Grupa znajomych ma ochotę na słodycze i je ciasto.

Są miłym zakończeniem trudnego dnia, pomagają zagłuszyć smutki, gdy zdarzy się coś przykrego, i poprawiają humor. Czy słodycze odgrywają w Twoim życiu podobną rolę? Jeśli tak, to przybij piątkę zdecydowanej większości społeczeństwa. Ale ten medal ma też drugą stronę: według badań słodycze i biały cukier uzależniają silniej niż wiele używek! Jak nie jeść słodyczy, kiedy tak wspaniale podnoszą na duchu? Spokojnie, podpowiemy Ci, co zrobić, żeby nie jeść słodyczy – tych niezdrowych.

Z tekstu dowiesz się:

  • skąd bierze się uzależnienie od słodyczy i na czym ono polega,
  • jak oduczyć się jedzenia słodyczy,
  • czym zastąpić słodycze.

Tak naprawdę dobrze by było zastanowić się nie nad tym, jak rzucić słodycze, ale jak odzwyczaić się od słodyczy. Stopniowe odzwyczajanie się sprawi, że w końcu przejdzie Ci ochota na słodycze i po prostu ograniczysz wszelkie niezdrowe słodkości. Zastosuj w tym celu metodę małych kroków – najpierw odzwyczajenie się, potem całkowita rezygnacja. Aby Ci w tym pomóc, zaczniemy od kilku słów wprowadzenia na temat tego, czym jest uzależnienie od cukru. Następnie nauczymy Cię świadomego rezygnowania z niezdrowych słodyczy i diety bogatej w słodkie przekąski.

Uzależnienie od słodyczy i białego cukru – co robi z organizmem człowieka?

Według Richarda Jacoby’ego oraz Raquel Baldelomar – autorów książki Cukier – cichy zabójca. Jak pozbyć się uzależnienia od największej trucizny naszych czasów – biały cukier działa na mózg człowieka podobnie jak silne używki. Po zjedzeniu czegoś słodkiego z pewnością odczuwasz przyjemność, bo tym samym pobudziłeś organizm do wytwarzania dopaminy, endorfin i serotoniny. Być może to właśnie dlatego, żeby szybko i skutecznie poprawić nastrój małych pacjentów, dzieciaki w nagrodę za opanowanie podczas zabiegów dostają lizaki. Takie postępowanie uczy jednak, że słodycze to nagroda, w której nie dostrzega się zagrożenia. Aż do momentu, kiedy okazuje się, że uzależnienie od słodyczy staje się silniejsze od Ciebie, a Ty już nie masz pomysłu, jak skutecznie ograniczyć je w swojej codziennej diecie.

Może się wydawać, że podjadanie tu kostki czekolady, tam słonego paluszka i zapijanie ich słodkim sokiem to nic złego. Ale właśnie tam (tak, w słonych przekąskach też!) czai się nadprogramowa porcja cukru. Z kolei nadmiar rafinowanego cukru często prowadzi do:

  • insulinooporności,
  • cukrzycy typu II,
  • nawracających stanów zapalnych,
  • zakwaszenia organizmu,
  • szybszego starzenia się (najbardziej widać to po skórze),
  • próchnicy,
  • miażdżycy.

Czy ogarnęło Cię teraz lekkie przerażenie? W takim razie jesteś na dobrej drodze do tego, jak odstawić słodycze. Brawo! Teraz dowiedz się, jak odzwyczaić się od słodyczy.

Jak przestać jeść słodycze – krok po kroku

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy krótką listę odpowiedzi na pytanie, jak odzwyczaić się od słodyczy. Korzystaj z niej zawsze, kiedy najdzie Cię zwątpienie w swoje siły czy po prostu zwykła ochota na słodycze.

  1. Zrezygnuj ze wszystkich przemysłowych słodkości

Najlepiej pozbądź się ich z domu. Wtedy po prostu nie będziesz mieć po co sięgać!

  1. Zamień słodkie soki i napoje na wodę

To zdecydowanie lepszy pomysł na gaszenie pragnienia i ograniczenie cukru.

  1. Przestań słodzić kawę i herbatę

Wielu uważa, że cukier w tych napojach to profanacja. Cóż – trudno obiektywnie to ocenić, ale po prostu warto przestać je dosładzać.

  1. Sięgaj po zdrowe zamienniki deserów

I nie mówimy tu tylko o paskach marchewki czy papryki czekających w lodówce na tak zwaną czarną godzinę. Proteinowe desery i słodkie przekąski fit też świetnie się tu sprawdzą. 

Potem wystarczy już tylko wytrzymać w tych postanowieniach minimum 21 dni, bo tak naprawdę tyle potrzebuje Twój mózg, by zapamiętać i wyrobić w sobie jakiś nawyk. Nie odstawiaj jednak cukru z dnia na dzień, tylko powoli zmniejszaj jego ilość, między innymi dzięki licznym zamiennikom, zdrowym przekąskom i deserom proteinowym. W ten sposób łatwiej będzie Ci wytrwać w postanowieniu dotyczącym ograniczenia ilości cukru w diecie.

Czym zastąpić słodycze w codziennej diecie – przykłady z diety Less Carb

Uzależniasz się od cukru, bo podjadasz. Podjadasz, bo Twoje codzienne posiłki są zupełnie przypadkowe. Twoje menu jest nieprzemyślane, bo nie masz czasu, by je zaplanować, i często też po prostu nie wiesz, co jeść na diecie i jak pokryć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne (w ustaleniu tego ostatniego pomoże Ci nasz kalkulator diet). A skoro nie masz ani czasu, ani wystarczającej wiedzy dietetycznej, to warto spojrzeć w stronę cateringów dietetycznych przychylniejszym okiem. W ten sposób zobaczysz, jak może wyglądać racjonalne jedzenie – bez konieczności rezygnowania z pysznych posiłków.

Poza nawykami, o których była mowa powyżej, pomoże Ci w tym także dieta białkowo-tłuszczowa, czyli ta, w której węglowodany znajdują się dopiero na ostatnim miejscu na podium. U nas znajdziesz ją pod nazwą Less Carb. Wiele osób może ją  po prostu uznać za dietę typowo redukcyjną, i będą mieć rację! Przy takim rozkładzie makroskładników ćwiczenia będą bowiem szły jak marzenie, a niechciane kilogramy znikną w mgnieniu oka. Oczywiście aż chce się mieć tylko takie efekty uboczne, ale Twój cel będzie inny – wyeliminowanie cukru z diety. Dieta Less Carb na pewno Ci w tym pomoże.

Wiesz, co jest w tym najpiękniejsze? Dieta o niższej zawartości węglowodanów pomoże Ci ograniczyć słodycze, ale to nie znaczy, że będziesz musiał zrezygnować ze słodkich deserów. Po prostu zastąpisz je ich zdrowymi odpowiednikami. W menu od MrFit-trenera znajdziesz takie propozycje, jak:

  • fit banoffee pie z karmelem z daktyli i kremem proteinowym,
  • fit sernik brownie,
  • ciasto czekoladowo-orzechowe z kaszą jaglaną.

Brzmi słodko, ale jest zdrowo. Jeśli wciąż zastanawiasz się, co zrobić, żeby nie jeść słodyczy, to jest nasza odpowiedź. Ma kształt ciasta i nieziemski smak deserów proteinowych.

To jak, jesteś gotów, by odstawić słodycze i doświadczyć nowej jakości żywienia i życia? Trzymamy kciuki!

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BrzegCzęstochowaElblągGorzów WielkopolskiKielceMurowana GoślinaOpoleRawa MazowieckaŚwidnicaTrzcianka

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.