Barwy odgrywają istotną rolę w życiu każdego z nas. Na pewno masz swoje ulubione kolory ubrań czy skojarzenia z określonymi odcieniami. I to całkiem normalne! Okazuje się także, że instynktownie chętniej sięgamy po żywność o określonych barwach. Kolory mają więc wpływ na apetyt oraz odczucia związane z jedzeniem. Jak to działa? Czy jest pomocne podczas diety odchudzającej? Sprawdźmy to!

Z tekstu dowiesz się:

  • które kolory pobudzają apetyt,
  • które kolory hamują apetyt,
  • czy kolor zastawy ma znaczenie dla Twojego apetytu,
  • jak korzystać z wiedzy na temat wpływu kolorów na apetyt.

Poznaj kolory pobudzające apetyt

Pewne kolory naturalnie kojarzysz z niejadalnymi, inne z kolei pobudzają Twój apetyt. Wiesz o tym, ale zazwyczaj nie przywiązujesz do tego większej wagi, prawda? Warto jednak wiedzieć, że badania pokazują, że nawet zmiany nasycenia określonej barwy mogą znacząco wpływać na odczucia związane z ochotą na dane pożywienie. Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłych barwach, np.:

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłej barwie.
  • Kolor czerwony – jest uznawany za najbardziej apetyczny. Kojarzy nam się z czymś, co jest słodkie i soczyste, jak dojrzałe truskawki latem czy dorodne jabłka jesienią. Czerwona barwa stymuluje serce do szybszej pracy i dodaje nam energii.
  • Kolor pomarańczowy – to kolejna barwa pobudzająca apetyt. Kojarzy się ona jednocześnie z odczuwaniem ciepła i orzeźwieniem. Nie ma przecież osoby, która reaguje niechęcią na ciepło kominkowego płomienia w zimowe wieczory. Z pewnością zjesz też ze smakiem mandarynki czy podczas upałów wypijesz wodę z dodatkiem pomarańczy.
  • Kolor żółty – przez skojarzenia z cytrusami także przywodzi na myśl orzeźwienie. Jest to również barwa utożsamiana ze słońcem, a zatem kojarząca się z ciepłem oraz odpoczynkiem. Żółty (być może ze względu na banany) też jest kojarzony z czymś słodkim i dojrzałym.

Warto też wspomnieć o kolorze zielonym. Kulturowo utożsamiamy go  ze zdrowiem i witalnością, prawdopodobnie przez skojarzenie z warzywami. Ciekawe jest jednak to, że jednocześnie może on przywodzić na myśl coś niejadalnego i niedojrzałego. Wszystko zależy od odcienia i okoliczności!

Kolory hamujące apetyt

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Obecnie żywność bywa barwiona przy użyciu sztucznych substancji i zdarza się spotkać na przykład niebieskie słodycze.

Zupełnym przeciwieństwem odcieni wymienionych powyżej są fioletowy oraz niebieski. Pewnie kojarzysz te barwy z zimnem, prawda? Nasi przodkowie uznawali za trujące wszystko, co niebieskie, i barwa ta w odniesieniu do żywności w dalszym ciągu bywa utożsamiana z czymś niejadalnym. Jedynie owoce jagodowe są wyjątkiem, który tylko potwierdza regułę o hamującym działaniu tej barwy na apetyt. Nawet w czasach, gdy żywność jest barwiona przy użyciu sztucznych substancji i możesz spotkać np. niebieskie słodycze.

Ciemne kolory, np. szary i czarny, również nie będą stymulowały apetytu. Kojarzą się raczej z przypaleniem lub nawet zepsuciem. Podobnie jest z kolorem ciemnobrązowym, choć i tu istnieje wyjątek od reguły. W końcu kakao (czyli także czekolada!) oraz kawa kuszą nas właśnie kolorem głębokiego brązu i wzbudzają bardzo pozytywne odczucia.

Kolor zastawy ma znaczenie

Jeśli przeanalizujesz opisane wyżej fakty, to pewnie dojdziesz do wniosku, że zastawa czy dekoracja stołu w ciepłych kolorach będzie pobudzać łaknienie. Tak naprawdę uważa się jednak, że z talerzy o intensywnym i kontrastującym z barwą potrawy kolorze zjesz… mniej!

To ciekawe, ponieważ najpopularniejszym kolorem zastawy stołowej jest biały, a – jak się okazuje – może on negatywnie wpływać na efekty stosowanej przez nas diety. Ten kolor kojarzysz raczej z lekkością, przez co dania podawane na białych talerzach mogą być przez Ciebie odbierane jako mniej kaloryczne.

Kolejnym trikiem dla osób na diecie odchudzającej jest używanie niebieskiej zastawy. Podobno ci, którzy korzystają z niebieskich talerzy, zjadają mniejsze porcje. Warto również wspomnieć o często wykorzystywanej podczas odchudzania iluzji optycznej – tzw. efekcie Delboeufa. Powoduje ona, że taka sama porcja żywności umieszczona na mniejszym talerzu wygląda na bardziej obfitą. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej osiągnąć sytość i nie decydujemy się na dokładkę.

Korzystajmy z wpływu kolorów

Jak widzisz, wiedza, w jaki sposób kolory oddziałują na Twój mózg, może Ci pomóc w zmianie nawyków. Sprawdź więc, czy któryś z trików będzie dla Ciebie pomocny, i korzystaj z niego na co dzień.

Pamiętajmy jednak, że kolory, zwłaszcza w odniesieniu do warzyw, informują o zawartości różnych substancji odżywczych. Jeśli więc skomponujesz dania tak, by były kolorowe, to na pewno lepiej zadbasz o swoje zdrowie. Dowiedz się też, jak jeść więcej warzyw, by wprowadzić tę zasadę w życie!

Zastanawiasz się, czy dasz radę sobie z komponowaniem zbilansowanych posiłków o najlepszej kaloryczności? Kalkulator diet pomoże Ci określić Twoje potrzeby, a także wybrać najlepszy catering dietetyczny. To dobry start nowego stylu życia.

Źródła:

Kobieta na zakupach z siatką eko Lifestyle

Jak być eko na co dzień? 7 sprawdzonych sposobów

Bycie eko to ostatnio gorący temat, często pojawiający się w mediach. Jak dbać o środowisko i dlaczego warto to robić? Czy Twoja dieta i styl życia mogą stać się bardziej eko? Te pytania zadaje sobie większość z nas. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy ekologia to moda, czy konieczność, przeczytaj ten artykuł!

30.11.2020
Blog

Self Care, czyli wpływ rytuałów na pogodę ducha – rozmowa z Anią Skurą – Whatannawears

Rytuały i dobre praktyki. W świecie Whatannawears to chleb powszedni....

26.11.2020
Produkty superfoods Food

Superfoods w diecie Foodie – poznaj najnowsze trendy kulinarne

Na pewno słyszałeś wiele dobrego o popularnych superfoods! Zastanawiasz się, czym są? A może brakuje Ci inspiracji i chętnie poszerzyłbyś swoje kulinarne horyzonty? Wypróbuj dietę Foodie od NTFY z posiłkami bogatymi w superfoods i przekonaj się na własnej skórze, jaka tkwi w nich siła! Z nami jest to bardzo proste!

23.11.2020
Blog

Joga na poprawę humoru – perspektywa Basi Tworek

Niech pogoda ducha zasponsoruje Ci dobre zdrowie. Na przykład taka, której źródłem są przyjemne praktyki i rytuały! Ale w tym temacie głos oddaliśmy Basi Tworek – jogince z krwi i kości, która dobrze wie, jak wpływać na humor asanami (i nie tylko). Zapraszamy do lektury!

19.11.2020
Zdrowy obiad – propozycja do biura Food

Zastanawiasz się, co zjeść na obiad? Sprawdź zdrowe obiady z możliwością wyboru!

Tęsknisz za czasami, gdy pożywny, zdrowy obiad był Twoją codziennością? Z braku czasu ratujesz się kanapkami i szybkimi przekąskami, po których nie odczuwasz sytości? Jeżeli codziennie zastanawiasz się, co na obiad, catering NTFY pomoże Ci rozwiązać ten problem. Dzięki temu codziennie będziesz mieć solidną dawkę w energii - na każdy posiłek!

16.11.2020
Blog

Przez żołądek do odporności – rozmowa z naszym dietetykiem – Agnieszką Tokarz

Łapcie w dłoń kubek herbaty z pomarańczą, miodem i goździkiem. Albo inny ulubiony napar. Bo na kilka chwil zabierzemy Was do świata, w którym przez żołądek dociera się do odporności. I dobrego samopoczucia. Przed Wami rozmowa z Agnieszką – dietetyczką, która od lat projektuje smaki przekazywane w Wasze ręce. Bilety nie są obowiązkowe. Zapraszamy do lektury!

12.11.2020
Kobieta z płaskim brzuchem mierząca obwód talii. Food

Chcesz mieć płaski brzuch? Dowiedz się, jaką dietę powinieneś stosować!

Szczupły, ładny brzuch to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby mieć płaski brzuch. Niektórym wydaje się to czymś nieosiągalnym mimo morderczych treningów oraz stosowanej diety. Co jeść, żeby mieć płaski brzuch? Czy dieta na płaski brzuch w ogóle istnieje? Sprawdźmy!

09.11.2020
Dziewczyna odmawia sobie burgera, bo chce, żeby jej dieta była skuteczna. Lifestyle

Życie na ciągłej diecie – jak nie dać się zwariować?

Masz wrażenie, że jesteś na diecie odchudzającej przez większość swojego życia? Odkąd pamiętasz próbowałeś zrzucić nadmiar kilogramów? Jesteś zmęczony wiecznymi restrykcjami i liczeniem kalorii? Zaczynasz wątpić w to, czy skuteczna dieta odchudzająca naprawdę istnieje? Dlatego tu jesteśmy i podpowiemy, co zrobić, żeby dieta była skuteczna. I prosta

04.11.2020
Zero waste w kuchni Lifestyle

Jak zaplanować jadłospis, by nie marnować żywności? Zero waste w praktyce

Dbanie o środowisko oraz życie zero waste stają się coraz bardziej popularnym tematem. Bycie świadomym konsumentem pozytywnie wpływa na naszą planetę. A to od nas samych zależy to, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilkadziesiąt lat. Jak jednak pogodzić realia życia codziennego z filozofią zero waste? Czy zero waste w kuchni jest możliwe?

26.10.2020
jak wpłynąć dietą na samopoczucie? Food

Dla kogo jest dieta 1500 kcal? Zobacz, jak zapewnić sobie odpowiednią kaloryczność

Chciałbyś zgubić kilka nadprogramowych kilogramów i zastanawiasz się, czy dieta 1500 kcal jest dla Ciebie? Zależy Ci na tym, aby wraz z procesem odchudzania zadbać o swoje zdrowie i nie narazić się na efekt jo-jo? Zobacz zatem, jak ułożyć zdrową i pełnowartościową dietę 1500 kalorii. Podpowiemy Ci, jak z głową przejść na dietę o mniejszej kaloryczności.

19.10.2020

Sprawdź czy dowozimy do Ciebie

Nasz catering dietetyczny z dowozem zamówisz w największych miastach Polski i ich okolicach. Na naszej liście dostaw są:
BiałystokBrzegChodzieżChorzówGostyńŁowiczRawa MazowieckaSopotSzamotułyZabrze

Marzysz o tym, żeby NTFY było u Ciebie?

Wow, ale jest nam miło! Napisz do nas – będziemy
wiedzieć, w którym kierunku rozszerzać usługi.
Wykorzystujemy technologię ciastek, nie tylko z uwagi na skojarzenia kulinarne.

Polityka Cookies. Ok, lubię ciasteczka.