Barwy odgrywają istotną rolę w życiu każdego z nas. Na pewno masz swoje ulubione kolory ubrań czy skojarzenia z określonymi odcieniami. I to całkiem normalne! Okazuje się także, że instynktownie chętniej sięgamy po żywność o określonych barwach. Kolory mają więc wpływ na apetyt oraz odczucia związane z jedzeniem. Jak to działa? Czy jest pomocne podczas diety odchudzającej? Sprawdźmy to!

Z tekstu dowiesz się:

  • które kolory pobudzają apetyt,
  • które kolory hamują apetyt,
  • czy kolor zastawy ma znaczenie dla Twojego apetytu,
  • jak korzystać z wiedzy na temat wpływu kolorów na apetyt.

Poznaj kolory pobudzające apetyt

Pewne kolory naturalnie kojarzysz z niejadalnymi, inne z kolei pobudzają Twój apetyt. Wiesz o tym, ale zazwyczaj nie przywiązujesz do tego większej wagi, prawda? Warto jednak wiedzieć, że badania pokazują, że nawet zmiany nasycenia określonej barwy mogą znacząco wpływać na odczucia związane z ochotą na dane pożywienie. Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłych barwach, np.:

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłej barwie.
  • Kolor czerwony – jest uznawany za najbardziej apetyczny. Kojarzy nam się z czymś, co jest słodkie i soczyste, jak dojrzałe truskawki latem czy dorodne jabłka jesienią. Czerwona barwa stymuluje serce do szybszej pracy i dodaje nam energii.
  • Kolor pomarańczowy – to kolejna barwa pobudzająca apetyt. Kojarzy się ona jednocześnie z odczuwaniem ciepła i orzeźwieniem. Nie ma przecież osoby, która reaguje niechęcią na ciepło kominkowego płomienia w zimowe wieczory. Z pewnością zjesz też ze smakiem mandarynki czy podczas upałów wypijesz wodę z dodatkiem pomarańczy.
  • Kolor żółty – przez skojarzenia z cytrusami także przywodzi na myśl orzeźwienie. Jest to również barwa utożsamiana ze słońcem, a zatem kojarząca się z ciepłem oraz odpoczynkiem. Żółty (być może ze względu na banany) też jest kojarzony z czymś słodkim i dojrzałym.

Warto też wspomnieć o kolorze zielonym. Kulturowo utożsamiamy go  ze zdrowiem i witalnością, prawdopodobnie przez skojarzenie z warzywami. Ciekawe jest jednak to, że jednocześnie może on przywodzić na myśl coś niejadalnego i niedojrzałego. Wszystko zależy od odcienia i okoliczności!

Kolory hamujące apetyt

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Obecnie żywność bywa barwiona przy użyciu sztucznych substancji i zdarza się spotkać na przykład niebieskie słodycze.

Zupełnym przeciwieństwem odcieni wymienionych powyżej są fioletowy oraz niebieski. Pewnie kojarzysz te barwy z zimnem, prawda? Nasi przodkowie uznawali za trujące wszystko, co niebieskie, i barwa ta w odniesieniu do żywności w dalszym ciągu bywa utożsamiana z czymś niejadalnym. Jedynie owoce jagodowe są wyjątkiem, który tylko potwierdza regułę o hamującym działaniu tej barwy na apetyt. Nawet w czasach, gdy żywność jest barwiona przy użyciu sztucznych substancji i możesz spotkać np. niebieskie słodycze.

Ciemne kolory, np. szary i czarny, również nie będą stymulowały apetytu. Kojarzą się raczej z przypaleniem lub nawet zepsuciem. Podobnie jest z kolorem ciemnobrązowym, choć i tu istnieje wyjątek od reguły. W końcu kakao (czyli także czekolada!) oraz kawa kuszą nas właśnie kolorem głębokiego brązu i wzbudzają bardzo pozytywne odczucia.

Kolor zastawy ma znaczenie

Jeśli przeanalizujesz opisane wyżej fakty, to pewnie dojdziesz do wniosku, że zastawa czy dekoracja stołu w ciepłych kolorach będzie pobudzać łaknienie. Tak naprawdę uważa się jednak, że z talerzy o intensywnym i kontrastującym z barwą potrawy kolorze zjesz… mniej!

To ciekawe, ponieważ najpopularniejszym kolorem zastawy stołowej jest biały, a – jak się okazuje – może on negatywnie wpływać na efekty stosowanej przez nas diety. Ten kolor kojarzysz raczej z lekkością, przez co dania podawane na białych talerzach mogą być przez Ciebie odbierane jako mniej kaloryczne.

Kolejnym trikiem dla osób na diecie odchudzającej jest używanie niebieskiej zastawy. Podobno ci, którzy korzystają z niebieskich talerzy, zjadają mniejsze porcje. Warto również wspomnieć o często wykorzystywanej podczas odchudzania iluzji optycznej – tzw. efekcie Delboeufa. Powoduje ona, że taka sama porcja żywności umieszczona na mniejszym talerzu wygląda na bardziej obfitą. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej osiągnąć sytość i nie decydujemy się na dokładkę.

Korzystajmy z wpływu kolorów

Jak widzisz, wiedza, w jaki sposób kolory oddziałują na Twój mózg, może Ci pomóc w zmianie nawyków. Sprawdź więc, czy któryś z trików będzie dla Ciebie pomocny, i korzystaj z niego na co dzień.

Pamiętajmy jednak, że kolory, zwłaszcza w odniesieniu do warzyw, informują o zawartości różnych substancji odżywczych. Jeśli więc skomponujesz dania tak, by były kolorowe, to na pewno lepiej zadbasz o swoje zdrowie. Dowiedz się też, jak jeść więcej warzyw, by wprowadzić tę zasadę w życie!

Zastanawiasz się, czy dasz radę sobie z komponowaniem zbilansowanych posiłków o najlepszej kaloryczności? Kalkulator diet pomoże Ci określić Twoje potrzeby, a także wybrać najlepszy catering dietetyczny. To dobry start nowego stylu życia.

Źródła: