Poradnik 6 min czytania 09.08.2022

Dlaczego przeciwutleniacze w żywności są niezbędne?

Średnia ocena: 4.29
NTFY
zdrowe produkty z antyoksydantami przeciwutleniaczami dieta nice to fit you

Antyoksydanty – czym są i w jakich produktach je znajdziesz?

Życie w ciągłym pośpiechu, łączone z intensywną aktywnością fizyczną i źle zbilansowaną dietą może powodować stres oksydacyjny. To stan, kiedy ilość szkodliwych produktów przemiany materii, tzw. reaktywnych form tlenu przeważa nad antyoksydantami w organizmie. Przewlekły brak równowagi może istotnie obniżyć jakość życia i powodować wiele poważnych schorzeń m.in. zawał serca, chorobę wieńcową oraz udar mózgu. Jak szukać przeciwutleniaczy w żywności i czy ruch redukuje reaktywne formy tlenu?

Czym są antyoksydanty?

Antyoksydanty to związki, które wstrzymują lub opóźniają procesy utleniania i tym samym obniżają ilość wolnych rodników w organizmie. Z kolei wolne rodniki to atomy lub cząsteczki, które pozostają reaktywne niszcząc strukturę pojedynczych komórek. Kiedy mówimy o stresie oksydacyjnym należy przez to rozumieć brak równowagi między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Z pozoru nieszkodliwa mikroskala zjawiska w szerszej perspektywie negatywnie wpływa na organizm.

Antyoksydanty dzielą się na wiele różnych grup, wśród których można wymienić m.in.:

  • inhibitory reakcji skutkującej powstania nowych wolnych rodników, np. ferrytyna, selen, miedź, cynk;
  • związki, które niszczą wolne rodniki i zapobiegają ich powstawaniu, np. witamina C, E, karotenoidy;
  • enzymy naprawcze, np. proteazy, transferazy, lipazy.

Część antyoksydantów organizm człowieka jest w stanie wytworzyć samodzielnie (np. kwas liponowy, kwas moczowy, glutation). Wiele substancji ma jednak charakter egzogenny co oznacza, że ich źródłem jest pożywienie. Do tej grupy zaliczymy m.in. witaminy A, C oraz E, kwasy liponowe, likopen i związki roślinne zwane flawonoidami.

Tylko łącząc naturalne możliwości obronne organizmu z prawidłowo dobraną dietą możemy dostarczyć do organizmu wystarczającą ilość antyoksydantów, aby zneutralizować działanie wolnych rodników.

Oczywiście dbanie o podaż przeciwutleniaczy nie sprawi, że nagle poczujemy się silniejsi. Z czasem wpłyną one jednak na poprawę jakości snu, kondycji włosów, skóry i paznokci, regulację układu trawienia, redukcję otyłości, a nawet płodność. Korzyści płynące z przyjmowania antyoksydantów są trudne do przecenienia. Gdzie znajdziemy szczególnie duże ilości tych związków?

Dalsza część artykułu poniżej.

Poznaj nasze diety!

Codziennie masz dostęp do wyboru menu z diet NTFY.
Wybrana dieta domyślna przyjedzie do Ciebie wtedy, kiedy nie dokonasz zmian w menu.

Dieta Smart
Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Smart Wege
Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Daily
Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Classic
Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta 100% Vegan
100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Veggy
Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Light LG&DF
Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekka, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta ProActive
ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Keto
Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Keto+
Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z 10 keto dań.

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Dieta Foodie
Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Zamów dietę

Zobacz wiecej

Przeciwutleniacze w żywności. Gdzie ich szukać?

Przede wszystkim warto podkreślić, że przeciwutleniacze w żywności powinny być głównym źródłem antyoksydantów w diecie. Suplementacja nie jest w stanie ich zastąpić, choćby z tego względu, że zawiera jedynie podstawowe związki utrwalone w syntetycznej postaci. Gdzie znajdziesz oręż do walki z reaktywnym tlenem?

  • pomidory oraz czerwone grejpfruty– zawierają likopen, łatwo przyswajalny karotenoid;
  • jarmuż – doskonałe źródło witaminy A, C oraz luteiny;
  • papryka – bogata w witaminy A, C oraz E;
  • oregano, curry, cynamon goździki – zawierają flawonoidy;
  • owoce jagodowe (maliny, borówki, jagody) – znajdziesz w nich witaminę C, A oraz antocyjany (glikozydy z grupy flawonoidów);
  • szpinak – źródło beta karotenu, luteiny oraz zeaksantyny.

Przeciwutleniacze w żywności mogą wchłaniać się lepiej jeżeli poddasz produkty obróbce termicznej, np. gotowaniu. Tak dzieje się np. z zawartym w pomidorach likopenie. Podgrzanie ich sprawia, że przyswajamy go lepiej.

Szukając przeciwutleniaczy w żywności nie można jednak zapominać o zapotrzebowaniu kalorycznym organizmu. Oprócz związków o dobroczynnym działaniu jedząc takie produkty jak bób, śliwki lub morele dostarczamy do organizmu również spore ilości kilokalorii. Powinny one być uwzględnione w codziennym zapotrzebowaniu, inaczej masa ciała zacznie wzrastać.

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja dieta jest ułożona prawidłowo i z myślą o Twoim zdrowiu, sprawdź ofertę NTFY. Mamy dla Ciebie dwie aż dwie zupełnie inne diety roślinne – wegańską i wegetariańską oraz menu dla osób wrażliwych, które chcą przywrócić równowagę organizmu, Light LG&DF.

Reaktywne formy tlenu a aktywność fizyczna

O odpowiednio wysoką podaż wolnych rodników powinny dbać nie tylko osoby, które na co dzień dużo pracują, żyją szybko i w stresie, ale również te, które są aktywne fizycznie. Wiadomo, że intensywne ćwiczenia generują duże ilości reaktywnych form tlenu, które należy jak najszybciej usunąć z ustroju.

Co ciekawe służą temu naturalne mechanizmy adaptacji treningowej. Wprawdzie ćwiczenia wykonywane z intensywnością bliską 70-80% VO2Max generują niekorzystny bilans reaktywnych form tlenu, ale aktywność umiarkowana działa zupełnie inaczej. Dochodzi do zwiększonej syntezy m.in. katalazy, dysmutazy ponadtlenkowej oraz glutationu, czyli endogennych przeciwutleniaczy.

W środowisku sportowców zwraca się uwagę m.in. na badania, które wykazały, że przyjmowanie soku oraz ekstraktu z wiśni powoduje zmniejszenie DOMS oraz przyspiesza regenerację potreningową. Potwierdza to założenie o wpływie przeciwutleniaczy na poprawę wydolności organizmu.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że prawidłowo zbilansowana dieta powinna dosłownie „wymiatać” wolne rodniki z organizmu. Sprawdź menu NTFY i przekonaj się, że jest to możliwe.

Nice To Fit You – dieta, z którą wszystko można

line

Smart 10

od 5600 / dzień
(za 5 posiłków) Line

10 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Dostęp do dań
z różnych diet:

do wyboru posiłki mięsne i wegetariańskie.
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Basic 20

od 6599 / dzień
(za 5 posiłków) Line

20 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Plus 35

od 7249 / dzień
(za 5 posiłków) Line

35 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej
line

Super 45

od 8249 / dzień
(za 5 posiłków) Line

45 dań do wyboru
w codziennym menu!

Pełna elastyczność w wyborze dań, ilości posiłków i kaloryczności.

Wybór menu z diet:
Wybierz pakiet Zobacz więcej

Bibliografia:

https://dietetycy.org.pl/antyoksydanty-wolne-rodniki-a-aktywnosc-fizyczna/

https://dietetycy.org.pl/przeciwutleniacze-zywnosci-antyoksydanty/

https://dietetycy.org.pl/antyoksydanty/

https://dietetycy.org.pl/czy-antyoksydanty-sa-potrzebne-w-treningu-silowym-praca-przegladowa/

Nie czekaj, zaplanuj dietę już dzisiaj!

Wszystko, co ważne dla Ciebie w jednej aplikacji

Już tysiące zachwyconych Klientów z całej Polski doceniło funkcjonalność i szerokie możliwości, jakie daje aplikacja mobilna Nice To Fit You. Pobierz naszą apkę i tak jak oni, ciesz się jeszcze większą wygodą i dopasowaniem swojej diety pudełkowej.

NTFY.pl
Stwórz swoją dietę Zaloguj się
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.