• data 14.09.2022
  • 8 min czytania
  • Ocena 4.43

Poznaj objawy anemii i dobierz właściwą dietę z NTFY

Anemia zwana inaczej niedokrwistością objawia się zmniejszonym stężeniem hemoglobiny w organizmie. Choć zwykle kojarzona jest z niedoborem erytrocytów nie musi tak być. Objawy anemii równie często obejmują inne nieprawidłowości w obrębie czerwonych krwinek. Zdiagnozowanie niedokrwistości może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego zaleca się szczególną dbałość o spożywane produkty. Jak powinna wyglądać dieta przy anemii i jej leczenie?

Poradnik jaka dieta na anemie?

Anemia – objawy, przyczyny, rozpoznanie, rodzaje niedokrwistości

Anemia zwana inaczej niedokrwistością objawia się zmniejszonym stężeniem hemoglobiny w organizmie. Choć zwykle kojarzona jest z niedoborem erytrocytów nie musi tak być. Objawy anemii równie często obejmują inne nieprawidłowości w obrębie czerwonych krwinek. Zdiagnozowanie niedokrwistości może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego zaleca się szczególną dbałość o spożywane produkty. Jak powinna wyglądać dieta przy anemii i jej leczenie?

Objawy anemii. Jak je rozpoznać?

Jednym z głównych składników krwi są erytrocyty. Wytwarza je szpik kostny, czyli najważniejszy narząd krwiotwórczy w organizmie człowieka. Zawartość erytrocytów we krwi określa się poprzez podanie tzw. hematokrytu, czyli stosunku objętości czerwonych ciałek do objętości pełnej krwi.

Objawy anemii obejmują przede wszystkim zmniejszenie ilości hemoglobiny (Hb) w czerwonych krwinkach. Podstawowym objawem anemii jest spadek poziomu hemoglobiny poniżej określonego poziomu:

  • poniżej 13 g/dl u mężczyzn;
  • poniżej 12 g/dl u kobiet (w tym poniżej 11 g/dl u kobiet w ciąży).

Można wyodrębnić kilka stopni zaawansowania niedokrwistości:

  • łagodną – poziom Hb utrzymuje się na poziomie 10-12 g/dl (lub 13 g/dl u mężczyzn);
  • umiarkowaną – poziom Hb utrzymuje się na poziomie między 8 a 9,9 g/dl;
  • ciężką – Hb wskazuje między 6,5 a 7,9 g/dl;
  • zagrażającą życiu – zawartość hemoglobiny we krwi spada poniżej 6,5 g/dl.

Zasadniczo wyodrębnia się dwa rodzaje hemoglobiny – wynikającą z nieprawidłowego przebiegu procesu krwiotwórczego albo nadmiernego krwawienia. W pierwszym przypadku winę za niedokrwistość ponosi niedobór substancji i związków chemicznych biorących udział w wytwarzaniu krwi, m.in. kwas foliowy, żelazo, witamina B12). W rezultacie erytrocyty wprawdzie powstają, ale są niepełnowartościowe. W drugim przypadku niedokrwistość jest spowodowana przez krwotok wewnętrzny lub zewnętrzny.

W medycynie rozróżnia się również inne podtypy tej choroby, m.in. wynikającą z chorób przewlekłych jak nowotwór lub związaną z upośledzonym przetwarzaniem żelaza.

Pojedyncze objawy anemii mogą być niespecyficzne, zwłaszcza u osób starszych, dlatego w przypadku podejrzenia niedokrwistości warto niezwłocznie wdrożyć zmiany w trybie życia, a w razie potrzeby także leczenie. Do najpopularniejszych symptomów należy:

  • spadek tolerancji zmęczenia;
  • duszności utrzymujące się nawet w trakcie spoczynku;
  • blada skóra;
  • wypadanie włosów;
  • brak apetytu;
  • wczesne siwienie.

W krańcowych przypadkach niedokrwistość może prowadzić nawet do niewydolności mięśnia sercowego i zawału.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły

Dieta przy anemii. Jaka powinna być?

Dieta przy anemii powinna uwzględniać produkty bogate w żelazo. Można do nich zaliczyć m.in. jajka, mięso i jego przetwory, produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, orzechy, tofu, zielone warzywa (np. jarmuż, brukselka, brokuł).

Zdecydowanie należy unikać produktów, które ograniczają przyswajanie żelaza jak fityniany, szczawiany i taniny. Warto również limitować spożycie produktów bogatych w wapń. Jego duże ilości hamują przyswajanie żelaza niehemowego.

W określonych przypadkach dieta przy anemii może uwzględniać suplementację preparatami żelaza. Przed zrobieniem zakupów w aptece skonsultuj jednak swój stan zdrowia ze specjalistą.

Dietetycy zwracają uwagę na kilka prostych zasad, które pozwolą ograniczyć utratę wartościowych związków z przygotowywanych potraw:

  • obróbkę termiczną produktów należy ograniczyć do minimum – jeśli to możliwe, jedz produkty surowe, gotowanie, duszenie i pieczenie powinno być możliwie krótkie, a ze smażenia najlepiej w ogóle zrezygnować;
  • produkty z dużą zawartością folianów należy gotować krótko, w małej ilości wody;
  • staraj się nie przechowywać zbyt długo zielonych roślin liściastych w miejscu, gdzie mają one kontakt ze światłem i słońcem, najlepiej zjadaj je na bieżąco lub trzymaj w lodówce.

W menu Nice To Fit You znajdziesz aż 7 zróżnicowanych diet, wśród których z pewnością znajdziesz rozwiązanie dla siebie. Jeśli Twój organizm potrzebuje wzmocnienia, polecamy wysokobiałkową dietę ProActive. Duża zawartość mięsa, nabiału i roślin strączkowych sprawi, że nie będziesz musiał martwić się o niedobór protein na co dzień.

Jak wygląda leczenie anemii?

Leczenie anemii zaczyna się od znalezienia jej przyczyny. W przypadku choroby wynikającej z niedoborów mikro- i makroskładników leczenie polega przede wszystkim na zmianie nawyków żywieniowych, wprowadzeniu odpowiedniej suplementacji i utrzymaniu właściwych założeń dietetycznych. Bardzo często w przypadku odpowiednio wcześnie wdrożonej kuracji możliwe jest pełne wyleczenie anemii. Leczenie anemii jest możliwe nawet przy diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, gdzie typowym problemem jest właśnie niedobór żelaza.

Znacznie większe trudności powoduje m.in. anemia złośliwa, zwana chorobą Addisona-Biermera. Jest to choroba autoimmunologiczna, której leczenie trwa całe życie i sprowadza się do walki z zaburzeniami wchłaniania. Okazuje się jednak, że w tym przypadku dieta nie będzie miała znaczenia terapeutycznego, ponieważ sedno problemu nie leży w niedoborach żywieniowych.

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 57,50 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 57,50 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 67,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 67,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 67,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 67,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 73,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 73,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 73,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 83,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 83,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 57,50 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 67,49 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 73,99 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu

    Super 45 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 83,99 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Indyk w sosie alfredo z zieloną fasolką szparagową i szpinakiem, pieczone ziemniaki

    Star 4,4 More

    Brokułowy krem z wegańskim parmezanem z nerkowców

    Star 4,4 More

    Ciasteczka roladki z konfiturą malinową

    Star 4,7 More

    Pasta z makreli z pieczywem razowym, ogórek kiszony

    Star 4,5 More

    Mieszanka orzechowa SALTED CARAMEL

    Star 4,9 More

    Kanapka razowa z tapenadą z czarnych oliwek, bazylią i serem kozim, pomidorki

    Star 4,6 More

    Sałatka z plastrami kurczaka, pomidorami, oliwkami, żurawiną i nasionami słonecznika, pełnoziarniste sucharki, dip jogurtowo-musztardowy

    Star 4,6 More

    Frytki z batatów z prażonymi orzeszkami ziemnymi i szczypiorem, sambalmayo

    Star 4,4 More

    Fit sernik chałwowy od MrFit Trenera

    Star 4,6 More

    Omlet z mozzarellą, szynką z indyka i rukolą, chleb włoski z oliwkami, pomidorki

    Star 4,7 More

    Łosoś ze szpinakiem i roślinną śmietanką, ryż basmati

    Star 4,7 More

    Keto musli z orzechami i kokosem, jogurt grecki, sos malinowy

    Star 4,7 More

    Bajgiel z pastą jajeczną z suszonymi pomidorami i rukolą, pomidorki

    Star 4,8 More

    Jaglanka tropikalna z bananem, ananasem, daktylami suszonymi i wiórkami kokosowymi

    Star 4,6 More

    Sałatka z gruszką, szynką serrano i orzechami włoskimi, sos balsamiczny

    Star 4,5 More

    Deser migdałowy z sosem malinowym i ciasteczkami amaretti

    Star 4,8 More

    Keto sałatka Cezar z kurczakiem i boczkiem, sos majonezowy z anchois

    Star 4,6 More

    Noodle z kurczakiem w słodko-pikantnym sosie z kolendrą i kiełkami fasoli mung, azjatycka sałatka z ogórkiem i fistaszkami

    Star 4,6 More

    Krem czekoladowy crunchy, mus truskawkowy

    Star 4,7 More

    Naleśniki z serem, konfitura truskawkowa, winogrona

    Star 4,7 More

    Kanapka razowa z wasabi, serem cheddar i kurczakiem BBQ, pomidorki, pikle z ogórka

    Star 4,6 More

    Jabłko pieczone z kremem orzechowym

    Star 4,4 More

    Ciabatta z koperkowym twarożkiem ze skórką z cytryny i wędzonym łososiem, rukola z suszonymi pomidorami

    Star 4,7 More

    Mieszanka orzechowa z pistacjami i kokosem

    Star 4,6 More

    Cypryjski gulasz z halloumi, białą fasolką, migdałami i wędzoną papryką, pita pszenna

    Star 4,7 More

    Pasta jajeczna z koperkiem, chleb ze słonecznikiem, rzodkiewka i ogórek

    Star 4,7 More

    Pieczone ziemniaczki z gzikiem

    Star 4,5 More

    Sałatka tabbouleh z cieciorką i granatem

    Star 4,4 More

    Sałatka z kaszą kuskus, greckim serem i suszonymi pomidorami, sos winegret

    Star 4,4 More

    Keto polędwiczka wieprzowa w sosie z suszonymi pomidorami, szpinakiem i mascarpone, kalafior romanesco z keto kruszonką orzechowo-parmezanową

    Star 4,7 More

    Drobiowy mielony, puree ziemniaczane, marchewka z groszkiem ze śmietaną

    Star 4,5 More

    Sernik truskawkowy

    Star 4,7 More

    Keto frittata a’la pizza z salami, pieczarkami i cebulą, sos czosnkowy

    Star 4,4 More

    Wegański pudding chlebowy z morelami, masło orzechowe crunchy, gruszka

    Star 0 More

    Keto piegusek

    Star 4,4 More

    Tarta snickers od MrFit-trener

    Star 4,7 More

    Miodowy biszkopt z prażonymi jabłkami

    Star 4,4 More

    Keto mus czekoladowy z karmelizowanymi wiśniami

    Star 4,6 More

    Sałatka z soczewicą, pieczoną dynią, suszonymi pomidorami, grzanki ziołowe, olej z pestek dyni

    Star 4,4 More

    Keto carbonara z boczkiem, makaronem warzywnym i pecorino romano

    Star 4,5 More

    Curry z dynią i zieloną soczewicą, makaron ryżowy

    Star 4,4 More

    Burrito z ‘wegańskim kurczakiem’, sałatka z cheddarem i kukurydzą, sos jogurtowo-majonezowy

    Star 4,6 More

    Sałatka z plastrami kurczaka, pieczoną brzoskwinią, pomidorami, ogórkiem i miksem sałat, sos winegret, grzanki bezglutenowe

    Star 4,6 More

    Shoarma wieprzowa z ostrym sosem pomidorowym, kasza kuskus, surówka coleslaw

    Star 4,4 More

    Owsianka bounty z musem truskawkowym

    Star 4,7 More

    Keto chlebek z cytrynowym serkiem i wędzonym łososiem, kolorowa papryka

    Star 4,3 More

    Mini omlety z wieprzowiną Texas-BBQ, salsa verde, pomidory malinowe z czerwoną cebulką

    Star 4,3 More

    Hiszpański pikantny kociołek z bezmięsnym boczkiem, patatas bravas

    Star 4,5 More

    Leczo z kiełbaską

    Star 4,6 More

    Chili con carne, ryż brązowy

    Star 4,6 More

    Keto sałatka caprese, pesto bazyliowe

    Star 4,7 More

    Smoothie: pomarańcza, grejpfrut, banan

    Star 4,7 More

    Aromatyczna zupa rybna, czosnkowo-serowe paluchy drożdżowe

    Star 4,4 More

    Nice To Fit You – dieta, z którą wszystko można

    Bibliografia:

    https://dietetycy.org.pl/choroba-addisona-biermera/

    https://dietetycy.org.pl/anemia-a-suplementy-zelaza/

    https://dietetycy.org.pl/dieta-przy-niedokrwistosci/

    https://dietetycy.org.pl/zywienie-niedokrwistosci-niedoboru-zelaza/

    https://www.mp.pl/pacjent/hematologia/choroby/152170,niedokrwistosc-anemia

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: