w kwestii tego, co i w jakich ilościach jesz, mogą się jednak okazać bardzo nieprzyjemne. Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci przetrwać świąteczne ucztowanie, uchronią przed uczuciem ciężkości po jedzeniu i będą odpowiedzią na pytanie, jak nie przytyć w Święta.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak w Święta jeść z umiarem,
  • jak ograniczyć podjadanie między świątecznymi posiłkami,
  • które zdrowe nawyki żywieniowe warto wprowadzić podczas Świąt,
  • jakie aktywności sprawią, że nie przytyjesz przez Święta.

Czas Świąt zwykle kojarzy się z rodzinnymi spotkaniami, rozmowami przy choince i wzajemną wymianą prezentów. Ich nieodłącznym elementem jest również jedzenie i to zupełnie inne, niż dyktowałyby nam diety, które stosujemy na co dzień. W trakcie Bożego Narodzenia często jemy potrawy przygotowywane tylko w tym okresie, a całoroczna tęsknota za ulubionym smakiem zwykle powoduje zwiększony apetyt.

Jak nie przytyć w Święta – jedz z umiarem

Podczas Świąt jedzenie otacza nas z każdej strony. Spędzanie większości czasu przy suto zastawionych stołach jest tradycją kultywowaną nie tylko w Polsce, ale też na całym świecie. Niektórzy skrupulatnie sprawdzają, jak nie utyć w Święta, i stosują przedświąteczne głodówki, by podczas Bożego Narodzenia nie musieć się ograniczać. Jest to jednak jeden z podstawowych błędów sprzyjających późniejszemu przejadaniu się. Pusty żołądek w połączeniu z ogromnym apetytem na pierogi babci czy makowiec mamy to prosty przepis na zjedzenie ogromnych porcji. Może to później skutkować bólem brzucha, zgagą i uczuciem ciężkości. Wszyscy doskonale znamy tradycję próbowania wszystkich dwunastu potraw z wigilijnego stołu. Duże porcje różnych dań, spożyte często w godzinach wieczornych, stanowią niemałe wyzwanie dla naszych żołądków. Kluczowy w tej sytuacji jest umiar. Użyj więc mniejszych talerzy, na które nałożymy skromniejsze porcje, a po jedzeniu na pewno poczujesz się lepiej.

Jak nie przytyć w Święta – podjadaniu mówimy NIE

Podczas Świąt, zwłaszcza jeśli uczestniczysz w kulinarnych przygotowaniach, jesteś szczególnie narażony na podjadanie. Całe godziny spędzone w kuchni lub przy suto zastawionym stole sprawiają, że niekiedy zupełnie nieświadomie podjadasz. Kawałek sernika zjedzony na stojąco teoretycznie nie powinien wyrządzić Ci krzywdy, ale jeśli dodasz do tego:

  • kilka łyżek farszu do uszek (przecież trzeba spróbować!),
  • domowe pierniczki (przecież leżą na stole i trudno się powstrzymać!),
  • czy trochę sałatki jarzynowej doprawionej majonezem (przecież tego nie je się na co dzień!),

to może się okazać, że samym podjadaniem, przekroczysz dzienne zapotrzebowanie na kalorie nawet o tym nie wiedząc. Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia, kiedy wokół tyle pokus?

Warto więc skupiać się na tym, co jesz, i decydować się na jedzenie tylko wtedy, kiedy jesteś głodny. Spożycie od trzech do pięciu posiłków o odpowiedniej dla nas wielkości będzie dużo zdrowsze niż całodzienne jedzenie po trochu. Nie obawiaj się również odmawiać, jeśli nie masz ochoty na kolejną porcję.

Jak nie przytyć w Święta – nie zapominaj o zdrowych nawykach i zdrowym rozsądku

Święta Bożego Narodzenia są tylko raz w roku, dlatego w tym czasie warto podchodzić do swojego sposobu żywienia z wyrozumiałością. Jeśli na co dzień jesz zdrowo i zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem kalorycznym (ustalonym na przykład za pomocą kalkulatora diet), nie oznacza to, że w trakcie dwóch dni świątecznego ucztowania zaprzepaścisz wszystkie efekty. Zarówno jedzenie bez umiaru, jak i nadmierne restrykcje nie są dobrą odpowiedzią na pytanie jak nie przytyć przez Święta. Ale za to może warto obok klasycznej sałatki jarzynowej postawić taką, która będzie zawierała lekki dressing i świeże warzywa? A nieopodal kilku rodzajów ciast umieścić również kojarzone z tym okresem niskokaloryczne cytrusy. Odważniejsi mogą przygotować pierogi z mąki pełnoziarnistej albo, oprócz farszu z kapusty i grzybów, przygotować wersję z twarogu i kaszy. Sosy majonezowe odchudzisz dodatkiem jogurtu, a zupę grzybową możesz zabielić mlekiem, a nie tłustą śmietanką. Drobne zmiany na talerzu nie sprawią, że odczujesz zmianę w świątecznym menu.

Jak nie przytyć w Święta – spędzaj czas aktywnie

Czas pomiędzy posiłkami warto zagospodarować na różne aktywności. Wysiłek fizyczny może być wspaniałą formą spędzenia czasu z rodziną. Dodatkowo na pewno pomoże wszystkim pokonać uczucie ciężkości po ucztowaniu. Będzie też dużą pomocą, jeśli zastanawiasz się jak nie przytyć przez Święta. Zdecyduj się na taki rodzaj aktywności, który sprawia Ci przyjemność – możemy się wybrać na lodowisko czy na długi spacer lub siłownię plenerową. Gdy przebywamy w zaśnieżonym miejscu, nawet zabawa śnieżkami wspólnie z młodszymi członkami rodziny może być świetnym rodzajem aktywności. Wybierzmy to, co sprawi wszystkim najwięcej radości!

Święta bez uczucia przejedzenia są możliwe, a do tego… bardzo przyjemne! Warto więc powyższe porady stosować nie tylko w Boże Narodzenie, ale też przez cały rok.

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
ChodzieżChorzówŁódźMysłowicePiotrków TrybunalskiSkierniewiceSłupskWałbrzychWrocławZabrze

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.