Bardzo modna dieta bezglutenowa budzi coraz większe zainteresowanie. Wiele osób, które odkrywają u siebie nietolerancję glutenu, wciąż jednak zastanawia się, co może, a czego nie może jeść. Niektórym laikom dania bezglutenowe kojarzą się z mdłymi, nudnymi posiłkami, a sama dieta z niekończącym się pasmem wyrzeczeń. Tymczasem okazuje się, że mogą one być równie dobre, co tradycyjne – wystarczy tylko wiedzieć, jakich produktów używać lub… jaką gotową dietę zamówić.

Z tekstu dowiesz się:

  • dla kogo dieta bezglutenowa będzie dobrym wyborem,
  • jakich produktów unikać na diecie bez glutenu,
  • co jeść na diecie bezglutenowej,
  • jak unikać glutenu, a jednocześnie jeść to, co lubisz.

U niektórych osób nietolerancja glutenu lub alergia na ten składnik przez wiele lat nie zostaje właściwie zdiagnozowana. Ich objawy często bywają również bagatelizowane. Ból brzucha, nudności, wzdęcia i inne dolegliwości pozostają więc źródłem dyskomfortu, a często, niestety, także poważnych problemów zdrowotnych. Tymczasem wystarczy zmiana diety, aby poczuć się znacznie lepiej. Dowiedz się, co jeść na diecie bezglutenowej, a czego unikać.

Dieta bezglutenowa – dla kogo będzie odpowiednia?

Ostatnio dużo się mówi o diecie bez glutenu jako o sposobie na zdrowe odżywianie. Warto jednak pamiętać, że niektóre rodzaje diet nie są dobre dla wszystkich. Sposób odżywiania powinien być bowiem dostosowany do każdego indywidualnie, ponieważ zależy od płci, wieku, trybu życia, typu schorzeń i wielu innych czynników.

Dieta bezglutenowa jest wskazana dla osób chorych na celiakię bądź z nietolerancją glutenu. Osoby, które nie miewają problemów ze złym samopoczuciem po spożyciu tego składnika, nie powinny całkowicie go wykluczać, ponieważ nie jest to warunek zdrowego odżywiania.

Dieta bezglutenowa – produkty, których lepiej unikać

Większość osób, których nietolerancja nie dotyka bezpośrednio, kojarzy gluten z produktami zbożowymi. I rzeczywiście: pszenica, jęczmień, żyto czy owies zawierają duże ilości tego składnika. Jeśli jednak jesteś na diecie bez glutenu, powinieneś wiedzieć, że mniejsze (ale nadal szkodliwe dla uczulonych) ilości tego składnika mogą zawierać także np.:

  • gotowe dania,
  • sosy,
  • konserwy,
  • słodycze,
  • wędliny,
  • parówki,
  • serki topione,
  • słodkie jogurty,
  • majonezy,
  • chipsy,
  • leki.

Dieta bezglutenowa – co jeść?

Przy dzisiejszym ogromnym wyborze produktów spożywczych może być bardzo trudno zidentyfikować żywność bez glutenu na pierwszy rzut oka. Dlatego jeśli cierpisz na alergię na gluten, skrupulatnie czytaj składy produktów w sklepach, a także proś o rozpiskę składników, jeśli zamawiasz dania bezglutenowe na mieście, np. w restauracji.

Produkty, które możesz jeść bez obaw, da się podzielić na 2 grupy – naturalnie bezglutenowe oraz klasyczne w wersji pozbawionej szkodliwego dla Ciebie składnika i oznaczone specjalnym symbolem (znak przekreślonego kłosa).

Produkty naturalnie bezglutenowe (w stanie nieprzetworzonym), które nie muszą być oznaczane, to między innymi:

  • owoce i warzywa,
  • mięso,
  • jaja,
  • mleko i nabiał.

Uważaj – zboża z natury wolne od glutenu (np. kukurydza, proso, gryka, komosa ryżowa) mogą być zanieczyszczone tym składnikiem, stąd ważne jest, aby dokładnie sprawdzać opakowania i wypatrywać symbolu przekreślonego kłosa.

Less Gluten & Dairy Free – bezglutenowa dieta w pudełkach

Zastanawiasz się, jak jeść zdrowo, smacznie i bez glutenu, ale też bez codziennego planowania oraz przygotowywania posiłków? Skorzystaj z naszego kalkulatora diet i zamów wariant Gluten & Dairy Free. To dieta, która ogranicza gluten i wyklucza nabiał oraz drób i czerwone mięso. Jeśli cierpisz na nietolerancje pokarmowe, to od teraz już nie musisz zastanawiać się nad tym, co możesz, a czego nie możesz jeść. Poczujesz wielką ulgę!

Przykładowy jadłospis w ramach diety bezglutenowej Gluten & Dairy Free:

  • śniadanie: owsianka orzechowa z pieczonym jabłkiem i śliwką,
  • II śniadanie: smoothie z jabłka, truskawek, banana i mięty,
  • obiad: łosoś pieczony z koperkiem i czosnkiem, ziemniaki pieczone, surówka z kiszonej kapusty,
  • podwieczorek: wegański pasztet z pieczarek i kaszy gryczanej, sos tatarski,
  • kolacja: kasza jaglana z zielonym pesto, batatami, ciecierzycą, jarmużem i prażonymi migdałami.

Dieta Gluten & Dairy Free jest dostosowana zarówno do potrzeb osób, które nie mogą jeść glutenu, jak i dla cierpiących na alergię na mleko. Jeśli dla Ciebie problematycznym składnikiem jest więc wyłącznie gluten, nie ma powodu, abyś wykluczał nabiał. W takim przypadku z łatwością dodasz do swojego jadłospisu wybrane dania z innych wariantów diet. To bardzo proste!

Zakładając konto na NTFY, zyskasz dostęp do swojego osobistego panelu, w którym ułożysz plan żywieniowy dostosowany do Twoich preferencji smakowych. To znaczy, że będziesz mógł wymienić domyślnie zaplanowane dla Ciebie dania na posiłki z innych diet – oczywiście po uprzednim sprawdzeniu, czy nie zawierają one glutenu. W ten sposób będziesz jeść nie tylko to, co jest dla Ciebie zdrowe, ale też to, co trafia w Twój gust.

Pamiętaj, że do przygotowywania posiłków w diecie Gluten & Dairy Free nie stosujemy produktów zawierających gluten, ale mimo to nie rekomendujemy jej osobom, które chorują na celiakię – niestety nie możemy mieć pewności, że posiłki nie zostały zanieczyszczone glutenem. Nadal jest to jednak świetne wyjście dla osób z nietolerancją. Spróbuj i przekonaj się, jak szybko poczujesz się lepiej!