Poniedziałek rano. Pada deszcz. Jeszcze nie wstałeś, a już jesteś spóźniony. Przypomniał Ci o tym wrzeszczący od pięciu drzemek budzik. W końcu zrywasz się półprzytomny, szybko myjesz zęby, narzucasz na siebie byle co i wybiegasz z domu. Nawet nie zdążysz przejrzeć fejsa. Po drodze do pracy kupujesz bułkę z budyniem, a następnym Twoim posiłkiem jest duża pizza z serowym brzegiem, którą wciągasz na raz o 6 wieczorem. W drodze do domu orientujesz się, że znów nie zrobiłeś zakupów, chociaż planowałeś, że od jutra będziesz już fit i zjesz chociaż pożywne śniadanie. Chcąc nie chcąc o 21 siedzisz już na kanapie z pilotem w ręku pochłaniając jedzenie zamówione w dostawie, bynajmniej nie sałatkę. W rezultacie kładziesz się spać po 23 wiedząc, że jutro powtórzysz ten sam scenariusz.

To brzmi znajomo? Prawdopodobnie każdy z nas miał kiedyś marzenie o zmianie nawyków żywieniowych. Pokażemy Wam, jak marzenia przekuć w rzeczywistość!

Zacznij od planowania…

…, ale pamiętaj, żeby mierzyć siły na zamiary. Jeśli postanawiasz od dziś zacząć zdrowo się odżywiać, a harmonogram Twojego dnia póki co się nie zmieni, nie wpisuj w kalendarz dwugodzinnych treningów. Poświęcanie godziny dziennie na gotowanie super fit posiłków z produktów kupionych na eko bazarze też prawdopodobnie odpuścisz sobie po pierwszej próbie. Zmiany warto wprowadzać małymi krokami i dostosowywać je do dotychczasowego trybu życia. Co to znaczy w praktyce? Na początek, zacznij od 15 minut aktywności fizycznej i jednego zdrowego posiłku dziennie, najlepiej od śniadania. Jeśli Twój harmonogram pęka w szwach i nie masz czasu na ugotowanie rano nawet jajka na miękko, warto rozważyć zamówienie cateringu dietetycznego.

jedzenie w drodze (zdjęcie)

Bilans kaloryczny – jedz tyle ile potrzebujesz

Największą zmorą żywieniową życia w ciągłym biegu jest nieregularne jedzenie zbyt dużo albo zbyt mało. Przez to pojawiają się spadki energii, odporności, obniżenie koncentracji, poczucie ciężkości, ospałość. Z tego powodu czujesz często głód i podjadasz, a to najprostsza droga do przybrania na wadze.

Wiele osób nie wie, jakie jest ich dzienne zapotrzebowanie kaloryczne (BMR) i często zaniża ilość spożywanych dziennie kalorii. Uniknij tego problemu i oblicz samodzielnie swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne! W Internecie jest dostępnych wiele kalkulatorów, które biorąc pod uwagę Twój wiek, wzrost, masę ciała i tryb życia obliczą ile kalorii dziennie musisz przyjąć, żeby prawidłowo funkcjonować.

Odpowiednia podaż kalorii to dopiero połowa sukcesu, bo, jak wiadomo, kaloria kalorii nie równa. Do prawidłowego funkcjonowania niezbędna jest Ci odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkie potrzebne składniki odżywcze i minerały.

Jak zaplanować jedzenie z wyprzedzeniem?

Jest kilka sposobów na wprowadzenie powyżej opisanych metod w życie. Przygotowywanie głównych posiłków najlepiej zaplanować na jeden, wolniejszy dzień w tygodniu. Dodatkowe porcje możesz przechowywać w lodówce albo mrozić. O przygotowaniu śniadania na kolejny dzień pamiętaj najlepiej wieczorem dnia poprzedniego. Jeśli te sposoby dalej Ci się nie uśmiechają, zastanów się nad zamówieniem jedzenia z dowozem. Catering dietetyczny oferuje możliwość ustalenia dziennej kaloryczności zbilansowanych posiłków. I problem z głowy! Jeśli boisz się, że będziesz musiał codziennie zmuszać się do jedzenia posiłków, których nie lubisz, postaw na catering z wyborem menu.

Masz wybór! Jedz to co lubisz

catering dietetyczny (zdjęcie)
Kanapka to świetny wybór na drugie śniadanie – idealna w przerwie w pracy, w biegu czy po treningu!

Myślisz – dieta, widzisz – warzywa gotowane na parze, chudą pierś z indyka i niedoprawiony, suchy ryż? Te czasy już minęły! Zdrowe odżywianie oznacza przede wszystkim jedzenie tego co lubisz. Pod warunkiem, że nie będą to desery z bitą śmietaną pięć razy dziennie, ale do deserów jeszcze dojdziemy.

Wolisz słodkie śniadania? Postaw na owsiankę albo jaglankę na roślinnym mleku z dodatkiem nasion i owoców. Zielone smoothie na drugie śniadanie przywołuje złe skojarzenia? Wybierz kanapkę z razowego pieczywa z twarożkiem i kiełkami. Dzień bez słodyczy to dla Ciebie dzień stracony? Nie ma sprawy, popraw sobie humor batonikiem na bazie daktyli i wiórków kokosowych. Wybierz wcześniej na co masz ochotę i ciesz się ulubionymi daniami przez cały tydzień.

Jedz regularnie

Wiemy z doświadczenia, że mając do wyboru same pyszności najchętniej zjadłbyś wszystkie od razu, ale pamiętaj, że kluczem do zdrowego odżywania są regularne odstępy między posiłkami. Każdy z nas prowadzi inny tryb życia, dlatego ilość posiłków powinna być indywidualnie dostosowana do Twoich potrzeb. Z reguły poleca się jedzenie małych porcji w odstępach maksymalnie 3-4 godzin. Dzięki regularnym posiłkom unikniesz napadów głodu i rzucania się na jedzenie i zadbasz o utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi.

pij wodę! (zdjęcie)

Pij wodę

Poza dobrze zbilansowanymi posiłkami niezbędnym paliwem dla Twojego organizmu jest woda. Twój organizm kiedy jest odwodniony pracuje mniej efektywnie – to tak jak jeżdżenie samochodem bez oleju silnikowego. Każdy mechanik Ci to odradzi! Dlatego pamiętaj o regularnym nawadnianiu się, nawet do 2 litrów dziennie.

Jedz uważnie

Wiedziałeś, że trawienie zaczyna się w jamie ustnej? Tak, już wtedy masz szansę wysłać mózgowi informację – hej, teraz jem, zaraz nie będę głodny. Nie dzieje się to, kiedy jednocześnie przeglądasz telefon, pracujesz, albo coś czytasz. Twoja uwaga jest rozproszona, a organizm nie koduje tego, że właśnie zaczynasz jeść za dużo. Zacznij traktować posiłki jak małe rytuały. Jedz powoli i całą uwagę skupiaj na posiłku. Dzięki temu nie tylko znacznie wcześniej poczujesz sytość, ale wpłynie to też korzystnie na cały proces trawienia.

Daj sobie czas

Zmiana nawyków żywieniowych to proces. Pozwalaj sobie na wpadki, ale pamiętaj, żeby były raczej „wypadkami przy pracy” i nie zamieniały się w miesięczne biesiady. Dlatego, zacznij małymi krokami i stopniowo wprowadzaj zmiany w życie. Wybieraj te posiłki, które lubisz. Wprowadź do harmonogramu dnia aktywność fizyczną. Nawet jeśli na początku będzie to tylko 15 minut, pomoże Ci w budowaniu nawyku. Zmiana sposobu odżywiania jest wyzwaniem, zwłaszcza jeśli do tej pory Twoją codziennością częściej były chipsy w biegu niż granola na śniadanie. Jeśli czujesz, że spędzanie kilku godzin tygodniowo w kuchni i liczenie kaloriii to dla Ciebie zbyt wiele, spróbuj delegować te zadania. Zamów catering dietetyczny z wyborem menu! W rezultacie zdrowe odżywianie okaże się przyjemne i proste.