• data 08.09.2021
  • 5 min czytania
  • Ocena 4.73

Insulinooporność – i co dalej? Jak się odżywiać, żeby żyć zdrowo i czerpać z najlepszych smaków?

Przysparza wielu kłopotów, często towarzyszy nadwadze i otyłości oraz może stanowić zapowiedź poważniejszego schorzenia – cukrzycy. Przyczyn insulinooporności może być bardzo dużo, a jej diagnostyka nie należy do najprostszych. Czym właściwie jest to zaburzenie metaboliczne, jak je potwierdzić i co jeść, aby dbać jednocześnie o zdrowie i kubki smakowe?

Poradnik dieta na insulinoopornosc co jeść?

Przysparza wielu kłopotów, często towarzyszy nadwadze i otyłości oraz może stanowić zapowiedź poważniejszego schorzenia – cukrzycy. Przyczyn insulinooporności może być bardzo dużo, a jej diagnostyka nie należy do najprostszych. Czym właściwie jest to zaburzenie metaboliczne, jak je potwierdzić i co jeść, aby dbać jednocześnie o zdrowie i kubki smakowe?

Insulinooporność – czym jest? Przyczyny i objawy. 

Insulinooporność to zaburzenie metaboliczne, które dotyka coraz więcej osób i stanowi nowy oraz interesujący przedmiot badań specjalistów. To stan organizmu, w którym organizm człowieka ma obniżoną wrażliwość na insulinę – czyli hormon odpowiadający za poziom cukru we krwi. Rozwój insulinooporności powoduje szereg zmian metabolicznych spowodowanych rozregulowaną pracą naszych organów, np. wzrost produkcji glukozy w wątrobie albo zaburzony metabolizm przemiany tłuszczów. Warto pamiętać, że insulinooporność nie jest chorobą, chociaż może prowadzić do poważnych schorzeń przewlekłych, np. cukrzycy typu 2.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Dla kobiet

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły
zdrowe batony na insulinooporność przekąski ciastka słodycze

Jakie są przyczyny insulinooporności?

  • brak albo niska aktywność fizyczna,
  • nadwaga czy otyłość,
  • przyczyny genetyczne,
  • nadmierny stres (zwiększony poziom kortyzolu),
  • niedobór snu,
  • niektóre leki (np. leki antykoncepcyjne albo antybiotyki).

Jakie są objawy insulinooporności?

  • pogorszenie nastroju,
  • brak siły,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • ból głowy,
  • spadek koncentracji,
  • senność,
  • ciągłe zmęczenie,
  • nadmierny apetyt,
  • problemy skórne (rogowacenie ciemne skóry),
  • stany depresyjne.

Obniżona wrażliwość na insulinę a diagnoza i badania

Nie da się wykonać jednoznacznego badania, które pozwoli lekarzowi potwierdzić albo wyeliminować występowanie insuliinooporności u pacjenta. Pierwszym krokiem jest oznaczenie glukozy i insuliny na czczo. Pomocne może być określenie profilu lipidowego (cholesterol całkowity, trójglicerydy oraz lipoproteiny o niskiej i wysokiej gęstości) oraz wskaźnika HOMA. 

Czego nie jeść przy insulinooporności?

Odpowiednia dieta i unikanie produktów, które mogą rozwinąć insulinooporność w cukrzycę mogą być ciężkie, ale odpowiednie dla organizmu produkty i nowe nawyki żywieniowe pomogą nam poprawić stan zdrowia i formę. Przy zmaganiu się z takim zaburzeniem metabolicznym powinniśmy sięgać głównie po produkty o niskim indeksie glikemicznym. 

Co między innymi należy wyeliminować z menu?

  • wyroby cukiernicze,
  • słodzone produkty mleczne,
  • potrawy smażone,
  • jasne pieczywo,
  • słodzone płatki śniadaniowe,
  • makaron pszenny,
  • jedzenie mocno przetworzone, szczególnie fast-food,
  • słodycze i lody,
  • napoje słodzone.

Insulinooporność, jaką wybrać dietę?

Wybór diety przy insulinooporności jest kluczowy, ale i jednocześnie ograniczony przez konieczność sięgania po produkty z niskim indeksem glikemicznym. Nasze menu powinno być bogate w odpowiednie warzywa i owoce, rośliny strączkowe, chude mięso, orzechy, tłuste ryby morskie (przez wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3) i produkty pełnoziarniste. Chociaż w leczeniu insulinooporności liczy się także wzrost aktywności fizycznej, ograniczenie stresu i regularny sen to odpowiednia dieta może skutecznie wspierać powrót do zdrowia.

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Glow Up

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 76,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Super 50 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 86,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: