• data 12.12.2022
  • 6 min czytania
  • Ocena 3.86

Dieta low carb a keto. Poznaj podstawowe różnice

Moda na zdrowe odżywianie nie mija, ale trendy się zmieniają! Obecnie wśród najpopularniejszych diet bez wątpienia znajdują się te, które bazują na ograniczeniu spożycia węglowodanów. Poznaj różnice między dietą low carb a keto oraz korzyści ich stosowania.

Poradnik

Dieta low carb czy keto? Sprawdźmy, co je różni!

Czy pozornie podobne do siebie diety, faktycznie opierają się na tych samych zasadach i mechanizmach? Chociaż oba modele żywienia bazują na eliminacji lub ograniczeniu spożycia pewnych składników, różnią się od siebie ogólnym podejściem i wpływem na organizm.

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym dokładnie charakteryzują się obie diety. Jakie produkty wyklucza podejście low carb, co jeść na keto i jaka jest podstawowa różnica między tymi modelami żywienia?

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły
Dla kobiet

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

Sprawdź Szczegóły

Dieta low carb – niskowęglowodanowa

Dieta low carb w bardzo ogólnym ujęciu polega na ograniczeniu (a nie całkowitym wykluczeniu) spożycia węglowodanów, jednak w zaleceniach nie określa się ich maksymalnej ilości. W założeniach tego modelu odżywiania możemy spotkać się z przedziałem procentowym (20-45%), który opisuje zalecenia dotyczące podaży energii pochodzącej z węglowodanów. Pozostałą część diety powinny stanowić białka (ok. 15-25%) i tłuszcze (35-60%).

W jadłospisie diety low carb mogą znajdować się produkty typowo węglowodanowe (np. kasze, pieczywo, owoce czy warzywa skrobiowe), jednak ich porcje są znacząco mniejsze w porównaniu do standardowego sposobu odżywiania.

Dieta keto – ketogeniczna

Zasady diety keto są dokładniej przedstawione i opisane, ponieważ ich przestrzeganie ma na celu wprowadzić organizm w konkretny stan metaboliczny – ketozę. Głównym źródłem energii dla człowieka są wtedy kwasy tłuszczowe, a nie pochodząca z węglowodanów glukoza (tak jak ma to miejsce zazwyczaj).

Struktura energetyczna diety ketogenicznej opiera się przede wszystkim na zwiększonym spożyciu tłuszczów (70-80%), umiarkowanym spożyciu białka (20-25%) i maksymalnym ograniczeniu spożycia węglowodanów. Zaleca się, aby dzienna podaż węglowodanów przyswajalnych nie była wyższa niż 30 gramów, co w zależności od całkowitej kaloryczności diety odpowiada około 5-10% spożytych kalorii w ciągu dnia.

Tak restrykcyjne zalecenia pozwalają na promowanie procesu ketogenezy (produkcji ciał ketonowych) i czerpanie korzyści związanych z wykorzystywaniem niestandardowego źródła energii.

Domowy jadłospis ketogeniczny czy typowa dieta pudełkowa keto nie uwzględniają w posiłkach tradycyjnych źródeł węglowodanów (np. produktów zbożowych czy warzyw skrobiowych) i bazują na produktach białkowych (np. mięsie, tłustych rybach, tłustym nabiale) i zdrowych tłuszczach (np. olejach roślinnych, orzechach, pestkach czy awokado).

Dieta keto czy low carb? Korzyści i zagrożenia

Obie diety mają swoje korzyści, jak i potencjalne zagrożenia związane z ich stosowaniem. Dieta keto jest często wybierana przez osoby, które chcą szybko stracić na wadze, jednak jej korzystne właściwości obserwuje się również w kontekście unormowania glikemii (kluczowe w cukrzycy typu II, PCOS, insulinooporności). 

Z drugiej strony dieta low carb jest bardziej elastyczna i łatwiejsza w przestrzeganiu, w dłuższej perspektywie, oferując podobne korzyści zdrowotne, jednak bez wprowadzania organizmu w stan ketozy. Jakie zagrożenia mogą wiązać się ze stosowaniem obu diet?

Ograniczenie spożycia węglowodanów może wiązać się z większym ryzykiem wystąpienia niedoborów pokarmowych, w tym w szczególności witamin z grupy B. Co więcej, nieświadomie skomponowana dieta eliminująca węglowodany może przyczynić się do niewystarczającej podaży błonnika pokarmowego, który (mimo tego, że należy do grupy węglowodanów) powinien być dostarczany w obu modelach żywienia w standardowych ilościach (minimum 25 g/dobę). 

Jak zyskać pewność, że Twoja dieta będzie jednocześnie odpowiednio eliminacyjna, jak i wartościowa? Masz dwie opcje – możesz poświęcić czas na dokładne analizowanie wartości odżywczych konkretnych produktów zalecanych w dietach niskowęglowodanowych i łączenie ich w odpowiednich kompozycjach albo wybrać opcję, w której ktoś zrobi to za Ciebie. W drugim przypadku świetnym rozwiązaniem będzie ketogeniczna dieta pudełkowa z wyborem menu, z którą nie tylko zyskasz pewność tego, że Twój jadłospis nie będzie przekraczać zalecanych ilości węglowodanów z uwzględnieniem indywidualnych preferencji żywieniowych, ale także dostarczy wszystkich składników niezbędnych do zdrowego funkcjonowania organizmu.

Wybierz dietę świadomie – rozważ swoje indywidualne potrzeby

Decyzja o wyborze diety zawsze powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb, kondycji fizycznej i stanu zdrowia. Dieta keto może nie być odpowiednia dla osób z chorobami nerek czy wątroby, podczas gdy dieta low carb jest nieco bardziej uniwersalna, jednak wciąż wymaga holistycznego podejścia, szczególnie w przypadku osób z określonymi schorzeniami metabolicznymi.

Pamiętaj, aby do każdych zmian w sposobie swojego żywienia podchodzić z głową i w razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultować się z lekarzem lub wykwalifikowanym dietetykiem, który doradzi Ci, czy lepszym rozwiązaniem dla Ciebie będzie dieta low carb, czy keto.

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Idealne połączenie ceny i jakości, dla tych, którzy preferują prostotę i doskonałe smaki. Po prostu jakość i zdrowie!

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Idealne połączenie ceny i jakości dla osób, które wybierają dietę bez mięsa. Jedz to, co kochasz, ceniąc prostotę i smak – w wersji wege.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Domowe smaki jak u mamy. Sezonowe produkty od lokalnych dostawców. Jedz wszystko, co kochasz!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

Pełnowartościowa, innowacyjna dieta wegańska, z naciskiem na różnorodne źródła roślinnego białka.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Tradycyjne dania z nowoczesnym twistem. Ulubione potrawy całego świata. Zdrowa dieta bez wykluczeń.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Dania bez mięsa i ryb, źródłem białka są produkty takie jak: nasiona roślin strączkowych, tofu i jego przetwory, roślinne zamienniki mięsa.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 77,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Zbilansowane posiłki dla aktywnych, z naciskiem na białko i niską zawartość glutenu. Idealna dla trenujących!

od 77,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 77,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

od 87,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Glow Up

Glow Up

Idealnie zbilansowane dania pełne superfoods, antyoksydantów i nieprzetworzonych produktów. Bo piękno i zdrowie zaczyna się od środka.

od 87,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki premium, kreowane przez szefów kuchni zorientowanych na wykorzystanie sezonowych i unikatowych składników

od 87,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 77,49 zł / dzień

    Poznaj szczegóły i menu
    Zamów
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: