Produkty bogate w tłuszcze nienasycone

Tłuszcze, tak samo jak białka czy węglowodany, są ważnym składnikiem diety. Ze względu na skojarzenia, że przez ich jedzenie przybieramy na wadze, obrosły jednak złą sławą. Prawda jest taka, że niektóre z nich w nadmiarze są szkodliwe – jednak nie wszystkie. Czy wiesz, które produkty bogate w tłuszcze warto jeść, a których lepiej unikać? Rozwiewamy wątpliwości!

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie działanie mają tłuszcze nienasycone i nasycone,
  • które produkty spożywcze są źródłem zdrowych tłuszczów,
  • jak dbamy o odpowiednią ilość produktów bogatych w tłuszcze w naszych dietach.

Tłuszcze to źródło energii, które jest niezbędne do życia, zwłaszcza jeśli intensywnie ćwiczysz lub wykonujesz ciężką pracę fizyczną. Ułatwiają też wchłanianie składników takich jak witaminy A, D, E i K. Jednak dla Twojego zdrowia to nie wszystko jedno, które produkty spożywcze z zawartością tłuszczu wybierzesz! Nasz catering dietetyczny zapewni Ci te, których potrzebujesz, w odpowiednich ilościach. Nic prostszego!

Tłuszcze nienasycone i nasycone – które są dobre dla zdrowia?

Chociaż z naszymi dietami masz pewność, że przyjmujesz odpowiednią dawkę zdrowych tłuszczów, dietetycy przygotowali dla Ciebie kilka słów o tym, które i dlaczego warto jeść. W końcu wiedzy o tym, co masz na talerzu (albo w pudełku) i dlaczego akurat to, nigdy dość!

Niezdrowe, czyli nasycone kwasy tłuszczowe mają stałą konsystencję i znajdują się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak na przykład czerwone mięso, tłusty nabiał, smalec i masło. Pamiętaj, że szkodzi Ci spożywanie ich w nadmiarze – warto więc je ograniczać, ale niekoniecznie całkowicie wyrzucać z codziennego jadłospisu.

W pełni potrzebnymi Twojemu organizmowi odmianami są natomiast kwasy tłuszczowe jednonienasycone oraz wielonienasycone. Między innymi one przydadzą Ci się, jeśli się zastanawiasz, co jeść, żeby przytyć zdrowo. Takie tłuszcze pochodzą głównie ze źródeł roślinnych i są odpowiedzialne za następujące zadania:

  • tłuszcze jednonienasycone – sprzyjają utrzymaniu właściwych proporcji cholesterolu we krwi,
  • tłuszcze wielonienasycone – dzielą się na nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3 oraz omega-6. Pierwsze z wymienionych zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, działają przeciwzapalnie, korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, zmniejszają stężenie triglicerydów we krwi oraz ograniczają ryzyko depresji. Omega-6 natomiast wspierają odporność, usprawniają pracę układu nerwowego, stanowią barierę ochronną przed rozwojem stanów zapalnych i biorą udział w prawidłowej pracy układu pokarmowego, serca i nerek.

Stosunek kwasów omega-3 do omega- 6 w diecie powinien wynosić 1:5. To bardzo ważne ze względu na zachowanie obu grup składników podczas przemian metabolicznych. Gdy w organizmie znajdzie się za dużo omega-6, to korzystne działanie omega-3 będzie zakłócone.

Tłuszcze nienasycone – produkty, które je zawierają

Wiesz już sporo o działaniu zdrowych tłuszczów. Czas dowiedzieć się, co jeść, aby ich sobie dostarczać! Poznaj popularne produkty bogate w cenne kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone.

  • Tłuste ryby morskie, np. śledź, łosoś, makrela czy tuńczyk. Są świetnym źródłem kwasów omega-3. Warto je jeść nawet 2-3 razy w tygodniu.
  • Oliwa z oliwek – niezastąpiona w kuchni, dostarcza wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-6. Jej korzystny wpływ na zdrowie wynika z zawartości kwasu oleinowego oraz antyoksydantów, które chronią Twój organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.
  • Orzechy, np. laskowe, włoskie, makadamia – oprócz dobrych tłuszczów zawierają także białko, błonnik, witaminę E, witaminy z grupy B oraz wiele ważnych składników mineralnych (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód). Dlatego sprawdzą się jako zdrowa alternatywa dla chipsów czy ciasteczek.
  • Pestki i nasiona, np. słonecznika, dyni, sezam – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, ale także białko, witaminy, składniki mineralne i błonnik. Idealnie nadają się m.in. jako dodatek do sałatki.
  • Awokado – zawiera dużą ilość zdrowych tłuszczów, w tym omega-3 i dobroczynny kwas oleinowy. Do tego jest dobrym źródłem potasu, fosforu, żelaza i witaminy E.
  • Len, np. w postaci oleju z nasion lub siemienia lnianego – zawiera jednonienasycone tłuszcze, a także omega-3. Sprawdzi się jako dodatek do wielu potraw.
  • Warzywa, takie jak szpinak, jarmuż, brukselka oraz rośliny strączkowe (szczególnie soja) – są dobrym źródłem tłuszczów, a także białka, dlatego są często spotykane w diecie wege.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe w naszych dietach

Classic, Veggy, Less Carb, Gluten & Dairy Free, Foodie – nieważne, którą wersję wybierzesz po obliczeniu zapotrzebowania kalorycznego za pomocą kalkulatora diet. Nasi dietetycy zadbają o to, żeby w Twoim jadłospisie znalazły się odpowiednie ilości tłuszczów jednonienasyconych oraz wielonienasyconych w produktach dopasowanych do specyfiki wybranej przez Ciebie diety. Dbamy też o to, aby posiłki były zróżnicowane i sezonowe – nie obawiaj się więc, że na przykład na diecie Veggy będziesz musiał jeść soję 3 razy w tygodniu! A jeśli będziesz mieć ochotę na posiłek z innej diety, łatwo zmodyfikujesz swój jadłospis w panelu klienta.

Jedna z naszych diet zawiera posiłki o zwiększonej zawartości tłuszczów różnych rodzajów w odpowiednich ilościach. To Less Carb, stworzona dla tych, którzy preferują mniej węgli, a więcej białka i właśnie tłuszczów. Spodoba Ci się, jeśli jesteś aktywny fizycznie i lubisz mięso. Dieta ta jest ułożona we współpracy z trenerem. Nawet desery są tu proteinowe!

Wybierz dietę dla siebie i nie przejmuj się tym, czy dostarczasz sobie odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów. W końcu nasi dietetycy i kucharze zrobią to za Ciebie!

Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
kobieta na diecie 1500 kcal Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020
Mężczyzna je przed treningiem na siłowni Food

Co jeść przed treningiem, aby nie czuć się ociężałym? Wybierz swój posiłek!

Zastanawiasz się, co jeść przed treningiem na masę, a co na redukcji? Na pewno wielokrotnie słyszałeś, że dieta stanowi 80% sukcesu – pozostałe 20% to trening. Jak jednak połączyć jedno z drugim tak, żeby mieć zadowalające efekty? Co zjeść przed treningiem, żeby mieć dużo siły i energii, bez uczucia ciężkości w żołądku?

12.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
ChodzieżGostyńOleśnicaPiłaRawa MazowieckaRzeszówTrójmiastoWągrowiecWarszawaWłocławek

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.