• data 15.07.2022
  • 7 min czytania
  • Ocena 5.00

Emocjonalne jedzenie. Jak radzić sobie z zaburzeniem odżywiania?

Czasami gotowa dieta i plan ćwiczeń nie wystarczają do osiągnięcia wymarzonego celu. Okazuje się, że zdrowe odżywianie to przede wszystkim nasza psychika. Przypomnij sobie jak często sięgasz do lodówki pod wpływem stresu, złości lub zmęczenia. Być może przyczyną są zaburzenia odżywiania, a dokładniej emocjonalne jedzenie. Jak je rozpoznać i co zrobić, aby przestało być problemem?

Poradnik kompulsywne podjadanie

Emocjonalne jedzenie: czym jest i jak mu zaradzić?

Czasami gotowa dieta i plan ćwiczeń nie wystarczają do osiągnięcia wymarzonego celu. Okazuje się, że zdrowe odżywianie to przede wszystkim nasza psychika. Przypomnij sobie jak często sięgasz do lodówki pod wpływem stresu, złości lub zmęczenia. Być może przyczyną są zaburzenia odżywiania, a dokładniej emocjonalne jedzenie. Jak je rozpoznać i co zrobić, aby przestało być problemem?

Zaburzenia odżywiania a jedzenie pod wpływem emocji

Teoretycznie powinniśmy jeść tylko wtedy kiedy jesteśmy głodni. Mimo to mnóstwo osób sięga po drobne przekąski w ciągu dnia niezależnie od łaknienia. Przyczyną takiego zachowania są najczęściej zaburzenia odżywiania. To grupa zachowań sklasyfikowanych w ICD-10 pod numerem F50 i określanych jako problemy behawioralne związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi.

Wbrew obiegowej opinii zaburzenia odżywiania to nie tylko anoreksja i bulimia, ale wiele innych chorób. Wśród nich można wymienić m.in. jedzenie emocjonalne czy kompulsywne objadanie się. 

Zaburzenia odżywiania polegające na zajadaniu emocji niełatwo jest odróżnić od kompulsywnego objadania się. Psychodietetycy zwracają jednak uwagę, że w drugim przypadku tracimy kontrolę nad swoim zachowaniem, nie potrafimy się zatrzymać. Najczęściej też jedzenie pod wpływem emocji prowadzi do uczucia ulgi, zaspokojenia i wyciszenia reakcji organizmu. Skąd bierze się takie zachowanie?

  • potrzeba zapewnienia sobie komfortu psychicznego;
  • odwrócenie uwagi od stresującej sytuacji na rzecz prostych, zautomatyzowanych czynności;
  • dążenie do poczucia bezpieczeństwa poprzez czynności, które są dobrze znane i społecznie akceptowane;
  • utrata zdolności do samokontroli w wyniku działania silnego stresora (np. utraty pracy), ale też jego przewlekłego działania (np. ciągłe bycie „na diecie” oraz stosowanie restrykcji kalorycznych);
  • zaburzenie prawidłowego funkcjonowania osi podwzgórze-przysadka-nadnercza.

Niestety jedząc pod wpływem emocji najczęściej sięgamy po niezdrową żywność, bazującą na cukrach prostych, tłuszczach nasyconych i w dodatku silnie przetworzoną.

Na zaburzenia odżywiania częściej cierpią kobiety niż mężczyźni, ale nie musi być to regułą i w dużej mierze zależy od konstrukcji psychiki. Jedzenie emocjonalne diagnozuje się również u dzieci i młodzieży.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Dla kobiet

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły

Jak kontrolować emocjonalne jedzenie?

Kontrola emocjonalnego jedzenia zaczyna się w naszej głowie. W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób przeżywamy własne emocje oraz czemu tak naprawdę służy jedzenie w stresujących momentach? U jednych osób może być to poprawa nastroju, u innych łagodzenie napięcia.

Konsultacja z dietetykiem pozwoli zwiększyć świadomość dotyczącą żywienia, roli jaką odgrywają w naszej diecie poszczególne makro i mikroskładniki oraz zrozumieć, w jaki sposób emocjonalne jedzenie przekłada się na nasze założenia dietetyczne i treningowe. To także sposób na odróżnienie od siebie poszczególnych zaburzeń, których objawy bywają bardzo podobne.

Niewykluczone, że uzupełnieniem wizyty u psychodietetyka będzie spotkanie z psychologiem i poddanie się terapii, która pomoże lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami, rozładowywać napięcie i nauczyć się dostrzegać na co dzień więcej pozytywów. Do szczególnie popularnych zalicza się terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) czy terapia akceptacji i zaangażowania (ACT). W celu okiełznania emocjonalnego jedzenia wiele działań możesz wdrożyć we własnym zakresie:

  • prowadź dziennik odżywiania w którym zapiszesz dokładnie ile i kiedy jesz;
  • bądź asertywny i jedz, kiedy naprawdę jesteś głodny, a nie wtedy, kiedy inni Cię do tego namawiają;
  • stwórz grafik jedzenia o określonych godzinach i go przestrzegaj;
  • kupuj tyle jedzenia, ile potrzebujesz, nie kumuluj zapasów w szafkach;
  • upewnij się, że nie mylisz głodu z pragnieniem, dla naszego ciała to bardzo podobne sygnały; napij się i odczekaj kwadrans. Bardzo możliwe, że uczucie pustego żołądka zniknie!

Jak się zdrowo odżywiać?

Zdrowe odżywianie nie musi być trudne. Jeżeli zadbasz o rozkład posiłków i odpowiednią podaż makroskładników znacznie łatwiej będzie Ci kontrolować uczucie głodu. Zacznij od prostych kroków:

  • jedz regularnie;
  • staraj się, aby warzywa zawsze zajmowały na Twoim talerzu najwięcej miejsca;
  • spożywaj pełnowartościowe produkty;
  • unikaj przetworzonej żywności, fastfoodów i słodyczy;
  • dbaj o prawidłowo zbilansowane posiłki, nie bój się tłuszczów i węglowodanów;
  • jedz zróżnicowane posiłki, które odpowiadają na Twoje potrzeby zdrowotne.

Nie przejmuj się okazjonalnymi porażkami. Zdrowe odżywianie to kwestia wypracowania odpowiednich nawyków. Nawet jeśli czasem dasz się ponieść emocjom ważne, abyś wrócił do odpowiedniego menu.

Jeżeli chcesz się zdrowo odżywiać, ale nie wiesz od czego zacząć, skorzystaj z cateringu dietetycznego. To gotowe rozwiązania szyte na miarę tak, aby odpowiadały Twoim preferencjom smakowym i zapotrzebowaniu kalorycznemu.

Zdrowe odżywianie z NTFY? Nie ma sprawy! Mamy dla Ciebie aż 7 zróżnicowanych diet wśród których znajdziesz menu wegańskie, wegetariańskie, dla aktywnych oraz złożone ze światowych przysmaków. Wypróbuj nasze rozwiązania i ciesz się wymarzoną sylwetką.

Nice To Fit You – dieta, z którą wszystko można

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Glow Up

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 76,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Super 50 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 86,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Bibliografia:

    https://dietetycy.org.pl/wplyw-stresu-na-wybory-zywieniowe/

    https://dietetycy.org.pl/zajadanie-emocji-jak-sobie-z-nim-poradzic/

    https://wiem-co-jem.pl/jedzenie-emocjonalne/

    https://hpba.pl/jedzenie-emocjonalne/

    https://dietetycy.org.pl/zaburzenia-odzywiania-bulimia-anoreksja-jeszcze/

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: