• data 23.09.2022
  • 7 min czytania
  • Ocena 4.67

Jesienne warzywa i owoce, które powinny znaleźć się w zdrowej diecie

rezygnować ze zdrowej diety. Wręcz przeciwnie! Jesienne warzywa i owoce to prawdziwe bomby witaminowe, które powinny znaleźć się na talerzu każdego z nas. Mamy dla Ciebie gotową listę owoców i warzyw, bez których nie obejdzie się żaden kucharz!

Poradnik sezonowe dania w cateringu dietetycznym dynia

Które warzywa i owoce królują jesienią w kuchni?

Jesień nadciąga wielkimi krokami, a wraz z nią coraz krótsze i chłodniejsze dni. Nie oznacza to jednak, że w tym okresie musisz rezygnować ze zdrowej diety. Wręcz przeciwnie! Jesienne warzywa i owoce to prawdziwe bomby witaminowe, które powinny znaleźć się na talerzu każdego z nas. Mamy dla Ciebie gotową listę owoców i warzyw, bez których nie obejdzie się żaden kucharz!

Jesienne warzywa i owoce

W Polsce jesień to prawdziwy wysyp warzyw i owoców. Na lokalnym rynku za niewielkie pieniądze możesz nabyć pełne torby świeżych i zdrowych produktów, które odpowiednio spożywane przyczynią się do poprawy odporności i pozwolą uniknąć jesiennej chandry. Które jesienne warzywa i owoce powinny stać się stałym elementem Twojej diety?

  • Cukinie i kabaczki

Niewprawny konsument może mieć problem z rozróżnieniem tych warzyw, są one bardzo podobne do siebie. Oba produkty mogą być spożywane jako smażone, grillowane lub suszone, a także surowe – bez obróbki termicznej. Wyróżniają się bardzo niską gęstością energetyczną, zaledwie kilkanaście kilokalorii na 100 g produktu i dostarczają spore ilości błonnika zapewniając na długo uczucie sytości.

Te warzywa to bogate źródło witaminy A, C, B6 oraz folianów, a także magnezu, potasu i miedzi. Cukinie zawierają duże ilości przeciwutleniaczy (m.in. luteiny i beta-karotenu).

  • Dynia

Można wyróżnić wiele rodzajów dyni, ale każdy z nich jest równie wartościowy. Dynia zawiera niewiele kilokalorii i dostarcza m.in. witamin C, K, E, B6 oraz miedzi i żelaza. Ze względu na wyjątkowo wysoką zawartość beta-karotenu zaleca się spożywanie dyni w celu poprawy odporności oraz wzmocnienia skóry i jej ochrony przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Poza miąższem, ziarna dyni stanowią wartościowe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka i doskonałą przekąskę. Wystarczy je uprażyć i gotowe!

  • Czarny bez, malina i róża

Jesienne warzywa i owoce nie zawsze wyglądają imponująco. Czasami są bardzo niepozorne, choć trudno wyobrazić sobie bez nich zdrową dietę. Z czarnego bzu, malin i dzikiej róży produkuje się soki, marmolady, ale mogą one stanowić również dodatek do potraw i wypieków. Dostarczają ogromne ilości witaminy C oraz polifenoli. Owoce jagodowe to także podstawa coraz bardziej popularnej fitoterapii.

Oczywiście jesiennych warzyw i owoców jest na tyle dużo, że  można by z nich ułożyć postacie z obrazów Giuseppe Arcimbolda. Warto wymienić chociażby:

  • pomidory;
  • paprykę;
  • aronię;
  • winogrona;
  • jabłka;
  • orzechy.

Każdy z nich to prawdziwa skarbnica wartościowych składników, które przyczyniają się do poprawy naszej odporności i samopoczucia.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Dla kobiet

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

Sezonowe owoce i warzywa to doskonały sposób na dostarczenie organizmowi wartościowych mikroskładników w innej formie niż wiosną lub latem. Wybierając dary jesieni masz szansę znaleźć inspiracje kulinarne i odkryć smak natury na nowo.

Światowa Organizacja Zdrowia sugeruje, aby codziennie zjadać przynajmniej 400 g warzyw i owoców. Żeby zapewnić równomierne przyswajanie zawartych w nich składników warto rozłożyć tę ilość na kilka mniejszych porcji tak, aby znalazły się one w każdym posiłku. Oczywiście nic się nie stanie jeżeli nieznacznie przekroczysz zalecaną porcję witamin. Pamiętaj jednak, że niektóre warzywa (zwłaszcza bakłażan, kabaczek lub cukinia jedzone ze skórką) mogą być ciężkostrawne. Uwzględnij to w swojej diecie jeśli cierpisz na problemy z układem trawiennym.

Jeśli nie przepadasz za jesiennymi owocami i warzywami wypróbuj przygotowywanie smoothie, koktajli, zup lub chłodnych gazpacho. To świetny sposób, aby przekonać do zdrowego odżywiania dzieci.

Kiedy chcesz przenieść nieco jesiennej magii na inne pory roku możesz wypróbować suszenie lub mrożenie owoców i warzyw. Obie metody jedynie w niewielkim stopniu niszczą prozdrowotne związki zawarte w produktach i pozwalają cieszyć się ich pełnymi wartościami odżywczymi. Przyznasz chyba, że wizja zupy dyniowej w środku lata lub soku z aronii zimą brzmi kusząco, prawda?

Zdrowa dieta na jesień. Jak powinna wyglądać?

Jeśli szukasz pomysłów na zdrową dietę mamy dla Ciebie kilka gotowych propozycji:

  • Leczo

Znajdziesz w nim wszystko, czym jest bogata polska jesień – paprykę, pomidory, cukinię, czosnek, cebulę i wiele innych składników. Może być serwowane z ryżem lub spożywane samodzielnie.

  • Zupa dyniowa

Zdrowa dieta jesienią? Koniecznie z aromatyczną zupą dyniową. Doprawiona szafranem, cynamonem i mlekiem kokosowym stanowi prawdziwą skarbnicę smaków, aromatów, ale też witamin i minerałów.

  • Sorbet z jesiennych owoców

Jeśli szukasz czegoś na słodko, ale nie chcesz zapomnieć o lecie, wypróbuj jesienny sorbet. Możesz do niego dodać praktycznie wszystkie owoce, ale wyjątkowo dobrze sprawdzą się gruszki oraz drobne jagody, maliny lub porzeczka. Wystarczy je zamrozić, zblendować i pyszny deser gotowy.

Jeszcze więcej pomysłów znajdziesz w ofercie Nice To Fit You. Kiedy masz dosyć szablonowych potraw, wypróbuj nasze menu Light LG&DF lub daj się zaskoczyć warzywnymi jadłospisami Veggie lub 100% Vegan. Ostrzegamy, to czego spróbujesz u nas sprawi, że nie będziesz chciał już dłużej gotować samodzielnie!

Nice to Fit You – dieta, z którą wszystko można

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Glow Up

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 76,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Super 50 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 86,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Bibliografia:

    https://dietetycy.org.pl/budowanie-odpornosci-latem/

    https://dietetycy.org.pl/warzywa-jesienne-skarby-jesieni-dla-twojego-zdrowia/

    https://dietetycy.org.pl/owoce-i-warzywa-sezonowe-zalety-ich-spozywania/

    https://dietetycy.org.pl/zywieniowe-sposoby-na-jesienna-chandre/

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: