Ile razy słyszałeś, że kolację powinno się jeść najpóźniej o 18? Jeszcze kilka lat temu ta zasada była bardzo popularna i nawet dziś trzyma się jej wiele osób. Trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, w której po pracy idziesz na siłownię, a kiedy wrócisz do domu zegarek wskazuje już 19, więc odmawiasz sobie posiłku w imię zasad. Prawda jest taka, że dla wielu osób 18 to dopiero późne popołudnie! Dowiedz się, o której jeść kolację, aby sen przychodził bez problemu i pozwalał Ci skutecznie wypocząć.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak kolacja wpływa na dobry sen i funkcjonowanie organizmu,
  • o której jeść kolację, aby spać dobrze,
  • jak za pomocą diety pudełkowej ułatwić sobie jedzenie posiłków o odpowiednich porach.

Większość artykułów z poradami żywieniowymi skupia się na tym, co jeść w ramach zdrowej diety. Tymczasem równie ważne jest to, w jakich godzinach to robisz. Regularne odstępy między posiłkami oraz tzw. nocny post pozytywnie wpływają na stan Twojego zdrowia i prawidłową masę ciała.

Kolacja a zdrowy sen – jaki to ma związek?

Wiele osób rezygnuje z kolacji w obawie o swoją sylwetkę. Prawda jest jednak taka, że to nie najlepszy wybór. Jeśli idziesz spać głodny, nie tylko pogarszasz jakość swojego snu, ale także zaburzasz procesy metaboliczne organizmu – a to prosta droga do zwiększenia ryzyka rozwoju cukrzycy, chorób serca czy nadwagi. Dobry sen oznacza z kolei odpowiednią regenerację, co przekłada się nie tylko na czysto fizjologiczne prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ale także na koncentrację i efektywność pracy czy nauki.

Dodatkowo jeśli zrezygnujesz z kolacji, zjesz zbyt mało lub zbyt wcześnie, mogą przytrafić Ci się problemy z zasypianiem. W końcu burczący brzuch to niezbyt kojąca kołysanka na dobranoc… Podobnie w przypadku zjedzenia ciężkostrawnej kolacji tuż przed snem – ból brzucha i wzdęcia potrafią zepsuć nocny odpoczynek nawet największemu śpiochowi.

Kiedy jeść kolację, aby spać dobrze?

W takim razie o której powinno się jeść kolację, aby w nocy i następnego dnia czuć się dobrze? Jak już wspominaliśmy, przekonanie o sztywnie ustalonej granicy przeszło już do historii. Obecnie większość dietetyków (w tym eksperci NTFY) skłania się ku teorii, że ostatni posiłek dobrze jest zjadać na 2-3 godziny przed snem. Wiele zależy więc od tego, o której kładziesz się do łóżka. Dodatkowo wskazane jest zachowanie tzw. nocnego postu, czyli około 12-godzinnej przerwy pomiędzy kolacją a śniadaniem jedzonym następnego dnia.

Pamiętaj, że kwestii tego, o której godzinie jeść kolację, nie da się rozpatrywać bez spojrzenia na całodniowy jadłospis. Kluczową zasadą zdrowego odżywiania są bowiem regularne posiłki, spożywane w równych odstępach czasowych. Przykładowy plan – przy założeniu, że chodzisz spać około 23 – może zatem wyglądać tak:

  • śniadanie – 8,
  • II śniadanie – 11,
  • obiad – 14,
  • podwieczorek – 17,
  • kolacja – 20.

Dobry sen i aktywny dzień – regularne jedzenie z naszymi dietami

Chciałbyś jeść regularnie, ale myśl o przygotowywaniu 5 posiłków na każdy dzień spędza Ci sen z powiek? Bez obaw – mało kto ma na to czas i ochotę! Na szczęście z pomocą przychodzi nasza dieta pudełkowa w jednym z pięciu wariantów do wyboru: Classic, Veggy, Less Carb, Foodie oraz Less Gluten & Dairy Free.

Nigdy więcej nie zastanawiaj się, co jeść na diecie, a czego lepiej unikać. W ramach dostępnych pakietów otrzymasz 5 gotowych, dopasowanych do Twojego zapotrzebowania kalorycznego posiłków – lub mniej, jeśli tak zdecydujesz. Wszystkie dania przygotowujemy zgodnie z założeniami wybranej diety, wykorzystując produkty sezonowe. Koniec z zastanawianiem się, czy powinieneś zjeść obfitą kolację, czy jednak postawić na coś lekkiego – nasi dietetycy i kucharze przygotują wszystko za Ciebie. Jedyne, o co musisz zadbać, to regularne odstępy między posiłkami. Nic prostszego! 

Co więcej, wcale nie musisz jeść właśnie tych dań, które zostaną domyślnie przypisane do Twojego dziennego jadłospisu. W swoim panelu klienta z łatwością wybierzesz śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację spośród kilku dostępnych opcji.

Pamiętaj! Kolacja to dla Twojego organizmu posiłek tak samo ważny, jak wszystkie inne. Zamów jeden z wariantów naszych diet i przekonaj się, że regularne jedzenie pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie i dobre samopoczucie!