Barwy pełnią istotną rolę w życiu każdego z nas. Mamy swoje ulubione kolory ubrań, czy skojarzenia z określonymi odcieniami. Okazuje się, że instynktownie sięgamy też chętniej po żywność o określonych barwach. Jaki jest więc wpływ kolorów na apetyt oraz odczucia związane z jedzeniem? Czy możemy sobie w ten sposób pomóc podczas diety odchudzającej?

Kolory pobudzające apetyt

Pewne kolory kojarzymy z niejadalnymi, inne natomiast pobudzają nasz apetyt. Badania pokazują, że nawet zmiany nasycenia określonej barwy mogą znacząco wpływać na odczucia związane z pożywieniem. Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłej barwie. 

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Najchętniej sięgamy po żywność o ciepłej barwie.

Kolor czerwony jest uznany za najbardziej apetyczny. Kojarzy nam się z czymś, co jest słodkie i soczyste – jak dojrzałe truskawki latem, czy dorodne jabłka jesienią. Czerwona barwa stymuluje serce do szybszej pracy i dodaje nam energii.

Kolejnym kolorem pobudzającym apetyt jest pomarańczowy. Kojarzy się on jednocześnie z odczuwaniem ciepła i orzeźwienia. Nie ma przecież osoby, która reaguje niechęcią na ciepło kominkowego płomienia w zimowe wieczory. Wszyscy również ze smakiem zjemy mandarynki, czy podczas upałów wypijemy wodę z dodatkiem pomarańczy.

Kolor żółty, obok pomarańczowego – w związku ze skojarzeniem z cytrusami – także przywodzi na myśl orzeźwienie. Jest to również barwa utożsamiana ze słońcem, zatem sugerująca ciepło oraz odpoczynek. Żółty (być może ze względu na banany) kojarzony jest też z czymś słodkim i dojrzałym.

Zielony jest dość kontrowersyjnym kolorem. Utożsamiany jest ze zdrowiem i witalnością, prawdopodobnie przez skojarzenie z warzywami. Jednocześnie może przywodzić na myśl coś niejadalnego i niedojrzałego. Wszystko zależy jedynie od odcienia i okoliczności.


Kolory hamujące apetyt

kolor dań może wpłwać na nasz apetyt
Obecnie żywność bywa barwiona przy użyciu sztucznych substancji i zdarza się spotkać na przykład niebieskie słodycze.

Zupełnym przeciwieństwem tych odcieni jest fioletowy oraz niebieski. Są to barwy kojarzone z zimnem. Nasi przodkowie wszystko, co było niebieskie uznawali za truciznę i barwa ta w odniesieniu do żywności w dalszym ciągu bywa utożsamiana z czymś niejadalnym. Obecnie żywność bywa barwiona przy użyciu sztucznych substancji i zdarza się spotkać na przykład niebieskie słodycze. Jedynie owoce jagodowe są wyjątkiem, który tylko potwierdza regułę o hamującym działaniu tej barwy na apetyt.

Ciemne odcienie jak szary, czy czarny również nie są utożsamiane z żywnością i z tego powodu nie będą stymulowały apetytu. Są to barwy mogące kojarzyć się z przypaleniem lub nawet zepsuciem. Podobnie działa kolor ciemnobrązowy, choć ze względu na taką barwę kakao (czyli również czekolady) oraz kawy może on budzić także pozytywne odczucia.

Kolor zastawy ma znaczenie

Zastawa, czy dekoracja stołu w ciepłych kolorach może pobudzać nasze łaknienie. Najbardziej popularnym kolorem zastawy stołowej jest biały i okazuje się, że może on negatywnie wpływać na efekty stosowanej przez nas diety. Kolor ten kojarzony jest z lekkością i dania umieszczone na białych talerzach mogą być odbierane, jako mniej kaloryczne. Uważa się również, że zjemy mniej z talerzy o intensywnym i kontrastującym z barwą potrawy kolorze. Kolejnym trikiem, który mogą wypróbować osoby na diecie odchudzającej jest używanie niebieskiej zastawy. Podobno ci, którzy korzystają  z niebieskich talerzy zjadają mniejsze porcje posiłków. Warto również wspomnieć o często wykorzystywanej podczas odchudzania iluzji optycznej – tzw. efekcie Delboeuf’a. Iluzja ta powoduje, że taka sama porcja żywności umieszczona na mniejszym talerzu wygląda na bardziej obfitą. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej osiągnąć sytość i nie zdecydujemy się na dokładkę.

Korzystajmy z wpływu kolorów

Kolory towarzyszą nam w wielu sytuacjach. Wiedza, w jaki sposób działają na nasz mózg może być pomocna także w przypadku odżywiania. Warto sprawdzić, czy któryś z trików będzie dla nas pomocny i korzystać z niego na co dzień. Pamiętajmy jednak, że nie tylko, im bardziej kolorowa będzie nasza potrawa, tym chętniej po nią sięgniemy. Kolory, zwłaszcza w odniesieniu do warzyw informują o zawartości różnych substancji odżywczych. Komponując dania tak, by były kolorowe na pewno lepiej zadbamy więc o nasze zdrowie.

Źródła:

  1. https://flavourjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13411-015-0031-3#article-info – Spence C. – On the psychological impact of food colour, Flavour 2015, 4:21
  2. http://www.jstor.org/pss/10.1086/662615 – van Ittersum K., Wansink B. – Plate Size and Color Suggestibility: The Delboeuf Illusion’s Bias on Serving and Eating Behavior, Journal of Consumer Research 2012,vol. 39